جابری‌انصاری در برنامه نگاه یک:

تصور میانجی‌گری آمریکا بین ایران و عربستان اشتباه است/سعودی تحولات زمانه را درک نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان به دنبال ایجاد جنگ سفارتخانه‌ها است.

سعودی‌ها با بحران مواجه شده اندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حسین جابرانصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه امشب با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اقدامات اخیر عربستان و اعدام شیخ نمر اظهار داشت: واقعیت این است که عربستان در شرایطی خود را تعریف می کند که ایجاد بحران و تنش را به نحوی در خدمت سیاست خارجی و موجودیتش می داند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: عربستان چند سالی است از سیاست تاریخی خود که به نوعی محافظه کاری بوده خارج شده و سیاست پرخاشگرانه و تهاجمی را پیش گرفته است.  

وی ادامه داد: از زمان فروپاشی نظام بعثی عراق تا به امروز منطقه غرب آسیا دست‌خوش طوفان حوادث بوده و روندهای ایجاد شده موجب شد تا عربستان از محافظه کاری خارج شود. 

عربستان سعودی سیاست جنگ در همه جبهه ها را اتخاذ کرده است

انصاری اضافه کرد: در یک دهه اخیر سرعت و عمق تحولات در این منطقه و همین طور در سطح بین الملل به قدری افزایش یافت که عربستان امکان ادامه سیاست قبل را نداشت و سیاستی که اتخاذ کرد سیاست جنگ در همه جبهه ها بود و خود را با همه واقعیت های محیطی روبه رو کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان با مجموعه از روندهای بین المللی و داخلی مواجه است که تلاش می کند با رویارویی در همه جبهه ها با آن مواجه شود. 

وی اظهار داشت: سعودی ها در سطح درونی با یک مسئله اساسی مواجه هستند که آن بحث بحران جانشین است. 

انصاری اضافه کرد: در این کشور عملیات نقل و انتقال تاریخی از نسل اول به نسل بعد در حال شکل گیری است و این تغییرات در ساختار عربستان تبعات خود را دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در زیر جلد این کشور هم تحولات مختلفی در حال شکل گیری است که از آن ها می توان به جریانات اجتماعی اشاره کرد. 

عربستان حامی جریان‌های تکفیری

وی با بیان اینکه جریان عمیق اجتماعی در عربستان از جریان های تکفیری حمایت می کند اظهار داشت: نظرسنجی های بین المللی معتبر این موضوع را بیشتر آشکار می کند و اگر به احکام اعدام های انجام شده نگاه کنیم غالب کسانی که حکم شان صادر شده اعضای جریان القاعده بودند. 

انصاری افزود: جریان دیگری هم در جامعه عربستان در حال شکل گیری است وآن مطالبه حقوق و ضعف ها برای قانونمند شدن عربستان و درخواست برای عدالت و اصلاحات بوده است جزئی از این جریان هم جریان اقلیت ها از جمله شیعیان هستند و شهید نمر در واقع نمادی از این جریان است.  

 حمله به سفارت عربستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حمله به سفارت عربستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست و عالی ترین سطوح کشور در این مورد موضع شفاف گرفته اند تاکید کرد: این موضوع حادثه ای بود که به همه جهات محکوم است اما آنچه که در کنار این مسئله واقعیت دارد عربستان سال هاست که در مسیر تنش آفرینی و بحران آفرینی در منطقه عمل می کند.  

وی ادامه داد: این موضوع آخرین پرده از حادثه ای در چارچوب هدف گیری عربستان به دنبال بحران آفرینی بوده است. 

انصاری افزود: اقدامات تحریک آمیز پی در پی توسط عربستان این تصور را برای آن ها ایجاد کرده بود که احتمال چنین حادثه ای باشد چرا که به محض وقوع این اتفاق نیروهای خود را سریع جمع کردند و به سرعت خارج شدند. 

حرکت عربستان در چارچوب سیاست بحران آفرینی
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: عربستان در چارچوب سیاست بحران آفرینی این چنین متصور بود که اجرای اعدام تبعاتی را در ایران و منطقه در پی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: معمولا دولت ها نباید به دنبال تنش باشند چرا که در حالت عادی آن ها بحران ها را مدیریت می کنند. 

انصاری تاکید کرد: در وضعیت جدید بیش از یک دهه اخیر عربستان به دلیل حوادث عراق تحولات جهان عرب قدرت گیری و نفوذ ایران احساس نگرانی کرد و خطی را دنبال می کند که به ایجاد بحران و تنش می انجامد. عربستان تلاش می کند عقبه زمان تحولات را به یک دهه قبل برگرداند چرا که در آن دوره مزیت های نسبی را برای خود تعریف کرده بود. 

 عربستان سعودی به دنبال بحران‌آفرینی و تشدید تنش است

جابری انصاری در پاسخ به این شبهه که عنوان می‌شود اگر وزارت خارجه بعد از فاجعه منا واکنش جدی تری داشت شاید احساسات مردم  در تجمع در مقابل سفارت عربستان این‌گونه تحریک نمی‌شد اظهار داشت: اگر نگاه احساس و نگاه پیوسته به تحولات داشته باشیم می‌شود این‌گونه حرف‌ها را زد اما در یک نگاه عمیق زمانی که اقدامات و استراتژی دولت عربستان سعودی را تحلیل می‌کنیم متوجه خواهیم شد که عربستان به دنبال بحران‌آفرینی و تشدید تنش‌ها، درگیری‌ها و رویارویی‌ها است.

 وی با بیان این که  جمهوری اسلامی ایران  در نقطه مقابل وضعیت بحرانی عربستان سعودی گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاست داخلی نظام نوپای برآمده از یک انقلاب بزرگ مردمی است بنابراین به لحاظ داخلی با مجموعه‌ای از بحران‌هایی که عربستان در سه سطح بحران مشروعیت، هویت و کارآمدی با آن مواجه است به هیچ‌وجه مواجه نیست بلکه از موضع اقتدار صاحب یک نظام مشروع مردمی و به لحاظ محیط پیرامونی و سیاست خارجی نیز جمهوری اسلامی ایران در حال پیشروی و یک نیرو قدرت پیش رونده است نه قدرت رو به افول.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی روندهای پیرامونی خود را درک کرده و سعی کرده در چارچوب منافع خویش از آن استفاده کند درحالی‌که عربستان خودش را در جنگ با روندهای صفر گرفته در محیط پیرامونی خود می‌گیرد و تحجر در نظام اندیشگی و برنامه‌ها و سیاست داخلی  و خارجی عربستان سعودی مهم‌ترین مشکلی است که منشأ بحران‌های متعدد سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی شده است.

وی افزود: در سطح بین‌المللی نیز جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در مسیری در حال حرکت است که فضای تنفسی بهتری را برای خود در تعامل با قدرت‌های بیرونی  در حال تدارک است و توافق برجام نیز نمادی از این مسئله است.

جابری انصاری با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش‌آفرینی و بحران‌آفرینی نیست تصریح کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران ادبیات سیاسی و اقدامات خود را در چارچوب اهداف استراتژیک خود برای تحقق منافع ملی و منافع نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: دقیقاً ما در نقطه مقابل عربستان سعودی سیاست خود را تعریف می‌کنیم حرف آن‌ها با پرخاشگری بیشتر و جنگ همه واقعیت‌ها مسیر را طی می‌کنند و خود را در حال جنگ در همه جبهه‌ها تصویر و تصور می‌کنند ما به دنبال  ایجاد آرامش در منطقه هستیم و به هیچ‌وجه تمایل نداریم تا با همسایگان خود و کشورهای اسلامی در شرایط بحرانی قرار بگیریم چرا که اولاً نیازی به چنین کاری نداریم بلکه نیازمان دقیقاً در نقطه مقابل نیاز عربستان سعودی است .

وی تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد ثبات هستیم و در  سطح ادبیات سیاسی نیز  ادبیات سیاسی نو ادبیات سیاسی تعریف شده‌ای است و ما نیازی نداریم که همه جا بحران‌آفرینی ایجاد کنیم.

جابری انصاری با یادآوری فاجعه منا و حادثه اعدام شیخ نمر گفت: گر چه این اتفاقات ناراحت کننده‌ای است اما  همراه با عقلانیتی که جمهوری اسلامی ایران دارد باید در مسیری باشد که  باطل الصحه  اقدامات عربستان سعودی باشد و اگر بنا باشد ما نیز در مسیری که آن‌ها حرکت می‌کنند ادبیات سیاسی را به کار گیریم یا اقدامات پرخاشگرانه‌ای انجام بدهیم عملاً شاید در خدمت استراتژی عربستان سعودی قرار گرفته‌ایم لذا درعین‌حال که نیازهای عاطفی و احساسی افکار عمومی یا پاره‌های از جامعه را باید پاسخگو داد و سعی کرده‌ایم که این کار را در مواضع وزارت امور خارجه نیز به صورت نسبی انجام دهیم اما بنا نیست که استراتژی خود را عوض کنیم و هدف‌گیری‌هایمان را در مسیر هدف‌گیری‌های مطلوب عربستان سعودی انجام دهیم.

جمهوری اسلامی ایران خود را در یک وضعیت بحرانی تعریف نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که ما خود را در موضع یک کنشگر منفعل تعریف نمی‌کنیم اظهار داشت: به هیچ‌وجه جمهوری اسلامی ایران  نه به لحاظ روانی نه به لحاظ منطقه‌ای و نه به لحاظ بین‌المللی خود را در یک وضعیت بحرانی تعریف نمی‌کند

وی بیان داشت:به هر میزان که بازیگری در فصل بین‌المللی خود را در سطوح مختلف غرق در بحران ببیند کنش‌های منفعلانه همراه با پرخاشگری‌اش بالا می‌رود و آن چه که امروز برای افکار عمومی بسیار ضروری است که روشن شود این است که گر چه داد و بیداد و پرخاشگری و اقدامات پی در پی آتش افروزانه را از سوی دولت عربستان مشاهده می‌کنیم اما این‌ها از موضع یک سیاست فعال نیست بلکه از موضع یک سیاست منفعلانه است.

جابری انصاری ادامه داد: عربستان به دلیل این که خودش را در یک وضعیتی می‌بیند که فکر می‌کند برای بازگشت به وضع سابق و حفظ منافع و موجودیت خود  باید به این شکل با همه روندهای درگیر شود اما اساساً از آن جایی که  ما اساساً خود را در وضعیت اضطراری تعریف نمی‌کنیم ضرورتی به اقدامات اضطراری، پرخاشگرانه و تند در سیاست خود نمی‌بینیم بنابراین در یک مدار همراه با تدبیر و عقلانیت و درعین‌حال اقتدار در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را دنبال می‌کنیم

مشکل عربستان این است که تحولات زمانه خود را درک نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که مشکل عربستان سعودی این است که هنوز تحولات زمانه خود را درک نکرده است گفت: بر این اساس عربستان سعودی هنوز می‌جنگد برای این که واقعیت‌ها را انکار کند درحالی‌که واقعیت‌ها قابل انکار نیست.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی زندگی کردن با دولت همسایه‌ای چون جمهوری اسلامی ایران، وضعیت جدید عراق و یمن و روندهای دیگری که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در حال شکل‌گیری است را باید به عنوان واقعیت بپذیرد چرا که رفتن به جنگ واقعیت‌ها برنده‌ای نخواهد داشت بلکه دولت‌ها و ملت‌هایی برنده خواهند بود که واقعیت‌ها را مورد توجه قرار دهند و تلاش کنند واقعیت‌ها را در مسیر اهداف و منافع ملی خودشان سمت دهند درحالی‌که عربستان سعودی به جای جهت دادن وقایع به جنگ با آن رفته و چنین جنگی برنده نخواهد داشت.
جابری انصاری در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا تقابل عربستان و ایران به تقابل نظامی نیز منجر خواهد شد گفت: گمان می‌کنم عربستان سعودی بر اساس همان استراتژی که از آن حرف زدیم تا سطوحی از رویایی و جنگ مستقیم در هدف‌گیری‌های خودش تعریف کرده اما این که آیا بازیگران دیگر منطقه و جهان چنین اجازه‌ای به عربستان خواهند داد که این مسیر آتش‌افروزی را ادامه دهد محل تردید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: نوع زاویه برخورد بسیاری از کشورها این موضوع را نشان می‌دهد که  چنین اجازه‌ای به عربستان نخواهند داد  چرا که بخش عمده‌ای از این مسئله نوعی نگرانی نسبت به خارج شدن حوادث از کنترل و رسیدن به نقطه بی‌بازگشت است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عربستان سعودی حداقل در سطوحی از جنگ محدود شاید احساس کند که وضعیت را برای او بهتر خواهد کرد ولی همان طور که عرض کردم عربستان سعودی در جنگی که با یکی از فقیرترین ملت‌های عربی یعنی یمن در پیش‌گرفته شاید از جهت تخریب موفق بوده اما به هیچ‌وجه در مقام استراتژیک نه فقط برنده این جنگ نبوده بلکه بازنده مطلق این جنگ است و به دنبال این است که به نحوی آبرومندانه بتواند تدارکی در صحنه یمن ببیند تا بتواند خود را از وضعیت بحرانی جنگ یمن خارج کند.

جابری انصاری اظهار داشت: عربستان سعودی در حال حاضر نقش تخریبی گسترده‌ای را برای خود تعریف کرده و در حقیقت روندهای در حال شکل‌گیری را به شکل تخریب با آن مواجه می‌شوند و  هزینه‌های گسترده‌ای را به دیگران تحمیل می‌کند و به هیچ‌وجه نقش سازنده مبتنی بر منابع عربستان سعودی را ایفا نمی کنند اما ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در تعامل با مجموعه کشورهای منطقه و جهان باید در پی این باشیم که عربستان سعودی هزینه‌های سیاست مبتنی بر تخریب برای کل منطقه را افزایش ندهد و عربستان را باید در نقطه‌ای که واقعیت آن است قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص حمله جنگنده‌های سعودی به سفارت ایران در صنعا نیز اظهار داشت: عربستان سعودی یک تاریخ منفی گسترده‌ای در زمینه برخورد با اماکن دیپلماتیک ایران در سال‌های گذشته از خود نشان داده است.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله بیروت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های کشورمان هدف عملیات‌های تروریستی اتباع سعودی قرار گرفتند که کاملاً مشخص است که این گروه‌های تروریستی، به لحاظ مالی ایدئولوژی سیاسی و تسلیحاتی توسط عربستان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

جابری انصاری یادآور شد: عربستان در جنگی که به مردم یمن تحمیل کرده به آن‌ها مناطق پیرامونی سفارت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد و گاهاً حتی نقاطی از سفارت را هم مورد هدف قرار داده است و در حادثه اخیر نیز یک روز کامل تمام مناطق پیرامونی سفارت ما را برای ایجاد رعب و وحشت و ارسال پیام‌های خاص مورد هدف قرار داد.

 امیدواریم عربستان به بازی خود با اماکن دیپلماتیک خاتمه دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: بمباران مناطق پیرامونی سفارت ما سبب شده است که سفارت نیز مورد اصابت قرار بگیرد و ما موضوع را بر اساس این مسئله پیگیری کردیم و امیدواریم که عربستان بازی خود را با اماکن دیپلماتیک خاتمه دهد.

وی در ادامه در خصوص قطع روابط دیپلماتیک سودان با کشورمان نیز اظهار داشت: به هر میزان که دولت‌ها مسائل داخلی‌شان با مشکلات بیشتر و شرایط بحرانی مواجه می‌شود امکان استعفای آن‌ها به برخی دولت‌های خارجی بیشتر خواهد شد که در این راستا دولت سودان نیز با یک وضعیت بحرانی مواجه بوده که توانسته است توسط دلارهای عربستان تا حدودی خود را مدیریت کند لذا قطع دیپلماتیک این کشور با ایران یکی از خواسته‌هایی بوده است که عربستان همواره از این کشور طلب می‌کرده است.

جابری انصاری تاکید کرد : ما همیشه تلاش کرده‌ایم بدون این که احساسی شویم با منطق جمهوری اسلام ایران این را مدیریت کنیم لذا برخورد تندی در مقابل سودان انجام ندادیم و سعی کردیم در مسیر مفاهمه و دیالوگ این مطلب را سودان منتقل کنیم که آن چه را منافع خود تعریف می‌کنید منافع شما نیست بلکه سرابی است که به شما می‌فروشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: عربستان سعودی خیلی تلاش کرد تا نوعی اجماع را در برخورد با ایران در حلقه پیرامونی خودش یعنی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، حلقه مجموعه اتحادیه عرب و حلقه سوم در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی و در حلقه چهارم یعنی در سطح بین‌الملل ایجاد کند که سطح بین‌الملل کشورها همراه عربستان نشدند ضمن این که اقدامات این کشور را مورد انتقاد قرار دادند.

عربستان به دنبال جنگ سفارتخانه ای

وی ادامه داد: در سطح جهان اسلام نیز دولت‌هایی همچون اندونزی و پاکستان و ترکیه نیز صراحتاً در عین این که بر ضرورت حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک تاکید کردند اما در محتوای موضع‌گیری سیاسی اشان آن چه را که عربستان می‌خواهد را رد کردند عربستان به دنبال ایجاد جنگ سفارتخانه‌ها و رفتن سفرا و بستن سفارتخانه در سطح عمومی بوده که به هیچ‌وجه دولت‌های اسلامی با این خواسته همراهی نکردند.

جابری انصاری افزود: در سطح جهان عرب و حتی در سطح شورای همکاری خلیج‌فارس ما بین آن چه که اتفاق افتاده و آن چه که عربستان سعودی به دنبال آن است فاصله عمیقی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص اقدامات کشورهای بحرین، امارات، کویت و غرب و یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک با کشورمان گفت: قابل پیش‌بینی بود که بحرین عربستان را همراهی خواهد کرد چرا که خود را تحت‌الحمایه این کشور تعریف می‌کند اما امارات کاهش سطح روابط را مطرح کرد و حتی از سفیر ما نخواست که این کشور را ترک کند در خصوص کویت و قطر نیز این کشورها سفرای خود را تنها برای مشورت فرا خواندند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا تماس‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا با وزیر امور خارجه کشورمان در راستای تنش‌آفرینی عربستان بوده است یا خیر گفت: تماس‌های اخیر انجام‌گرفته در قالب تماس‌هایی است که در تمامی دوران مذاکرات برجام در جریان بوده است و سیاست جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آمریکا در زمینه مسائل منطقه‌ای نیست و در سیاست نیز هیچ تغییری ایجاد نشده است.

جابری انصاری یادآور شد: همواره در دو سال گذشته گفتگوهایی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در محور مسائل مرتبط با برجام بوده و این قاعده در تماس‌های اخیر نیز حاکم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بر این اساس گفتگوهای اخیر هم در ارتباط با آخرین جزئیات مسائل اجرایی برجام بوده اما آمریکایی‌ها تلاش کردند همواره در طول این گفتگوها در ارتباط با مسائل منطقه‌ای نیز صحبت کنند که این کار انجام نشده است.

تصور میانجی‌گری آمریکا بین ایران و عربستان کاملاً اشتباه است

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصور میانجی بودن آمریکا در حوادث اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت آل سعود کاملاً اشتباه است یا رابطه آمریکا با ما در حال انقطاع قرار دارد.

وی ادامه داد: در واقع آمریکایی‌ها به عنوان میانجی تنها به نگرانی‌های خود اشاره کردند.

جابری انصاری با اشاره به درخواست برخی کشورها برای میانجی گری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم آل سعود گفت: ما به هیچ‌وجه به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه نیستیم  و از حسن نیت دولت‌ها که با حساسیت نسبت به تحولات واکنش نشان داده‌اند استقبال و تشکر می‌کنیم. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم دولت سعودی به دنبال بحران‌آفرینی است و پی در پی بحران‌آفرینی می‌کند. ما از موضع اقتدار، تدبیر و عقلانیت به موضوع نگاه می‌کنیم و به دنبال ایجاد تنش‌های بیشتر نیستیم.

عربستان سعودی امروز همان خط مشی را دنبال می‌کند که رژیم صهیونیستی سال‌ها است که در مقابل ما انجام داده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر نزدیک بودن اجرای برجام و این که اگر خللی در اجرای برجام از سوی آمریکا رخ دهد موضع جمهوری اسلامی ایران چیست پاسخ داد: برجام یک توافق خاص، در موضوعی خاص میان ایران و آمریکا است  توافق در موضوع خاص به معنای تغییر استراتژی میان دو کشور نیست و ما اعتقادات عمیق و تاریخی خود نسبت به آمریکا به هیچ‌وجه کنار نمی‌گذاریم  و آن‌ها نیز همین حس را نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند هم اکنون جریان قدرتمندی در آمریکا و منطقه به نمایندگی از رژیم صهیونیستی وجود دارد عربستان سعودی امروز همان خط مشی را دنبال می‌کند که رژیم صهیونیستی سال‌ها است که در مقابل ما انجام داده و انجام می‌دهد و این یک همپوشانی کامل با این رژیم است جریان گسترده‌ای توافق برجام میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران را به صلاح نمی‌دانست این جریان در دو سال مذاکرات تمام تلاش خود را کرد تا این توافق حاصل نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: حرف اساسی آن‌ها این است که برجام فضای تنفسی برای سیاست در اقتصاد ایران ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌خواستند امکان استفاده از فرصت‌های برجام را از ما بگیرند اما چیزی که برای ما مهم است این موضوع می‌باشد که ما گل به دروازه خودی نزدیم توافق باید طوری باشد که پرداخت‌های ما با دریافتی‌های ما بخواند ما در نبرد بزرگی هستیم و باید حداکثر فرصت برجام را برای خود ایجاد کنیم. اسرائیل و آل سعود در خط گرفتن فرصت سیاسی برجام و جریان افراطی آمریکا در خط گرفتن فرصت اقتصادی برجام از ایران هستند ما با حسن نیت در مسیر برجام حرکت کرده و می‌کنیم. اگر آمریکا تعهدات خود در برجام را نقض کند از سوی جمهوری اسلامی ایران عمل متقابل سر خواهد زد.

 روحانی اواخر هفته اول بهمن‌ماه به ایتالیا سفر خواهد کرد

دکتر جابری انصاری با اشاره به لغو سفر ریاست جمهوری به پاریس و رم به دلیل وجود حوادث تروریستی در اروپا اظهار داشت": دکتر روحانی اواخر هفته اول بهمن‌ماه به ایتالیا سفر خواهد کرد.

گفتگوی سوری سوری راه حل بحران این روزهای سوریه است

 سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بحران سوریه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه اعلام کرد که راه حل نظامی چاره کار نیست. گفتگوی سوری سوری راه حل بحران این روزهای سوریه است. حتی بسیاری از کشورها پس از پنج سال درگیری به این نتیجه رسیدند که ادامه این جنگ به صلاح هیچ جناحی نیست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا قائل به راه حل سیاسی بود. آل سعود معتقد است که در روند سیاسی سوریه جایی ندارد و همین اصلی‌ترین دلیل اقدامات تند و افراطی آن‌ها در منطقه و سوریه است.

دکتر جابری انصاری در پایان تصریح کرد: راه حل بحران سوریه توافق سوری سوری است و آرای مردم سوریه خاتمه بخش این بحران خواهد بود.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
عربستان دشمنی است که هرگز نباید دست کم گرفته شود. دشمنی است که مجهزترین ادوات زمینی و هوایی و دریایی خاور میانه و مسلح به انواع موشک های دور برد است.بعلاوه مورد حمایت کشورهای عرب اطراف خود و همچنین نیروی دریایی آمریکاست. دشمنی است که با تکیه به جنگ افزار های خود قلدری میکند.و حتما میدانید که شریان اقتصادی کشور در جنوب و تیررس این جنگ افزارهاست و موشک و بمب وقتی بیاید شوخی ندارد با سوخت مایع و گازی.بهمین دلیل باید به همه حرکات و رفتار این دشمن با هوشیاری اهمیت داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۰ دی ۱۳۹۴
سلام
من با نظر دوست عزيز موافق نيستم . ايران با قدرت اما با سياست با همه موارد برخورد كند . با پنبه سر ببرد. و مصالح كشور و مردم در اولويت است . ما از در جنگ و قدرت نمايي و لجبازي به چيزي نمي رسيم.
وزير امور خارجه ايران دكتر ظريف بسيار فهميده و سنجيده صحبت ميكند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ دی ۱۳۹۴
کار درستی بوده حمله به سفارت ...اگر حمله به لانه جاسوسی امریکا درست بوده پس اینم درست بوده این وهابی های کثیف و وحشی دست آمریکا و اسراییل رو از پشت بستن و در این سالهای اخیر در جنایت هاشون اسراییل وامریکا رو روسفید کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ دی ۱۳۹۴
سرداران دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مقتدر میباشند و با ولایتمداری مدیریت کرده وباعث شرمندگی خطا کاران هستند
Germany
ناشناس
۰۶:۵۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
بسیار عالی
ولی من به عنوان یک تبعه ایران درخواست دارم به اقدامات عربستان با جدیت بیشتری پاسخ داده بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۲۰ دی ۱۳۹۴
salam asan arabestan kie ke inghad ma bayad be harfashon ahamiat bedim ?!!!!
آخرین اخبار