جروزالم پست: کودتای ترکیه روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به تاخیر انداخته است

اسرائیل تا پیش از تایید توافق عادی‌سازی روابط در پارلمان ترکیه، سفیر جدید خود را معرفی نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، کودتای نافرجام ماه گذشته در ترکیه و رویدادهای پس از آن، روند عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را به تاخیر انداخته است.

پس از اعلام توافق رژیم صهیونیستی و ترکیه برای عادی‌سازی روابط در 27 ژوئن (7 تیر)، انتظار می‌رفت که آنکارا و تل‌آویو تا پایان ژوئیه با معرفی سفرای جدید، رسماً نسبت به عادی‌سازی روابط خود اقدام کنند. اما کودتای نافرجام 15 ژوئیه (25 تیر) و رخدادهای پس از آن باعث شده است که این توافق هنوز در پارلمان ترکیه به رای‌گیری گذاشته نشود.

یک دیپلمات اسرائیلی در این باره به جروزالم گفت: تل‌آویو تا پیش از تایید توافق عادی‌سازی روابط در پارلمان ترکیه، سفیر جدید خود در این کشور را معرفی نخواهد کرد. به گفته این مقام اسرائیلی، آنکارا همچنان خواهان اجرای این توافق است؛ اما در حال حاضر، درگیر مشکلات داخلی است.

تا این لحظه، تمام مقدمات لازم برای اجرای توافق عادی‌سازی روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی انجام شده است. به نوشته جروزالم پست، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی این توافق را تایید کرده و مقامات آنکارا و تل‌آویو هر دو یک نسخه امضاشده از این توافق را تحویل طرف مقابل داده‌اند. 

بنابراین، تنها مسئله‌ای که اکنون موردنیاز است، تایید این توافق در پارلمان ترکیه است تا به لحاظ حقوقی دیگر خطری متوجه افسران و مقامات نظامی اسرائیل که در حمله به کشتی «ماوی مرمره» دخالت داشتند، نباشد. تنها در این صورت است که سفرا معرفی شده و روابط دیپلماتیک به طور کامل برقرار می‌شود.

در حادثه حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی «ماوی مرمره» که برای شکستن محاصره غزه راهی این منطقه شده بود، 9 ملوان ترک جان باختند و همین مسئله باعث قطع روابط دیپلماتیک دو طرف شد.

طبق زمان‌بندی قبلی، پارلمان ترکیه قرار بود 2 هفته پیش درمورد این توافق رای‌گیری کند؛ اما به دلیل کودتا و اتفاقات پس از آن هنوز موفق به انجام آن نشده است. به گفته دیپلمات‌های اسرائیلی، در حال حاضر اطلاع دقیقی درباره زمان رای‌گیری درمورد این توافق در پارلمان ترکیه وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی – اوایل هفته جاری در حاشیه نشست کابینه خطاب به خبرنگاران گفت آنکارا بلافاصله پس از کودتای نافرجام اخیر به تل‌آویو پیغام داده است که این کودتا تاثیری بر روند آشتی دو طرف نخواهد داشت.  

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
باسلام،نظرم؟مثبت
آخرین اخبار