در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عطای تسهیلات ده میلیون تومانی خرید کالا به صورت آزمایشی در استان البرز انجام می‌شود

در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی آخرین وضعیت اعطای کارت‌های اعتباری ده میلیون تومانی برای خرید کالاهای بادوام پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع از کارت‌های اعتباری ده میلیون تومانی چه خبر با حضور "محمد طحان پور" رئیس اتحادیه لوازم خانگی، "محمد عزیزنژاد" کارشناس مسائل اقتصادی، ا"حمد میدری" معاون اقتصادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و "ناصر حکیمی" مسئول طرح کارت اعتباری بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 16 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی با بیان این که بعد از دو ماه از اعلام خبر اعطای تسهیلات ده میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی هنوز هیچ کارتی دست کسی نیست گفت: فعلاً قرار است در استان البرز این طرح به صورت آزمایشی در بخشی از جامعه هدف انجام شود.

در ادامه این بحث محمد عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی نیز در تشریح تأخیر در اجرای طرح فوق اظهار داشت: بانک مرکزی با توجه به تجربه‌ای که در بحث خودرو داشت  و طی یک هفته همه منابع در نظر گرفته شده در راستای اعطای تسهیلات خودرو مصرف شد در این جا با احتیاط بیشتری حرکت کرد و خواست بخش‌نامه را سنجیده‌تر ابلاغ کند بنابراین صدور بخشنامه در حوزه بانکی با تأخیر مواجه شد لذا این تأخیر بیشتر در جهت تأمین منافع بانک‌ها بوده است

احمد میدری معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تماس تلفنی با برنامه امشب در پاسخ به این سؤال که آیا تأخیر در توزیع کارت‌ها متوجه این وزارت خانه است یا متوجه نظام بانکی است اظهار داشت:طرح اعطای تسهیلات ده میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام متفاوت از طرحی است که وزارت تعاون از قبل برای بازنشستگان و گروه‌های کم درآمدی که تحت پوشش این وزارتخانه هستند است.

** کاراکارت به زودی در دو استان توزیع می‌شود

وی اعلام کرد: طرح وزارت تعاون برای بازنشستگان و گروه‌های کم درآمدی که تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارند و تحت عنوان کاراکارت مطرح می‌شود ثبت‌نام در دو استان انجام شده و به زودی کارت‌ها توزیع می‌شود اما در خصوص کارت‌های اعتباری برای خرید کالاهای بادوام بنده اطلاعی ندارم.

معاون اقتصادی وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی با بیان این که اعطای تسهیلات برای خرید کالاهای بادوام برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود و بسترهای آن هنوز در نظام بانکی فراهم نشده است گفت: کارت اعتباری به لحاظ فنی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و بخشی از تأخیر می‌تواند به دلیل ورود ابزار مالی جدید در سیستم مالی و پولی کشور باشد .

** تأخیر به وجود آمده در ارائه کارت‌ها ناشی از تعیین گروه‌های هدف است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب، ناصر حکیمی مسئول طرح کارت اعتباری در بانک مرکزی نیز در خصوص علت تأخیر به وجود آمده در ارائه کارت‌ها اظهار داشت: تأخیر به وجود آمده ناشی از تعیین گروه‌های هدف است.

وی بیان داشت: به دلیل این که این تسهیلات به تسهیلاتی که از طریق فروشگاه‌های فرهنگیان ارائه می‌شد شباهت داشت به نظر می‌رسد تعیین گروه‌های هدف می‌توانست به گونه دیگری صورت گیرد.

حکیمی با اشاره به مشکل بزرگ اعتبارسنجی افراد گفت: با حداقل مدرک و با کسر حقوق باید بتوان اعتبارسنجی اولیه را انجام داد

** زیرساخت لازم  در بانک‌ها برای کارت اعتباری وجود 

وی با تاکید بر این که زیرساخت‌های لازم در بانک‌ها برای کارت اعتباری وجود داشته و دارد عنوان کرد:برای  این طرح منابع تخصیص داده شده است لذا 4 هزار و 200 میلیارد تومان تزریق شده است

 طهماسب مظاهری  وزیر اسبق امور اقتصادی دارایی در ادامه برنامه با اشاره به عدم هماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت رفاه و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: این طرح جزئی از طرح رونق اقتصادی بوده است که از سوی دولت مطرح شده است.

وی با اشاره به این که این طرح تنها در قالب یک ایده باقی مانده است افزود: متأسفانه طرح کارت اعتباری ساماندهی نشده است

** اجرای طرح کارت اعتباری در جهت رونق اقتصادی اقدامی مناسب است

مظاهری با تاکید بر این که اجرای طرح کارت اعتباری در جهت رونق اقتصادی اقدامی مناسب است بیان کرد: باید مشخص شود که این طرح شامل چه کسانی می‌شود.

** طراحی مناسبی برای اجرای طرح کارت اعتباری انجام نشده است

وزیر اسبق امور اقتصادی دارایی با بیان این که نظام صدور کارت اعتباری هنوز پیاده‌سازی نشده است خاطر نشان کرد: بین ایده، طراحی و اجرا فاصله وجود دارد لذا طراحی مناسبی برای اجرای طرح کارت اعتباری انجام نشده است.

طحان زاده، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در ادامه برنامه با اشاره به این که از روز اول روش کار درست نبوده است گفت: با مطرح شدن این طرح کسانی که قصد داشتند لوازم خانگی بخرند ایستادند و منتظر طرح کارت اعتباری شدند و خود این مسئله سبب رکود در بازار شده است.

وی افزود: بهتر است مردم منتظر طرح کارت اعتباری نباشند و اگر قصد خرید لوازم خانگی دارند اقدام به خریداری کالا کنند.

** 70 هزار کارت اعتباری چاپ شده هفته آینده توزیع می‌شود

میدری معاون اقتصادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در ادامه با اشاره به این که 70 هزار کارت اعتباری چاپ شده است که هفته آینده به دست مردم می‌رسد گفت: از روز شنبه ثبت‌نام اینترنتی کارت اعتباری برای 4 میلیون بازنشسته آغاز می‌شود

عزیزنژاد کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با اشاره به این که طرح کارت اعتباری به نفع بانک‌ها طراحی شده است گفت: هدف اصلی از این طرح حمایت از تولید داخلی است لذا چه دلیلی وجود دارد که برای تولیدات خارجی یارانه داده شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار