اوباما خطاب به اردوغان: کودتا در ترکیه هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد

رئیس جمهور آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود اطمینان داد هیچ ارتباطی میان واشینگتن و کودتای این کشور وجود ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره عربی؛ "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در گفتگوی تلفنی به "رجب طیب اردوغان،" همتای ترکیه‌ای خود، اظهار داشت درخواست ترکیه برای استرداد "فتح الله گولن" به ترکیه در چارچوب قوانین خاص آمریکا بررسی می شود.

"محمد العلمی،" خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، در گزارشی اعلام کرد: باراک اوباما گفت به همتای ترکیه ای خود تاکید کرده است کاملا با سناریوی دست داشتن آمریکا در تلاش برای کودتا در ترکیه مخالف است . 

وی همچنین محکومیت و مجازات  کودتاگران و کسانی را که به نوعی در کودتا دست داشتند به گونه ای خواستار شد که این مجازاتها از حد خود تجاوز نکند و آزادیهای اساسی را زیر سوال نبرد زیرا ملت ترکیه همواره برای به دست آوردن این آزادیها تلاش کرده است .

اوباما بار دیگر تاکید کرد استرداد گولن در چارچوب شرایط ویژه ای است . وی گفت: ما در آمریکا اقداماتی را در زمینه اخراج کسانی که دولتهای کشورهای دیگر درخواست کرده اند اتخاذ می کنیم. البته این اقدامات در چارچوب توافقنامه ها و قوانین آمریکاست و به شخص من مربوط نمی شود؛ بلکه وزارت دادگستری و مسئولان بازجویی و محکمه ها آن هم در موازات فعالیتهای دولت و در چارچوب قوانین اقدام می کنند.

خبرنگار الجزیره عربی گفت گولن که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اقامت دارد هرگونه ارتباط با کودتا را به شدت تکذیب کرد. برخی از مسئولان سابق آمریکا نیز دست داشتن برخی از مسئولان دولت کنونی آمریکا را در این کودتا بعید می دانند. این در حالی است که مسئولان آمریکایی میزبان مشهورترین مخالف نظام ترکیه در خاک آمریکا هستند.

"نبیل خوری،" عضو مرکز پژوهشهای سیاسی آتلانتیک، در مصاحبه با خبرنگار الجزیره عربی گفت: نخست هیچ علت و توجیهی برای دست داشتن دولت آمریکا در کودتا وجود ندارد، دوم دولت اوباما اعتقادی به تغییر رژیم‌ها با زور و کودتای نظامی ندارد. از این رو سناریوی توطئه کودتا در آمریکا غیر منطقی است.

محمد العلمی در ادامه گزارش خود گفت به رغم ادامه اختلافات موجود میان ترکیه و آمریکا، آنکارا به واشینگتن و دیگر شرکای خود در ائتلاف مبارزه با داعش اطمینان داد که مواضع ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم تغییر نخواهد یافت. این در حالی است که ترکیه نقش مهمی را در زمینه مبارزه با تروریسم بازی می کند. ظاهرا نیاز آمریکا به همکاری ترکیه در عملیات نظامی ضد گروه داعش که وارد مرحله ای تعیین کننده ای شده است باعث خواهد شد که واشینگتن تمایل داشه باشد در سریعترین وقت ممکن و با کمترین هزینه لازم پرونده مبارزه با داعش را به پایان برساند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار