در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اقتصاد ایران دچار عارضه شوم فرار مالیاتی شده است

معضلی به نام فرار مالیاتی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور نماینده اسبق در سازمان امور مالیاتی و یک کارشناس مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد

اقتصاد ایران دچار عارضه شوم فرار مالیاتی شده است/فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "توتونچی ملکی" کارشناس مرکز پژوهش های مجلس و "درستی" نماینده اسبق در سازمان امور مالیاتی امشب  22 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی معضل فرار مالیاتی پرداختند.

توتونچی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون فرار مالیاتی در کشور گفت: سازمان امور مالیاتی در این حوزه با دستگاه های مرتبط تعامل مناسبی را برقرار کرده است.

 اقتصاد ایران دچار عارضه شوم فرار مالیاتی شده است

وی با اشاره به این که 50 درصد اقتصاد کشور زیرزمینی است ادامه داد: اقتصاد ایران دچار عارضه شوم فرار مالیاتی شده است

 حدود 40، 50 درصد تولید ناخالص داخلی مشمول مالیات نمی شود

توتونچی با اشاره به این که طی آماری مشخص شده که چند درصد از اقتصاد مشمول مالیات می شوند افزود: حدود 40، 50 درصد تولید ناخالص داخلی مشمول مالیات نمی شود.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به این که باید ریشه های درآمدهای مالیاتی را در اقتصاد ایران مورد شناسایی قرار داد اظهار داشت: اصل مالیات ستانی یعنی ممیزی کردن.

فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد

درستی نماینده اصناف در سازمان امور مالیاتی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چه تعداد از همکارانتان در اصناف مالیات پرداخت می کنند گفت: فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد زیرا آن ها دارای شناسه مشخصی هستند.

وی با اشاره به این که فرار مالیاتی در جایی اتفاق می افتد که پرونده مالیاتی برای فرد در سازمان امور مالیات تشکیل نشده باشد تصریح کرد: با وجود رکود در بازار اصناف مالیات خود را پرداخت کرده اند.

درستی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در سازمان امور مالیاتی اعتماد به اصناف برگشته است لذا توافق برد برد داشته ایم.

نماینده اصناف در سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: چیزی تحت عنوان فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد

ضرورت وجود بانک اطلاعات اقتصادی برای هر شخص حقیقی و حقوقی

توتونچی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: با وجود بانک اطلاعات اقتصادی برای هر شخص حقیقی و حقوقی  سازمان امور مالیاتی و نهادهای نظارتی دیگر می توانند به اطلاعات اقتصادی افراد به راحتی دسترسی داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته بحث افشای اطلاعات نیز باید توسط سازمان امور مالیاتی یا هر دستگاه نظارتی دیگر که به این اطلاعات دسترسی دارند جرم تلقی شود و دسترسی به این اطلاعات فقط باید برای مقاصد قانونی صورت گیرد.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم دسترسی به بانک اطلاعات اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی در اخذ مالیات شکلیک در تاریکی است لذا ما باید از این تجربه که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده استفاده کنیم.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب بیژن عبدی یکی از اساتید دانشگاه کشور ما نیز درباره این که چرا عایدی ما از درآمدهای مالیاتی چشم گیر نیست گفت: پیش از وقوع انقلاب اسلامی نوعاً حاکمیت هایی که بر جامعه حکومت می کردند باب تبع مردم نبودند و هر گونه مخالفتی با آن ها از جمله ندادن مالیات یک امر مثبت تلقی می شد بنابراین فرار مالیاتی در طول این سال ها به یک فرهنگ تبدیل شده و انتظار این که افراد مالیات خود را بپردازند انتظاری است که برآورده شدن آن قدری به طول می انجامد.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر عدم ثبت اطلاعات اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی در دفاتر رسمی است که سبب می شود فرار مالیاتی اتفاق بیفتد لذا عدم ثبت اطلاعات اقتصادی و بحث های فرهنگی که به آن اشاره شد باعث می شود فرار مالیاتی در کشور اتفاق بیفتد و بر این اساس دولت ناچار است به سمت اخذ مالیات از افرادی برود که درآمدهایشان ثبت شده است.

درستی نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی نیز در پاسخ به این که آیا در اصناف بانک اطلاعاتی شفافی از ورودی ها و خروجی ها وجود دارد یا خیر گفت:بانک اطلاعاتی را باید سازمان امور مالیاتی داشته باشد ضمن این که 25 سال است که اصناف به صورت توافقی مالیاتشان را پرداخت می کنند.

وی اضافه کرد: فرار مالیاتی در جاهایی اتفاق می افتد که اطلاعات درستی از فعالیت اقتصادی افراد وجود ندارد

توتونچی کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: قانون نظام امور صنفی مکلف کرده بود که اصناف باید صندوق فروش داشته باشند که این صندوق های فروش می تواند یکی از بسترهای ثبت و ضبط دقیق اطلاعات مبادلات باشد اما متاسفانه این نهاد ایجاد نشد که سبب شد اطلاعات به صورت دقیق در اختیار حاکمیت قرار نگیرد.

درستی نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی نیز در خصوص سرنوشت صندوق های فروش اظهار داشت: یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده از صندوق های فروش توسط اصناف است که این مسئله باید نهادینه شود.

تنوع حساب اشخاص حقیقی و حقوقی کنترل درآمدها را سخت می کند

عبدی استاد دانشگاه نیز در ادامه این بحث در پاسخ به این سوال که نظارت در اقتصادهای پیشرفته چگونه صورت می گیرد بیان داشت: در نظام های اقتصادی صنعتی و پیشرفته افراد اینقدر تنوع حساب که در کشور ما وجود دارد ندارند و شاید دلیل این که کنترل درآمدها در کشور ما به قدری سخت است وجود همین تنوع حساب افراد است که کنترل درآمدها را سخت می کند.


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار