در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

آزادسازی قیمت نان صحیح نیست/ رویه کنونی دولت در دنیا منسوخ شده است/ افزایش قیمت تاثیری روی کیفیت نان ندارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی آزادسازی نان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران دکتر عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 25 دی با اشاره به بحث آزادسازی نان گفت: بحث آزادسازی نان کار صحیحی نیست اما می توانیم بحث افزایش قیمت نان را در دو حالت منطقی و غیرمنطقی بررسی کنیم.  
 
عبدالملکی ادامه داد: این افزایش قیمت پس از 30 ماه منطقی بود اما بعید به نظر می رسد که بگوییم بسیاری از نانوایان ما سود آن چیزی را که باید دریافت می کردند را به دست نمی آوردند هم چنین به طور کلی سیاست آزادسازی که دولت پیگیری می کند در جهان منسوخ شده اما متاسفانه این رویه ای است که دولت در پیش گرفته است.
 
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: برای داشتن کیفیت نان باید مجموعه ای از سیاست ها را در نظر گرفت که ممکن است یکی از این سیاست ها افزایش قیمت نان باشد هم چنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که کیفیت در ابتدا نیاز به آموزش دارد مانند آموزش در زمینه بهداشت برای نانوایان و یا آموزش های فنی در این زمینه مانند درجه حرارت کوره.
 
وی تصریح کرد: از طرف دیگر در این زمینه بحث نظارت مطرح است که ما در کشور برای تولید نان این سیستم را نداریم.
 
عبدالملکی تاکید کرد: با این حساب زمانی که ما زیرساخت های لازم برای کیفیت نان را نداریم افزایش قیمت نان تاثیرگذار نخواهد بود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: هنگامی که مسئله نان را به بالاترین مقام سیاسی (پیگیری این موضوع به استاندارها) می سپاریم و با توجه به این که قوت غالب غذای مردم ما نان است در نتیجه نمی توانیم این موضوع را به عنوان عرضه و تقاضا و یا به عبارت دیگر به بازار کار سپرد چرا که نان یک کالای استراتژیک است.
 
 
مرتضوی دبیر هیئت مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی با اشاره به تاثیر آزادسازی نان گفت: دولت ها می دانند برای منطقی کردن تورم فاکتورهای مختلفی وجود دارد که ما در این زمینه در کشورمان موفق نبودیم.
 
وی تاکید کرد: همواره بخشی از تولید ما در زمینه دخالت های دولت برای تعیین قیمت ها رنج می برند.
 
دبیر هیئت مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی اضافه کرد: در سال 91 تا 92 که نرخ نان تجدیدنظر نشده بود سایر هزینه های ساخت نان افزایش پیدا کرده بود که دولت باید به نحوی این هزینه ها را جبران می کرد در نتیجه تشخیص دولت این بود که با افزایش 30 درصدی قیمت نان می تواند این هزینه ها را پوشش دهد.
 
مرتضوی در پایان صحبت های خود گفت: نرخ نان قبل از این که افزایش پیدا کند در شهرهای ما با کاهش کیفیت و به عبارتی کوچک شدن روبه رو شده بود که این کوچک شدن نان هزینه های نانوایان ما را تامین می کرد در نتیجه افزایش قیمت نان تنها رسمی شدن قیمت افزایش پیدا کرده از قبل بود و اگر ما بخواهیم که آرد و نوع آرد را در اختیار نانوا قرار دهیم دیگر رقابتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عبدالملکی افزود: در مورد نانی که بعد از افزایش قیمت در مرحله اول هدفمندی همه اذعان دارند که زیاد افزایش پیدا نکرد آن جا که می خواهیم بخشی از هزینه ها و خسارت احتمالی نانوا را جبران کنیم باید با حساب و کتاب دقیق جلو برویم.

وی با بیان این که یک انتقاد به حوزه نان دارم گفت: در سه ماه اخیر مکررا شاهد بودیم که نانواها وزن چونه نان را کم می کردند در حالی که صحبت از آزادسازی نان می کنید نظارت درستی ندارید و می دانیم اگر تخلفی صورت می گیرد در این رابطه هیچ کاری نکردید که این منطقی نیست و مهمترین ضربه به سرمایه اجتماعی می خورد و مثل این است که من تابلوی تخلف 110 کیلومتری می گذارم اما حالا 130 کیلومتر هم رفتند مشکلی ندارد که این کاملا اشتباه است و ساختار فرهنگ اقتصادی را از درون منهدم می کند.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: لذا من فکر می کنم اگر واقعا در سه ماه اخیر نانواهای ما به خاطر پایین بودن قیمت نان متضرر بودند مسئولان، مسئولند و اگر اچهافی نیز به مصرف کنندگان نان شده است مسئولان مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

*ضرورت افزایش نظارت و ارتقای کیفیت قبل از آزادسازی قیمت نفت

عبدالملکی تصریح کرد: پس قبل از این که مسئله افزایش و آزادسازی قیمت نان را مطرح کنیم باید بحث نظارت و ارتقای کیفیت از طریق آموزش را مطرح کنیم.

مرتضوی در ادامه گفتگو در رابطه با بحث آزادسازی قیمت نان تصریح کرد: قیمت دستوری بدون در نظر گرفتن تجربه واقعی قیمت نان تعیین شود آسیب بزرگی می زند و تقلب را رواج می دهد، نان به عنوان یک کالای استراتژیک فقط برای ما مطرح نیست و در همه دنیا قوت غالب کشورها مختلف بوده هم چون سیب زمینی، نان، برنج و.... ولی هیچ کجا به این شکل دخالت ها بی اندازه نیست.

وی ادامه داد: سالیانه عدد بزرگی یعنی هزار و 300 تومان برای قیمت نان هزینه می کنیم اما مردم به ازای هر کیلو 2100 تومان پرداخت می کنند که آیا این موجب بهبود قیمت نان شده است.

مرتضوی اضافه کرد: در دوره اول هدفمندی یارانه ها آمارها به وضوح می گوید که دور ریز نان کاهش پیدا کرد و بهبود کیفیت نان باعث شد که مصرف گندم به دو میلیون و 500 هزار تن کمتر مصرف شود که ما یک بار این را امتحان کردیم لذا چون نظارتی بهتر از خود مردم وجود دارد.

عبدالملکی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای مرتضوی معتقدند که آزادسازی نرخ نان منجر به افزایش کیفیت می شود چرا که باعث می شود وقتی که یک نانوا با قیمت آزاد شده آرد را تهیه کند می تواند در فضای رقابتی نان را عرضه کند آن هم با یک قیمت مناسب و از طرفی باعث افزایش کیفیت نان شده و به نفع مردم است و دورریزی های کمتری وجود دارد آیا شما این مهم را قبول دارید؟ تصریح کرد: تصور ما این است که بازار ما ناکامل است و در چنین بازارهایی آزادسازی جواب نمی دهد تصور ما این است که صد مدل آرد مختلف داریم آن هم با کیفیت های بسیار متفاوت.

وی اضافه کرد: از آرد یارانه ای پایین ترین آراد به نانوا می دهیم که پخت کند، اگر آزادسازی باشد این نانوا بهترین نان را برای خود خریداری می کند؛ واقعا کیفیت آرد کارخانه های مختلف متفاوت نیست و درصد سبوسی که در آن وجود دارد در خصوصیت آرد موثر است و به مقدار سبوس نان نوع آرد چندان اثری ندارد و این طور نیست که اگر نان آزادسازی شود نانواها با گستردگی وسیعی از تنوع آردها مواجه باشند و الان از بدترین نوع آرد استفاده می کنند و در موقعی دیگر بهترین را مصرف کنند.

*99 درصد آرد ما یک کیفیت دارد

وی افزود: در واقع 99 درصد آردهای ما تقریبا یک کیفیت دارد و اختلافی که وجود دارد اختلاف بسیار ناچیزی است لذا در این بحث در بسیاری از کشورهای دنیا کالای استراتژیک را رها کرده باشند اصلا این طور نیست و خیلی از کشورهای دنیا کنترل گذاری و قیمت گذاری می کنند و نظارت جدی بر روی قالب کشورشان دارند.

عبدالملکی تاکید کرد: یک نکته دیگر که نکته مهمی است این است که افزایش قیمت نان روی کیفیت نان اثر ندارد اما عرض نکردیم که روی مصرف نان اثر ندارد، اثر دارد چرا که ما قبلا دورریزمان زیاد بود آیا وقتی تمام دورریزی ها که اتفاق می افتاد به خاطر کیفیت نامطلوب نان بوده است، بخش زیادی از کاهش مصرفی که در کشور رخ داد قبل از هدفمندی و بعد از آن متفاوت بود که نان قابل استفاده را دورریز می کردیم در حالی که الان آن را استفاده می کنیم.

وی گفت: زمانی قیمت نان دانه ای 100 تومان بود و 50 تا نان می گرفتیم و هر چی که می ماند دور می ریختیم اما الان که قیمت نان بالا رفته مردم کمتر مصرف می کنند چرا که بابت آن باید پول زیادی پرداخت کنند لذا اگر قیمت نان افزایش بی رویه داشته باشد روی ارزش غذایی خانواده ها اثر می گذارد و خانواده ها صرفه جویی می کنند، در مصرفی که به آن نیاز دارند که در این حالت دچار فقر غذایی می شویم.

عبدالملکی گفت: قبل از قانون هدفمندی اگر پول نان را به خانواده ها می دادیم ممکن بود که هزینه آن خرج دیگر مسائل می شد و مردم اهمیتی به نان ندهند و این در ارزش غذایی خانواده ها تاثیر می گذاشت.

روزبه استاندار قزوین طی تماس زنده تلویزیونی با اشاره به بحث کیفیت، نرخ گذاری و قیمت گذاری گفت: این مباحث همواره در طول انقلاب مطرح بوده به طوری که هر کدام مقوله مستقلی را به خود اختصاص می دهد و باید مسیر خود را طی کند.

* نان قوت لایموت مردم است

وی با بیان این که نان قوت لایموت مردم است گفت: حتما باید مسیری را طی کرد که به لحاظ کیفیت با استانداردهای روز مطابقت کند.

* نانوایی بنگاه اقتصادی به حساب می آید

استاندار قزوین با تاکید براینکه باید واقع بینانه بنگریم گفت: نانوایی بنگاه اقتصادی به حساب می آید

روزبه با اشاره به این که برای فرد نانوا باید بصرفد تا بتواند بنگاه خود را اداره کند اضافه کرد: باید به این مباحث پایان دهیم و واقع بینانه به پای کار آییم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی با اشاره به این که در نقطه ای از شهر در کنار نانوایی بستنی فروشی لوازم خانگی و سایر مغازه ها موجود است ادامه داد: در کنار این مغازه ها مغازه ای را هم نیز به عنوان نانوایی در نظر بگیریم تا نانوایان خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه دهند.

استاندار قزوین با اشاره به این که باید ببینیم قیمت تمام شده یک بستنی فروشی چه قدر است گفت: همان طور که قیمت تمام شده سایر مغازه ها را لحاظ می کنیم باید ببینیم درآمد روزانه و قیمت تمام شده نانوایی ها به چه صورت است.

روزبه با بیان این که کیفیت باید مسیر خود را طی کند خاطر نشان کرد: باید مباحث مربوط به کیفیت توسط دستگاه های ذیربط اعمال شود.

وی با اشاره به این که باید مباحث مرتبط با نان را کارشناسی کنیم افزود: مبحث کیفیت باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد و بحث افزایش قیمت ها هم نیز در جای مخصوص خود باید بررسی شود.

روزبه با تاکید براینکه نانوایی باید صرفه اقتصادی داشته باشد افزود: در این صورت است که نانوایان می توانند با اشتغال کامل شغل خود را ادامه دهند.

جاسم جادری طی تماس زنده تلفنی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح آزادسازی قیمت نان ادامه داد: پیرو بخش نامه و مصوبه دولت که در تاریخ 28/ 8 به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد کارگروه استانی را به ریاست بنده و عضویت سازمان های دست اندرکار برای تعیین قیمت نان تشکیل دادیم تا حداکثر افزایش قیمت نان 30 درصد باشد.

استاندار هرمزگان با اشاره به این که در استان ما از 9 آذر این کار عملیاتی شد خاطر نشان کرد: افزایش 30 درصدی قیمت را در سراسر استان اعمال کردیم.

وی با اشاره به این که نانوایی را باید به عنوان بنگاه اقتصادی بنگریم ادامه داد: باید مصارف، هزینه ها و آثار مربوط به این بحث را لحاظ کنیم.

جادری با اشاره به این که امروزه نان بیش از آن که کالای مصرفی باشد در مباحث اقتصادی مطرح می شود افزود: تبعات اجتماعی قابل قبولی این مسئله دارد.

استاندار هرمزگان با اشاره به این که رقابت مصرف کننده را باید در نظر بگیریم گفت: باید کیفیت نان را افزایش دهیم.

وی با بیان این که هر وقت این کالا دولتی شد نتیجه اش این می شود که کیفیت نان کم است ادامه داد: در این استان قوت لایموت مردم نان است به طوری که مصرف نان در برخی موارد بیشتر از سایر استان ها به حساب می آید.

* افزایش قیمت باعث افزایش کیفیت نان می شود

جادری با تاکید براینکه افزایش قیمت باعث افزایش کیفیت نان می شود گفت: این کالای مصرفی مورد نیاز روزانه مردم است

عبدالملکی در ادامه برنامه با اشاره به این که نهادهای تحقیقاتی، مرکز پژوهش های مجلس و دانشگاه های مختلف باید گزارش های خود را در رابطه با بحث نان مطرح کنند گفت: ممکن است در برخی جاها کیفیت نان بالا و در برخی جاهای دیگر کیفیت کم باشد.

* دولتمردان تحت تاثیر برخی از اقتصاددانان نباید قرار گیرد

وی با اشاره به این که دولتمردان تحت تاثیر برخی از اقتصاددانان نباید قرار گیرد افزود: اقتصاد را باید واقعی تر ببینیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که در دور اول افزایش قیمت نان مشاور استاندار بودم افزود: مصرف کننده نمی تواند نانوا را مجبور کند که نان را با کیفیت عرضه کند.

* فرهنگ تولید با کیفیت نان در نانوان هایی وجود ندارد

وی با بیان این که فرهنگ تولید با کیفیت نان در نانوان هایی وجود ندارد گفت: نباید تبعیض قائل شد که کسی که پول دارد نان باکیفیت بخرد و کسی که پول ندارد نان بی کیفیت، رقابت در بازارهای رقابتی کامل باید مطرح شود.

عبدالملکی با اشاره به این که در چنین بازاری می توان شاهد کاهش قیمت بود افزود: در فضای رقابت آزاد وقتی فضای بروز وجود ندارد آزادسازی یعنی تقویت انحصار، کاهش قیمت، کاهش مقدار تولید و کاهش رفاه مصرف کننده.

* قیمت گذاری باید عادلانه باشد

این کارشناس اقتصادی با بیان این که قیمت گذاری باید عادلانه باشد افزود: قیمت گذاری دولتی به معنای اجهاف بر تولید کننده نیست.

وی با اشاره به این که 60 هزار نانوا رزق مردم را تهیه می کنند گفت: قیمت گذاری باید منطقی باشد و حمایت هایی که از تولید کننده باید صورت گیرد به شیوه غیرتعرفه ای باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که باید کمک کنیم تا تولید کننده هزینه تولیدش کاهش یابد افزود: تولید کننده ای که به تجهیزات نیاز دارد بهتر است به جای وام 25 درصد وام 8 درصد بدهیم.

وی با اشاره به این که تولید کننده ای که احتیاج به آموزش دارد و پول ندارد را باید مشاور آموزشی دهیم افزود: بخشی از افزایش قیمت نان به نظر من حق تولید کننده است بنابراین باید در جهت کاهش هزینه های تولید کننده اقدام کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار