در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تا اواخر مهر دولت بدهی گندم کاران را کامل پرداخت می کند/ نیازی به واردات گندم نیست

چالش های خرید تضمینی گندم در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "شاعری" رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، "ملک زاده" رئیس نظام صنفی کشاورزی، "پورمحمدی" معاون توسعه‌ تولید سازمان برنامه و بودجه و "قنبری" معاون وزیر جهادکشاورزی امشب 14 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی چالش خريد تضمینی گندم پرداختند.

ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در ابتدا با اشاره به اینکه، بيش از 50 درصد از مبلغ پول دریافتی کشاورزان معوقه پرداخت شده است، گفت: کشاورزانی که محصول گندم خود را بعد از10 تير تحویل داده اند،هیچ دریافتی نداشته اند.

 خرید گندم در سراسر کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزايش داشت

شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه، مطالبات گندم کاران چه میزان است افزود: امسال کشاورزان رکورد زده اند به طوری که بیش از35 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزایش خرید گندم در سراسر کشور داشته ایم.

وی با بیان اینکه، حدود 10 ميليون تن از کشاورزان گندم خریداری شده است اظهار داشت: بدهی دولت به کشاورزان حدود 6 هزار و 663 میلیارد است  که قرار بود مطالبه کشاورزان ظرف مدت کوتاهی پرداخت شود اما متاسفانه برخی از کشاورزان حتی 2 ماه است که پول خود را دریافت نکرده اند.

قنبری معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: بودجه حاصل از تسهیلات بانکی برای پرداخت پول کشاورزان 5 هزار و 200 ميليارد تومان و درآمد شرکت بازرگانی دولتی هزار و 700 میلیارد تومان است.

تا اواخر مهر دولت بدهی گندم کاران را کامل پرداخت می کند

وی با بيان اينکه، شرکت بازرگانی دولتی حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت کرده است اظهار داشت: تا اواخر مهر دولت بدهی گندم کاران را کامل پرداخت می کند.

نبود نقدینگی مانع برنامه ریزی برای کشت استراتژیک در سال آینده می شود

ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزان در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از اینکه خرید گندم محدود به دولت شده در حالیکه می توان از نقدینگی کارخانه های آرد و سایر منابع نیز استفاده کرد، گفت: پرداخت نکردن به موقع بهای گندم مصداق عینی وعده سر خرمن در زندگی کشاورزان است، ضمن اینکه نبود نقدینگی مانع از برنامه ریزی برای کشت استراتژیک در سال آینده خواهد شد.

در برخی شهرها، انبارها ظرفیت پذیرش گندم تولید شده را نداشت

وی همچنین با بیان اینکه به محض ایجاد مشکل در بحث خرید تضمینی و آشفتگی در بازار محصولات کشاورزی دلالان وارد عرصه می شوند، اظهار داشت: در برخی شهرها، انبارها ظرفیت پذیرش گندم تولید شده را نداشت که سبب شد کشاورز مجبور شود تا محصول خود را با قیمت پایین تر به دلال بفروشد.

از هفته آینده اوراق سلف برای تامین منابع مورد نیاز خرید گندم منتشر می شود

در ادامه این بحث، پور محمدی معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز خاطر نشان کرد: منابع لازم برای خرید گندم را از هم اکنون تا پایان فصل خرید که پایان شهریور و اواسط مهر ماه است تامین و تمام بدهی به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت به موقع بهای گندم به کشاورزان برای آنها ایجاد مشکل خواهد کرد، گفت: در این راستا از هفته آینده اوراق سلف را برای تامین منابع مورد نیاز خرید گندم منتشر خواهیم کرد و اقدام دیگر نیز طراحی کارت های خرید اعتباری برای محصولات کشاورزی است؛ لذا دولت با ابزارهای مختلف مالی به کمک بخش کشاورزی خواهد آمد.

نیازی به واردات گندم نیست

قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز  با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی خرید حدود ۱۱ میلیون تن گندم را کرده است اعلام کرد: روند خرید بدون هیچ مانعی صورت گرفته و نیازی به واردات گندم برای مصرف در خبازی ها نیست.

وی تصریح کرد: عمده خریدها انجام شده و گندم ها در انبارهای استاندارد نگهداری می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار