در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی موضوع تبعات جنایت اعدام شیخ نمر در منطقه

یکی از کارشناسان امور بین‌المللی کشورمان با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی تبعات جنایت اعدام شیخ نمر پرداخت.

اسداللهی: نگاه عربستان به مردم نگاه شهروندی نیست
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع تبعات جنایت اعدام شیخ نمر با حضور "مسعود اسداللهی" کارشناس امور بین‌المللی در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 13 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 نگاه دولت‌مردان عربستان به مردم، نگاه شهروندی نیست

در ابتدای این برنامه وی در پاسخ به این سؤال که  شیخ نمر تنها خواستار برگزاری انتخابات در رژیم آل سعود شده بود که مجازات اعدام برای او در نظر گرفته شد و آیا این مجازات منطبق با چنین جرمی است یا خیر اظهار داشت: برای پاسخ به این سؤال باید از ابتدا اشاره‌ای به ماهیت آل سعود کرد که چگونه به درخواست برگزاری انتخابات در این کشور مجازات اعدام را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در عربستان آل سعود پدیده‌ای است که بر یک کشور پهناور حاکم شده و از دید این قبیله و آن فرهنگ قبیله‌ای و عشیره‌ای که متعلق به هزاران سال پیش بوده و هنوز هم وجود دارد این قبیله خود را مالک کشور می‌داند نه حاکم بر آن به همین دلیل نیز اسم قبیله خود را بر این کشور گذاشتند ضمن این که نگاه دولت‌مردان عربستان به مردم نگاه شهروندی نیست بلکه مردم کارمندان آل سعود محسوب می‌شوند.

این کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: بر این اساس همان‌گونه که در یک شرکت خصوصی کارمندان دور هم جمع نمی‌شوند که رئیس را انتخاب کنند در عربستان نیز انتخاب حاکم اصلاً معنا ندارد چرا که آن‌ها شهروند به حساب نمی‌آیند بلکه کارمند آل سعود محسوب می‌شوند و آل سعود نیز بر آن‌ها منت دارد که حقوقی به آن‌ها می‌دهد.

وی بیان داشت: بعد از موج بیداری اسلامی حتی فتواهای عجیبی مبنی بر این که دموکراسی کفر است و انتخابات حرام است صادر شد که این حکم را مفتی عربستان صادر کرد و از دید بهاییت مردم تنها می‌توانند با حاکم بیعت کنند نه این که او را انتخاب کنند بنابراین اگر کسی پیدا شود که خواستار انتخابات باشند از دید فقهی بر حاکم خروج کرده است که مجازات این جرم اعدام است.

اسداللهی خاطر نشان کرد: علاوه بر موضوع ذکرشده مردم نه تنها حق اتحاد ندارند بلکه مردم فقط می‌توانند حاکم را نصیحت کنند لذا انتقاد صرف نیز مجازات اعدام را در پی دارد.

این کارشناس امور بین‌الملل همچنین در خصوص این که چرا حکم اعدام شیخ نمر در این مقطع اجرا شد گفت: این موضوع دلیل داخلی دارد و هم دلیل خارجی دارد در حوزه داخلی مسئله این است که عربستان به دلیل سیاست‌های اشتباهی که بعد از روی کار آمدن هیئت حاکمی فعلی یعنی ملک سلمان که تمام اختیارات و امور کشور را به پسرش سپرده است و پسر او نیز جوان بی‌تجربه، جاه‌طلب تندرو و جاهل است سبب شده است که شاهد نارضایتی در عربستان باشیم.

 امسال عربستان با حدود 100 میلیارد کسری بودجه مواجه شده است/ توطئه نفتی عربستان برای مقابله با ایران

وی اضافه کرد: جنگ خانمان‌سوز یمن و توطئه نفتی عربستان برای مقابله با ایران، روسیه و عراق که بیش از دو سال است که سبب کاهش قیمت نفت شده است بر این اساس بر سیستم اقتصادی و زندگی مردم عربستان تأثیر خود را نشان داده باعث شده که امسال عربستان با حدود 100 میلیارد کسری بودجه مواجه شود و قیمت بنزین به یک باره 40 درصد افزایش دهد یک زمینه نارضایتی در عربستان به وجود آورده لذا حاکمان نیز برای این که بتوانند از مردم زهر چشم بگیرند و آن‌ها را بترساند که دولت با مشت آهنین برخورد خواهد کرد در این مقطع آیت الله باقرالنمر را به شهادت رساندند تا به دیگران بفهمانند که رژیم با کسی شوخی ندارد.

اسداللهی در ادامه با اشاره به این که در عربستان دو اقلیت شیعه شامل شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلی حضور دارند  گفت: در موج بیداری اسلامی مردم شروع به تظاهرات غیر مسالمت آمیز کردند.

این کارشناس امور بین‌الملل  با اشاره به این که در منطقه شیعیان دوازده‌امامی به رقم وجود مأموران عربستان چندین عملیات تروریستی توسط داعش انجام شده است افزود:  بعد از شهادت شیخ  نمر مردم  دیگر ساکت نمی‌نشینند لذا عکس‌العمل رژیم آل سعود تعیین کننده است که مردم به چه سمتی بروند

وی با بیان این که عربستان از وضعیت داخلی خود مطمئن نیست اظهار داشت: رژیم آل سعود می‌داند که کشورش به سطح بی‌ثباتی در حال پیش رفتن است .

اسداللهی با اشاره به این که اگر همه امور به دست پادشاه جوان عربستان باشد وضعیت بدتر خواهد شد ادامه داد: عربستان و اسرائیل به شدت مخالف مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بودند به طوری که تلاش زیادی برای شکست بردن مذاکرات انجام دادند.

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این که اگر اعتراضی در مقابل شهادت شیخ نمر صورت نگیرد دو مجاهد مبارز بحرینی که در زندان به سر می‌برند اوضاعشان به خطر می‌افتد .

وی با اشاره به این که اگر از این جنایت چشم‌پوشی شود حاکم بحرین هم نیز شروع به انجام اقداماتی بر ضد دو مجتهد بحرینی خواهد کرد.

اسداللهی با اشاره به این که عربستان رئیس کمیسیون حقوق بشر در سازمان ملل است ادامه داد: متأسفانه دنیای ما دنیای ظلم و زور و تبعیض است و لذا یک نوع تمسخر سیاسی در جهان صورت گرفته است.

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این که سازمان ملل تحت کنترل قدرت‌های بزرگ است بیان کرد: متأسفانه کسی شهادت شیخ نمر را محکوم نکرد.

وی افزود: در یمن هر روز ده‌ها نفر به شهادت می‌رسد اما صدایی از کسی در نمی‌آید.

کشورهای عربی در بدترین وضعیت خود به سر می‌برند

اسداللهی با اشاره به معیارهای دوگانه کشورهای غربی افزود: کشورهای عربی در بدترین وضعیت خود به سر می‌برند.


این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این که عربستان، تلاش می‌کند از فرصت به دست آمده به نفع خود تاخت‌وتاز کند بیان کرد: باید با دیپلماسی فعال محافل رسمی را بسیج کرد تا به عربستان سعودی فشار وارد شود  تا نتواند به این راحتی جنایت خلق کند.

 عربستان در کل منطقه پایگاه خود را از دست داده است

سید عبدالله حسینی استاد دانشگاه در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به این که یمن حیات خلوت عربستان سعودی بود و کسانی که در آن حکومت می‌کردند دست‌نشاندگان این کشور به

حساب می‌آمدند ادامه داد: عربستان سعودی در کل منطقه پایگاه خود را از دست داده است و این مسئله برای این رژیم بسیار دردناک است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که اتفاقات اخیر نیجریه با توجه به شواهدی که به دست آمده نشان می‌دهد که از سوی اسرائیل و عربستان صورت گرفته است.
سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا نیز در ادامه همچنین با اشاره به دستگیری 50 نفر از عاملان حمله به سفارت عربستان و تحویل آن‌ها به مراجع قضایی افزود:پلیس به هیچ‌وجه رفتار غیرقانونی را برنمی‌تابد لذا باید قانون را فصل الخطاب بدانیم.

سخنگوی ناجا تاکید کرد: مردم باید احساسات پاک خودشان را مدیریت کنند تا هزینه‌ای به نظام و کشور وارد نشود.


انتهای پیام/

برچسب ها: گفتگو ، اسداللهی ، شیخ نمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار