وزارت علوم در هفته ای که گذشت!

در این هفته حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار بیشمار و متنوعی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،حوزه وزارت علوم در این هفته اخبار متعددی داشته که از جمله آنها می توان به پرتقاضاترین رشته های دانشگاه آزاد، انتشار جزئیات هفدهمین آزمون المپیاد ریاضی، سینما شدن آمفی تئاترهای دانشگاه آزاد، اعلام نتایج درخواست میهمانی در دانشگاهها، آخرین مهلت ثبت نام آزمون اختصاصی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد، لزوم تدوین طرح پایش سلامت جسمانی دانشجویان، اعزام 17هزار و 500 نفر از دانشگاهیان به عتبات عالیات وبرگزاری آزمون عملی هنر اشاره کرد.

پرتقاضاترین رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معمولا در مقطع کارشناسی و دکتری حرفه‌ای رشته‌های دندانپزشکی ، پزشکی، داروسازی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، حقوق، عمران و معماری، مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، حسابداری، مدیریت مالی، روانشناسی، عمران و در مقطع دکتری رشته‌های مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی، حقوق خصوصی و کیفری، حسابداری، روانشناسی و معماری به ترتیب جزو پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی از سوی دانشجویان است.

انتشار جزيیات هفدهمین آزمون المپیاد ریاضی

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: هفدهمین المپیاد بین‌المللی ریاضی، نهمین المپیاد بین‌المللی شیمی و سومین المپیاد بین‌المللی آمار از یکشنبه ۱۷ مرداد ۹۵ لغایت پنجشنبه ۲۱ مرداد در دانشکده ادبیات شهید بهشتی برگزار می‌شود. داوطلبانی از کشورهای روسیه، تاتارستان، اکراین، ترکمنستان، الجزایر، هند، عراق، لهستان، و اسلوانی همراه با ایران حضور دارند.

نتایج نهایی پذیرش میهمانی دانشجویان 15 مرداد اعلام می شود

ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان درباره آخرین وضعیت از بررسی پرونده های درخواست مهمانی دانشجویان گفت: تا 15 مرداد به تمام دانشگاه‌های کشور فرصت داده شده که نتایج نهایی خود را اعلام کنند.

وی افزود: امیدواریم این نتایج در پانزدهم ماه جاری از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان در دسترس دانشجویان متقاضی این امر قرار گیرد. معمولا حدس پذیرش میهمانی پنج هزار دانشجو زده می شود.

آزمون عملی هنر 15 مرداد برگزار می شود

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده مهلت دریافت کارت آزمون رشته‌های تحصیلی نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه، طراحی لباس و طراحی صنعتی آزمون سراسری سال 95 بر اساس اطلاعیه این سازمان تا ساعت 24 روز پنجشنبه 14 مرداد 95 پایان می پذیرد. 

 به گفته وی شروع فرآیند برگزاری آزمون رشته‌های تحصیلی نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و لباس در ساعت 8 صبح و  فرآیند آزمون رشته طراحی صنعتی ساعت 14:30 ، 15 مرداد 95 برگزار می شود.

16 مرداد آخرین مهلت ثبت نام آزمون اختصاصی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد

حسین‌زاده‌لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویانی که تمایل به شرکت در رشته‌هایی مانند رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و فنی مهندسی و کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات واحد الکترونیکی را دارند می‌توانند از طریق سامانه های مربوط، نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 

وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام آزمون، تا پایان 16 مرداد ماه است، عنوان کرد:  آزمون کارشناسی ارشد بین الملل در روز 22 مرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود و دانشجویان برای دریافت کارت ورود به جلسه باید 3 الی 4 روز قبل از برگزاری آزمون به سامانه www.azmoon.org مراجعه و نسبت به تهیه آن اقدام کنند. 

به گفته وی اسامی تمامی پذیرفته شدگان، هفته اول مهر ماه در سامانه www.azmoon.org درج می‌شود.

نتایج آزمون سراسری 18 مرداد اعلام می‌شود‌/ آیا برگزاری آزمون استخدامی لغو می‌شود؟

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه تا کنون 111 هزار و 879 داوطلب در آزمون  68 دانشگاه‌ از دانشگاه‌های علوم پزشکی ثبت نام کردند، گفت: ثبت نام این آزمون پایان یافت و با توجه به احتمال تغییر روند برگزاری آزمون استخدامی به زودی اطلاعیه مربوط به آن در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. 

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: نتایج آزمون سراسری از 18 تا 20 مرداد اعلام می‌شود. 

هماهنگی برای اعزام قهرمان ورزش‌های دانشگاهی به مسابقات بین المللی

محمد پورکیانی مدیر کل اداره تربیت بدنی وزارت علوم درباره جوایز برندگان سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان بیان کرد: هر دانشگاه مطابق قوانین و بودجه مدنظر خود آیین نامه مربوط به این زمینه را به تصویب می رساند.

وی با بیان اینکه مطابق این آیین نامه اهدای جوایز انجام می شود، افزود: اداره کل تربیت بدنی درحال هماهنگی با فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی است تا تیم های قهرمان ورزش های مختلف بتوانند به مسابقات بین المللی آسیایی و جهانی اعزام شوند. 

لزوم تدوین طرح پایش سلامت جسمانی دانشجویان

طاهری رییس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد رباره تاکید وزیر علوم بر ساماندهی ناهنجاری‌های قامتی دانشجویان گفت: به این منظور مراکز مشاوره ورزشی دانشگاه‌ها طی چند سال اخیر تشکیل شده و حدود شش ماه است که پیگیری و تدوین طرح پایش سلامت مداوم تمام دانشجویان را در دستور خود داریم تا بررسی سلامت جسمانی، فقط در ترم اول دانشجویان نباشد و حداقل سالی یکبار به این کار پرداخته شود.

پرو‍ژه فودکورت دانشگاه شریف آگهی شد/ برآورد بیش از 800 میلیون هزینه برای راه‌اندازی

ریاحی سرپرست اداره تغذیه دانشگاه صنعتی شریف درباره جزئیات راه اندازی فودکورت این دانشگاه گفت: درحال حاضر فضای مدنظر برای راه اندازی فودکورت کاملا تخلیه و پاکسازی شده و هماهنگی‌های لازم آن در دست اقدام است. هفته پیش با درج آگهی در یکی از روزنامه‌ها، نسبت به جلب متقاضیان و ارائه طرح پیشنهادی‌شان برای این کار اقدام کردیم که در حال حاضر نزدیک به 20 متقاضی اعلام آمادگی کردند.

ریاحی اعلام کرد: این فضا با متراژ یک هزار و 200 مترمربع، ظرفیت حداقل هشت غرفه موادغذایی و رستوران را دارد.

وی درباره اعتبارات راه اندازی فودکورت یادآور شد: این دانشگاه برای این امر هزینه‌ای را نمی پردازد و تمام هزینه های راه اندازی بر عهده واحدهای مستقر در آن است اما طبق برآورد دانشگاه بیش از 800 میلیون تومان باید هزینه صرف شود.

جوانان مهم ترین سرمایه معنوی جامعه هستند/ شناسایی ناهنجاریهای قامتی دانشجویان

 محمد فرهادی وزیر علوم در آیین آغاز سیزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری این المپیادها را ادامه روند توسعه و پیشرفت کشور دانست و افزود: یکی از مهم ترین وظایف دولت برای نیل به توسعه همه جانبه کشور ارتقای نقش جوانان بوده و این مهم در گرو سلامت جسمی، توانمندی روحی و افزایش اعتماد به نفس این قشر است.

وی در ادامه گفت: تاکید این وزارتخانه بر ارتقای ورزش دانشگاهی با فراهم سازی امکانات ورزشی است و ورزش همگانی باید در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

اخذ مجوز خوابگاه‌های غیردولتی زمان مشخصی ندارد / صدور مجوز 19 خوابگاه در تهران

علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتیتاکنون مجوز حدود 19 خوابگاه در تهران صادر شده و تعدادی دیگر در مراحل تکمیل مدارک هستند که به نوبت کار رسیدگی و صدور مجوز برای آنها از جانب شورای نظارت انجام می شود.

رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی با بیان اینکه تاکنون235 مجوز در سراسر کشور صادر شده و بقیه در مراحل صدور هستند، اظهار داشت: با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت‌ و تعطیلی برخی واحدهای خوابگاه‌های تهران به دلیل عدم صلاحیت، محدودیت و بازه زمانی مشخصی برای مراجعه جهت اخذ مجوز وجود ندارد.

اعزام 17هزار و 500 نفر از دانشگاهیان به عتبات عالیات

حجت الاسلام سید محمد فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهی با بیان اینکه در پانزدهمین دوره اعزام به عتبات بیش از 93 هزار نفر در آن ثبت نام کردند، گفت: در طول سال دو بار اعزام به عتبات دانشگاهی داریم که امسال در ابتدا، ظرفیتی در حدود 13 هزارو 500 نفر داشتیم که با استقبال دانشگاهیان به 17 هزار نفر افزایش یافت.

اجاره سالنهای دانشگاه آزاد برای برگزاری مراسم مختلف صحت ندارد

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اجاره سالنهای دانشگاه به مراکز و اشخاص مختلف ادامه داد: برگزاری مراسم مختلف در سالن های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تابع مقررات و ضوابط است و در این خصوص اتفاقا حساسیت زیادی وجود دارد که محیط دانشگاه در فضای علم و فرهنگ بماند و از این بابت آسیبی نبیند.

به گفته علوی فاضل تاکنون موضوع و بحثی درباره اجاره سالنهای دانشگاه بابت برگزاری جشن های فارغ التحصیلی نبوده و از این به بعد هم وجود ندارد.

نحوه تاثیر نمره مردودی در معدل دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد

فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از موافقت اعضای هیات رییسه مقرر شد برای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ورودی مهر 94 به بعد مطابق آیین نامه ابلاغی وزارت علوم نمرات مردودی تمام دروس بلااثر محاسبه شود و برای تمام دانشجویان کارشناسی ارشد فعلی ورودی قبل از مهرماه ۹۴، چنانچه در یک درس چند بار مردودی اتفاق افتد، تنها یک نمره مردودی با تاثیر در معدل ثبت (بالاترین نمره مردودی) و سایر نمرات مردودی در یک درس بلااثر شود.

اعلام آخرین جزئیات از اخذ کد شناسه استادان دانشگاه آزاد

علیرضا وحیدی رییس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، طبق بخشنامه درباره اختصاص کدرشته تدریس به اعضای هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدرسان حق التدریس گفت: در راستای تجمیع و ساماندهی اطلاعات اعضای نام برده در دانشگاه آزاد، لازم است اقدامات جهت اخذ کدشناسه انجام شود چرا که ثبت دروس کلیه مدرسان برای نیم سال اول سال تحصیلی 95- 96 بدون این کد امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: کدشناسه تدریس صادر شده برای کلیه اعضا در تمام واحدهای دانشگاه قابل استفاده است و کلیه واحدهای دانشگاهی مشمول بخشنامه ( مجری نرم افزار Sida+ ) موظف به ارتقای نرم افزار به آخرین نسخه، دریافت و نصب سرویس تجمیع اطلاعات از سایت سیدا، ثبت اطلاعات و ایجاد پروفایل کاربری مدرسان حق التدریس جدید هستند.


استمرار پرداخت بیمه بیکاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کارکنان ما بر اساس قانون، بیمه تامین اجتماعی هستند، یعنی وقتی بازنشسته شوند موضوع درمان و .. آنها تحت پوشش تامین اجتماعی است. براساس توافقی که بین دانشگاه و سازمان تامین اجتماعی در سالهای گذشته انجام شده، صندوق بیکاری کارکنان دانشگاه نزد خود دانشگاه تشکیل شده و سهم بیمه بیکاری پرداختی به همگان، به جای سازمان تامین اجتماعی به سازمان مرکزی واریز می شود.

علوی فاضل تاکید کرد: از آنجاکه برخی افراد درباره بیمه بیکاری خود از سازمان تامین اجتماعی سوال می کردند و با پاسخی مبنی بر بیمه نبودن مواجه می شدند نگرانی های به وجود آمده بود اما قانون بیمه کارکنان از دهه 70 در حال اجرا است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

اعلام آخرین وضعیت از سینما شدن سالن اجتماعات واحدهای دانشگاه آزاد

مجتبی علوی فاصل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره سینما شدن سالن اجتماعات برخی واحدهای دانشگاهی اظهار داشت: در راستای تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی قرار است سالن‌های همایش این دانشگاه با همکاری وزارت ارشاد تجهیز شود.
علوی فاضل الزامات تفاهم نامه را ضامن اجرای درست آن دانست؛ گفت: تاکنون موردی از این تفاهم نامه اجرایی نشده است.

ساخت خوابگاه 5 هزار متری در دانشگاه تهران

حسن به‌نژادمعاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و توسعه خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه تهران کوی این خوابگاه را ارتقاء می دهد. قرارداد خوابگاه  بسته شده و به پیمانکار برای شروع به کار ابلاغ شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران بیان داشت: این خوابگاه در حال احداث ظرفیت 250 نفری دارد و با توجه به عدم کمبود دانشگاه تهران به فضای خوابگاهی این خوابگاه مخصوص پسران این دانشگاه است.

تجهیز و راه‌اندازی 120 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌های کشور

محمد فرهادی وزیر علوم در حاشیه افتتاح آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با اشاره به راه‌اندازی این آزمایشگاه با حمایت وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: این آزمایشگاه پیشرفته در زمینه مطالعات کارکردهای مغز فعال شده و متخصصان رشته‌های علوم انسانی، علوم پزشکی، مهندسی و علوم پایه در آن تحقیقات در زمینه علوم شناختی، رفتاری و اعصاب تحقیقاتی را انجام می دهند.

تاسیس مجتمع‌های خوابگاهی جدید در دانشگاه علامه طباطبایی

حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرئ: علاوه بر ساخت فضای رفاهی برای دانشجویان، امکانات رفاهی بهتری نیز به خوابگاه‌ها افزوده شد تا دانشجویان بتوانند در فضای مناسب‌تری نسبت به گذشته به کسب علم بپردازند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: قرار است در این برنامه ساختمان‌های کوچک خوابگاهی دانشگاه را به خوابگاه‌ها و مجتمع‌های بزرگ تبدیل کنیم. با توجه به تاسیس مجتمع‌های جدید خوابگاهی دخترانه و پسرانه در این دانشگاه تعداد مجتمع‌های خوابگاهی از 11 ساختمان به 7 ساختمان کاهش یافته است.

جزئیات جذب وزیر نفت در دانشگاه تهران

محمود کمره‌ای رییس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران گفت: موضوع انتقال زنگنه وزیر نفت به دانشگاه تهران، باید در هیات جذب و استخدام دانشگاه بررسی شود. 

وی با بیان اینکه زنگنه در گذشته جزو هیات علمی دانشگاه تهران بوده و تقاضای انتقال به این دانشگاه را دارد، ادامه داد: با رعایت ضوابط قانونی می تواند در این دانشگاه به فعالیت بپردازد. در صورت موافقت انتقال وزیر نفت هر نوع سمت قبلی در دانشگاه مبدا را در دانشگاه تهران هم می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار