عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری؛

آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ عنوان نقض برجام نیست/ لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا به شدت به دنبال ایجاد مانع در اجرای برجام است

به برنامه موشکی خود بدون هر گونه تزلزل ادامه خواهیم داد/ آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ عنوان نقض برجام نیستبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیامدها و خصومت پسابرجامی آمریکا امشب ده دی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور  "سید عباس عراقچی" رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ، "فؤاد ایزدی" کارشناس مسائل سیاسی، "حمیدرضا آصفی" سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در ابتدا در پاسخ سؤال اول مجری برنامه پیرامون خصومت‌های پسابرجامی آمریکا گفت: نامه امروز رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین موضوعات دو سه سال گذشته به حساب می‌آید.

وی با اشاره به جدا کردن کامل موضوع موشک‌ها و سیستم‌های دفاعی ایران از بحث مذاکرات هسته‌ای افزود: طرف مقابل نباید به هیچ‌وجه وارد مسائل موشکی دفاعی جمهوری اسلامی ایران شود.

 برنامه موشکی ایران قابل مصالحه و مذاکره نیست

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که در برجام اشاره به بحث موشکی نشده است خاطر نشان کرد: بحث سیستم‌های دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره و مصالحه نبوده و نیست.

عراقچی ادامه داد: نامه رئیس‌جمهور تاکید بر این که است که موضوع برنامه موشکی ایران قابل مصالحه و مذاکره نیست

 آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ عنوان نقض برجام نیست

وی با اشاره به آزمایش موشک عماد در راستای برنامه‌های دفاعی کشور تصریح کرد: آزمایش‌های موشکی ایران به هیچ عنوان نقض برجام نیست.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به این که آمریکا و کشورهای اروپایی در راستای آزمایش موشکی ایران اعلام کردند که نقض برجام صورت نگرفته است افزود: اروپایی‌ها و غربی‌ها بر این تفکیک نیز اظهار داشتند.

عراقچی با اشاره به این که قطعنامه تا زمانی که به روز اجرایی شدن نرسد 6 قطعنامه گذشته هنوز معتبر است لذا امیدواریم ظرف کمتر از دو هفته آینده قطعنامه‌های گذشته لغو شود.

وی با اشاره به این که قطعنامه 1929 هنوز حاکم است و اعتبار دارد افزود: آمریکایی‌ها در صدد هستند تا به بهانه نقض قطعنامه برخی دست اندرکاران آزمایش موشکی را در لیست تحریم قرار دهند به گونه‌ای که قرار بود ظرف روز گذشته آن عده در لیست تحریم قرار بگیرند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که آمریکا در حال بررسی است تا 11 شخص حقیقی و حقوقی سه شرکت و 8 نفر را که در برنامه موشکی ایران همکاری می‌کردند را در لیست تحریم قرار دهد.

عراقچی با تاکید بر این که بین بحث برجام و آزمایش‌های موشکی تفاوت است اظهار داشت: حساب برنامه‌های موشکی ما از برجام جدا است.

وی با تاکید بر این که به برنامه موشکی خود بدون هر گونه تزلزل ادامه خواهیم داد گفت: نامه رئیس‌جمهور تاکید بر این بود که موضوع برنامه دفاعی ما قابل مذاکره نیست و اگر آمریکا دست  تحریم بزند پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران پیشبرد هر چه سریع تر برنامه موشکی و گسترش آن خواهد بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان این که برنامه  موشکی ما در ابعاد خود پیشرفت خواهد کرد افزود: در پاسخ به آمریکایی‌ها با شتاب به جلو پیش خواهیم رفت.

عراقچی افزود: دیدگاه ما در این رابطه کاملاً روشن است و به مقامات آمریکایی و 1+5 دیدگاه‌هایمان را منعکس کرده‌ایم که بحث موشک از برجام جدا است و تزلزلی دراین‌باره نخواهیم داشت.

وی افزود: امروز وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی این موضوع است.

 نامه رئیس‌جمهور به وزیر دفاع بر محور  بدبینی نسبت به خصومت‌های آمریکا نوشته شده است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با تاکید بر این که ما همواره با بدبینی مذاکره کردیم و در تعاملاتمان نیز با بدبینی با آمریکایی‌ها برخورد می‌کنیم و هر گونه تدابیری که اتخاذ می‌شود مبتنی بر همین بدبینی است گفت: اتفاقاً نامه رئیس‌جمهور بر اساس همین بدبینی و نگرانی نسبت به رفتارهای خصومت‌آمیز آمریکایی‌ها طراحی شده و دستوراتی که ایشان دادند مبنی بر این است که اگر آن‌ها بخواهند چنین خبطی انجام دهند برخورد ما یک برخورد قاطع و محکم خواهد بود.

مذاکرات هسته‌ای به معنای خاتمه دادن به سیاست‌های خصمانه آمریکا ضد ایران نیست

عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد  خصمانه آمریکایی‌ها بلافاصله بعد از خروج اورانیوم از کشور معنای خاصی دارد گفت: برداشت می‌شود نیروهایی در آمریکا به دنبال برهم زدن برجام هستند، این‌ها در طول یکی دو سال گذشته تمام تلاش خود را به خرج دادند که جلوی مذاکرات را بگیرند یا مذاکرات موفق نشود و بعد از اتمام مذاکرات نیز سعی کردند که برجام نتواند از سطح کنگره عبور کند و پس از آن هم به روش های مختلف سعی کردند به اجرای موفق برجام خدشه وارد کنند.

وی اضافه کرد: این نیروها و لابی‌های مختلف و در رأس آن‌ها لابی صهیونیستی و برخی دیگر از منطقه در این حرکت‌ها نقش دارند و تمام تلاش خود را در کنگره کردند که موانع متعددی را بر سر راه اجرای برجام ایجاد کنند

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام بیان داشت: البته سیاست‌های خصمانه آمریکا را نباید به مدت چندماهه اخیر محدود کرد و این سیاست‌ها، سیاست‌هایی است که در طول سی و چند سال گذشته ادامه داشته و ما هر روز با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه بودیم و بر این اساس نیز بارها عرض کردیم که مذاکرات هسته‌ای به معنای خاتمه دادن به خصومت‌های آمریکا علیه ایران نیست بلکه ما به دنبال مدیریت یکی از مواردی هستیم که بین ما و شورای امنیت، آمریکا و اروپا وجود دارد و آن هم بحث هسته‌ای است و بر این اساس نیز فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره کردیم.

 لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا به شدت به دنبال ایجاد مانع در اجرای برجام است

عراقچی خاطر نشان کرد: بر اساس موضوع هسته‌ای و رسیدن به توافق  در موضوع هسته‌ای اصلاً به معنای این  است که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران خاتمه پیدا کرده بود بلکه این سیاست‌ها ادامه‌دارد و ادامه هم خواهد داشت و عواملی هم در این بین هستند که می‌خواهند از این فضا استفاده کنند و جلوی اجرای موفق برجام را بگیرند و اجازه ندهد که ایران بتواند از منابع اجرای برجام منتفع شود و بر این اساس نیز ما نباید اجازه بدهیم برخی لابی‌های مختلف در کنگره آمریکا و متصل به رژیم صهیونیستی برای ما دستور کار مشخص کنند که چگونه حرکت کنیم.

 تصور این که  بعد از مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها با ما رفیق خواهند شد امید واهی و اشتباه است

در ادامه این بخش وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از اجرای برجام ما شاهد ادامه برخوردارهای خصمانه آمریکا هستیم گفت: هیچ کس نباید توقع داشته باشد که خصومت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران خاتمه پیدا کرده باشد، تا وقتی که جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی ایران است و تا وقتی که در مقابل سلطه‌جویی های آمریکا در منطقه و در سطح بین‌المللی ایستادگی می‌کند و تا وقتی که به دنبال اهداف و اصول انقلاب اسلامی است این خصومت‌ها  از طرف رژیم آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و کسی نباید این امید را داشته باشد که مذاکرات هسته‌ای و یا توافق بر سر موضوعات هسته‌ای به سیاست‌های خصمانه آمریکا خاتمه بدهد، اصلاً چنین هدفی از ابتدا در کار نبوده و نه ما اصولاً به دنبال آن بودیم و نه این هدف قابل رسیدن است بنابراین این تصور که بعضی‌ها امید دارند بعد از مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها با ما رفیق خواهند شد امید واهی و اشتباه است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: از ابتدا که ما مذاکره را شروع کردیم عنوان کردیم که خصومت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و این مذاکرات به معنای ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا و به معنای خاتمه یافتن خصومت‌ها و درگیری‌ها به معنای رضایت دادن ایران به سیاست‌های سلطه آمریکا و یا رضایت دادن آن‌ها به اصول و اهداف انقلاب اسلامی نیست  بلکه کماکان مسیر چالش بین ایران و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی اظهار داشت: البته یکی از موضوعات به عنوان موضوعی که فقط موضوع ایران و آمریکا نیست بلکه مرتبط با شورای امنیت و اروپایی‌ها نیز این موضوع را ما در قالب یک حرکت  چندجانبه بین‌المللی و با مشارکت چین، روسیه، اروپا و آمریکا مدیریت می‌کنیم تا به یک راه‌حلی برسیم که مطلوب جامعه بین‌المللی باشد، بنابراین انتظار را باید داشت که سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و به همین دلیل هم است که رئیس‌جمهور قاطعانه به وزیر دفاع دستور دادند که اگر آن‌ها در جهت محروم کردن ایران از حق مشروع خود برای دفاع از خود بخواهند خللی ایجاد کنند ما برنامه موشکی خود را با شتاب بیشتری نسبت به گذشته ادامه خواهیم داد.

 آمریکا سعی دارد اهرم‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را یکی پس از دیگری از دست ما بگیرد

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی نیز در پاسخ به این سؤال که آمریکایی به دنبال چه هستند گفت: آمریکایی‌ها لیستی از اهرم‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران تهیه کردند که در انگلیس قدرت هسته‌ای ایران، قدرت منطقه‌ای ایران، قدرت تسلیحاتی و موشکی ایران و قدرت ایران در مدیریت مباحث داخلی خود وجود دارد و هدف آمریکا این است که این اهرم‌های قدرت را یکی‌یکی از دست ما بگیرند و خیال می‌کنند در حوزه هسته‌ای با برجام موفق بودند و هم اکنون به سراغ موارد دیگری از جمله مباحث تسلیحاتی و موشکی رفتند.

وی یادآور شد: اخیراً گزارشی طی ده روز پیش منتشر کردند و در آن اعلام کردند که هر موشکی در ایران که به برد بیش از 30 کیلومتر داشته باشد موشک بال استیک تلقی می‌شود که بر این اساس اکثریت موشک‌های ما این خاصیت را دارند و اگر قرار باشد ما به صحبت‌های طرف مقابلمان گوش کنیم در عمل نباید توانمندی موشکی داشته باشیم  و این حرف غیرمنطقی است که طرف مقابل می‌زند که ما هر هفته شما را تهدید به حمله نظامی می‌کنیم و شما نیز در حوزه دفاع از خود نباید کاری کنید.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار داشت: تفکیک این موضوع که در آمریکا یک عده مخالف برجام هستند و یک عده موافق آن هستند و این که خواهیم این تصور را ایجاد کنیم که آن‌هایی که مخالف برجام هستند آدم‌های بد هستند و اوباما و کری در دار و دسته آدم‌های خوب قرار دارند تصویر جنایت‌های آمریکا،قوه مجریه آمریکا و شخص آقای اوباما است چرا که در مورد اخیراً موشکی وزارت خزانه‌داری آمریکا که وزیر آن توسط رئیس‌جمهور تعیین می‌شود و بدون دستور او وزیر نمی‌تواند کاری انجام دهد بانی این کار است و این داستان ربطی به کنگره ندارد ضمن این که در بحث تغییر قانون ویزا نیز اولین مجموعه‌ای که از این بحث حمایت کرد آقای اوباما بوده است

در ادامه گفتگوی ویژه خبری حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان نیز که در تماس تلفنی در گفتگوی امشب مشارکت کرد در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم‌هایی بر مبنای بندهایی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت آمده از سوی آمریکا طراحی می‌شود گفت: دوستان ما در وزارت خارجه در مذاکرات به روشنی این موضوع را برای طرف آمریکایی تبیین کردند که موضوع موشکی مرتبط با توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و موضوع مقوله امنیت ملی کشور است و ارتباطی با برجام ندارد و در طول مذاکرات نیز ما از این مبدأ حرکت کردیم که کار درستی بود ولی این که آمریکایی‌ها حالا این مسائل را مطرح می‌کنند ریشه در خصلت زشت آمریکا در دبه کردن موضوعات دارد.

وی با بیان این که بحث موشکی هیچ ارتباطی به برجام ندارد گفت: ما از ابتدای انقلاب تا به امروز هیچ حرکتی را از سوی آمریکا ندیدیم که ما را امیدوار کند تا از بدبینی نسبت به آمریکا دست برداریم و به نظرم اتفاقی که در آمریکا افتاده است و در آینده هم ادامه خواهد داشت ادامه‌دار خواهد بود و بر این اساس‌نامه رئیس‌جمهور به موقع بود و ما باید به آمریکایی‌ها هشدار لازم را می‌دادیم و برایشان به روشنی مشخص می‌کردیم که موضوعات را جا به جا نکنند .

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه همچنین در خصوص نامه آقای کری و این که آیا نامه وی ضمانت اجرایی دارد نیز اظهار داشت: بنده معتقدم که دولت آمریکا قصد اجرای برجام را دارد و تلاش می‌کند و هر لحظه ممکن است مقررات دست و پا گیر برجام که توسط کنگره وضع شده است را دور بزند اما این موضوع به لحاظ روانی اثر خود را در شهروندان اروپایی می‌گذارد  اما آن چه که به ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد این است که محکم با این اقدامات برخورد کنیم و برای آمریکایی روشن سازیم که نمی‌توانند با الفاظ و قانون بازی کنند.

 دولت باید بر اساس مصوبه مجلس تا تعیین تکلیف قوانین نقض برجام از خارج کردن اورانیوم از کشور صبر می‌کرد

در ادامه این بحث فؤاد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی کشورمان نیز با بیان این که ما در خصوص لغو برجام مصوبه مجلس شورای اسلامی و نامه رهبری را داریم اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس دولت موظف است که هر گونه پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و وضع تحریم‌های دیگر را رصد کند و اقدامات مناسب را انجام داده و همکاری داوطلبانه را متوقف سازد لذا بر این اساس زمانی که ما این دست اقدامات را از طرف مقابل مشاهده می‌کنیم باید دولت قانون را بر اساس مصوبه مجلس اجرا می‌کرد و عنوان می‌کرد که ما عجله‌ای برای خارج کردن اورانیوم نداریم و اورانیوم را از کشور خارج نخواهیم کرد تا تکلیف  قوانین نقض برجام مشخص شود.

در ادامه اظهارات ایزدی ريا،آصفی نیز درهمین باره اظهار داشت: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که طرف مقابل احساس کند که ما نیاز داریم و از طرف دیگر نیز نباید به گونه عمل کنیم که آن‌ها بتوانند این مانور را بدهند که ایران زیر برجام زده است لذا عرض بنده این است که تمامی اقدامات ما باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند به تدریج صورت گیرد و از طرف دیگر هم نباید به گونه‌ای عمل کنیم که تا کسانی که مخالف برجام هستند ایران را مقصر جلوه دهند.

انتهای پیام/



برچسب ها: گفتگو ، موشک ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۱ دی ۱۳۹۴
ایول به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۱ دی ۱۳۹۴
مدیریت بر جام یک اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۱۱ دی ۱۳۹۴
سلام . در این گفتگوی ویژه خبری دکتر فواد ایزدی سخنان مهم دیگری هم مطرح کردند که توسط شما منعکس نشده . ایشان صراحتا گفتند که دولت برخلاف مصوبه مجلس و نامه رهبر انقلاب بجای انتقال تدریجی اورانیوم غنی شده و مبادله آن با کیک زرد این مبادله را یکجا و یکباره انجام داد که نتیجه اش این شد که علیرغم نقض برجام از سوی آمریکا با قانون محدودیت ویزا این رفتار دولت ایران آمریکا را جری کرد تا تنها دو روز بعد از تبادل اورانیوم توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریمهای جدیدی علیه ایران تصویب شود و چنانچه دولت ایران واکنش مناسب نشان ندهد آمریکا هر هفته قانون جدیدی برای تحریم ایران تصویب و برجام را نقض خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۴
ظریف زنده باد
عراقچی پاینده باد
آخرین اخبار