رژيم صهيونيستی ادعای اوباما درباره حمايت اين رژيم از برجام را رد کرد

رژیم صهیونیستی ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره حمایت سران این رژیم از توافق هسته ای با ایران را به شدت رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه تایمز او اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل علاوه بر این که ادعای اوباما را قبول ندارد، بلکه معتقد است موضع وی در قبال توافق هسته ای با ایران هیچ گونه تغییری نکرده است.

بر همین اساس وزارت جنگ رژیم صهیونیستی توافق هسته ای سال گذشته با ایران را به توافق مونیخ تشبیه کرد که قدرت های اروپایی در سال 1938 میلادی با آلمان نازی و هیتلر امضا کردند.

رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه گفته بود سران وزارت جنگ اسرائیل هم اکنون از توافقی که بین ایران و قدرت های دنیا منعقد شد، حمایت می کنند و کارآمدی این توافق را پذیرفته اند.

به گزارش این روزنامه، اوباما رژیم صهیونیستی را تنها مخالف سرسخت توافق هسته ای خواند و افزود: جامعه امنیتی و نظامی اسرائیل اکنون اذعان می کند که این توافق، تغییری بنیادین را پایه گذاری کرد.

دفتر نتانیاهو در پاسخی که به سخنان اوباما منتشر کرد از قول نتانیاهو تاکید کرد آمریکا بزرگترین متحد اسرائیل است اما با وجود این صریحا گفت موضع اسرائیل در قبال توافق هسته ای ایران تغییر نکرده است.

نتانیاهو در ادامه افزود: مسئله ای که هم اکنون بیشترین اهمیت را دارد آن است که مخالفان و حامیان توافق همه در کنار هم برای رسیدن به سه هدف همکاری کنند: ایران را به شدت تحت فشار قرار دهند تا اطمینان حاصل شود این کشور توافق را نقض نمی کند، با تجاوزگری منطقه ای ایران مقابله کنند و شبکه جهانی تروریسم ایران را نابود سازند.

بنیامین نتانیاهو گفت: خیلی مشتاقم این اهداف به سیاستی مشترک تبدیل شوند و اتحاد بین آمریکا و اسرائیل بیش از پیش استحکام پیدا کند، چه با رئیس جمهور اوباما و چه با رئیس جمهور آتی آمریکا. یکی از وزرای ارشد اسرائیل که بسیار به نتانیاهو نزدیک است نیز مستقیم ادعای اوباما را مبنی بر اینکه اسرائیل هم اکنون از توافق حمایت می کند، رد کرد.

تزاچی هانگبی عضو حزب لیکود و رئیس کمیته امور خارجی و جنگ در کنست گفت: نمی دانم او (اوباما) به کدام اسرائیل اشاره دارد اما به شما اطمینان می دهم موضع نخست وزیر ، وزیر جنگ و مقام های ارشد تشکیلات جنگی (در قبال توافق هسته ای با ایران) هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: دقیقا برعکس، با گذشت زمان و پس از امضای توافق ثابت شد همه نگرانی هایی که ما پیش از امضا بر آنها تاکید داشتیم بجا بود. وزارت جنگ در واکنش به سخنان اوباما از جملات عاطفی تر استفاده کرد.

این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: تشکیلات جنگی اسرائیل بر این باور است که توافقنامه ها هنگامی ارزش دارند که بر مبنای واقعیت های موجود تنظیم شوند اما اگر حقایقی که توافقنامه ها بر اساس آن شکل می گیرند کاملا با واقعیت های کنونی در تضاد باشند، هیچ ارزشی ندارند.

هنگامی که در تابستان گذشته توافق بین ایران و قدرت های جهانی شکل گرفت ، رئیس حزب ییزرائیل بیتنو و وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی آن را به توافق سال 1938 مونیخ تشبیه کرد و توافق با تهران را تسلیم شدن کامل در برابر تروریسم افسار گسیخته و خشونت در صحنه بین المللی خواند.

وزارت جنگ هم در بیانیه روز جمعه در رد ادعای اوباما از همین بیان استفاده کرد. در این بیانیه آمده است: توافق مونیخ از بروز جنگ دوم جهانی و هولوکاست جلوگیری نکرد دقیقا بدان علت که مبنای آن نقص داشت و آلمان نازی را شریک به حساب آورد و نیز رهبران وقت جهان بیانیه های صریح آدلف هیتلر و دیگران سران آلمان نازی را نادیده گرفتند.

همه این موارد درباره ایران هم صدق می کند، ایران آشکارا اعلام کرده است می خواهد اسرائیل را نابود کند. این توافق فقط به جنگ سازش ناپذیری که باید با کشورهای تروریستی همچون ایران داشته باشیم آسیب می زند. برخی چهره های ارشد کنونی و پیشین اسرائیل گهگاه به صورت مشروط در دفاع از توافق هسته ای سخن گفته اند.

گادی آیزنکات رئیس ستاد مشترک ارتش در ماه ژانویه خیلی محتاطانه گفت شاید توافق در آینده فرصت هایی را بوجود بیاورد اما همزمان درباره چالش هایی که به همراه دارد هشدار داد. اما نمایندگان ائتلاف حاکم همچنان به انتقاد از توافق ادامه می دهند و انتقاد خود را به آزمایش های موشک بالیستیک ایران که براساس توافقنامه کنونی سازمان ملل ممنوع شده، رجزخوانی تهران ضد اسرائیل و حمایت آن از گروه های تروریستی مستند می کنند.

نتانیاهو همچنان آشکارا از توافق انتقاد می کند و تاکید دارد این توافق مسیردستیابی ایران به زرادخانه هسته ای را هموار می سازد. یکی از سران ارشد اسرائیل دو هفته پیش به تایمز گفت: توافق هسته ای محدویت هایی را که برای برنامه هسته ای ایران وجود دارد بر اساس تاریخ های زمان بندی شده بر طرف می سازد و در رفتار تجازوکارانه ایران از جمله حمایت این کشور از تروریسم در سراسر دنیا تغییری بوجود نمی آورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار