ارومیه؛

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری

آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی دیگر از مدیران، مسئولان و و جمع کثیری از مداحان و ذاکرین و شاعران داخلی و خارجی در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق استان برگزار شد.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان غربی در این آئین با ابراز تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: شاعران اوج ارادت و عشق خود به امام رضا (ع) را در این جشنواره با شعر ابراز کردند و نشان دادند.

رادفر با اشاره به تاثیرگذاری شعر در جامعه نیز گفت: شعر، اوج کلام است و چنان وسیع و اثر گذار است که شاعر مفهومی معادل چند کتاب را در یک بیت منتقل می کند .

وی با بیان اینکه شعر زبانی است که همه از آن لذت می برند و تاثیر می گیرند، افزود: ما عمق تاثیر گذاری شعر را در طول هشت سال دفاع مقدس دیدیم؛ پشت تمام آهنگهای موثری که حاج صادق آهنگران برای رزمندگان در جبهه ها می خواند و جوانان با شور به دفاع از سرزمین خود برمیخواستند یک شاعر قوی وجود داشت .

معاون استاندار ادامه داد: شاعر می تواند با یک بیت عالمی را به تصویر کشد که اگر قرار شود آن بیت را تبدیل به یک فیلم نماییم بسیاری کارگردانان و صحنه ها و ...لازم خواهد شد.

رادفر در خصوص وجود تعهد در شعر نیز ابراز داشت: شعر در خودش باید تعهد نشان دهد؛ شاعر نمی تواند از درد جامعه غافل باشد؛ شاعر متعهد، درد جامعه را با زبان نظم و بصورت شعر بیان می کند و تاثیرگذاری خود را نشان می دهد.

جشنواره‌های رضوی مصداق توجه عملی به مکتب اهل بیت(ع) هستند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این مراسم گفت: جشنواره‌های رضوی مصداق توجه عملی به مکتب اهل بیت(ع) هستند بنابراین چنین رویدادهایی باید همانند این بزرگواران پربار بوده و از ادب و معرفت والایی برخوردار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی اظهار داشت: امید است مطالب و اشعاری که در این جشنواره بیان می‌شود ذخیره‌ای برای آخرت و برکتی برای دنیای ما و سرایندگان اشعار باشد.

وی افزود: جشنواره‌هایی که با اسامی متبرک معصومین و ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود باید همانند این بزرگواران پربار بوده و از ادب و معرفت والایی برخوردار باشند.

قریشی گفت: وجود مرقد مطهر امام هشتم (ع) و حضرت معصومه (س) در کشور ما یکی از الطاف الهی است و این دو تن مانع از به وجود آمدن بسیاری از بلایا بر جامعه و مردم کشور ما می‌شوند و در روایتی از امام جواد (ع) بیان شده ‌که اگر کسی به زیارت امام رضا (ع) مشرف شود بهشت برای وی تضمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که شاعر و ادیب اهل بیت (ع) هستند به این نعمت الهی افتخار کنند چرا که استعداد خود را در این راه گران‌قیمت صرف می‌کنند و در واقع این قدرت نطق کردن است که می‌توانیم به وسیله‌ آن در قالب‌های مختلف لفظی حالات مختلف را بیان و تفسیر کنیم.

امام جمعه ارومیه بیان کرد: تمامی این توانایی‌ها نشان از آیات الهی است که قدرت‌نمایی خود را به وسیله آن به همگان نشان می‌دهد و آفرینش زبان‌های گوناگون یکی دیگر از توانایی‌های مهم باری تعالی است که می‌توانیم توسط آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

وی تشریح کرد: بر‌اساس قرآن کریم اختلاف زبان که یکی از نشانه‌های خداوند متعال است سبب گوناگونی در بین مردم است و برای انسان‌های عالم و متفکر در این تفاوت نشانه‌هایی برای پی بردن به وجود خدا و تفکر در آیات الهی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: در دین اسلام به شعر و شعر سرایی بهای بسیاری داده شده ‌و در صدر اسلام نیز شاعرانی وجود داشته که در راه توحید اشعاری سروده‌اند که این افراد توسط ائمه و پیامبر گرامی اسلام (ص) مورد تشویق قرار می‌گرفتند.

کنگره ملی شعر حضرت زینب (س) در شهر ارومیه برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این مراسم از برگزاری کنگره ملی شعر حضرت زینب (س) به میزبانی شهر ارومیه خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر کریمی اظهار داشت: بسیاری از شعرای برجسته آیینی در این جشنواره شرکت دارند که ظرفیت بالای منطقه را نشان می‌دهد.

وی افزود: شعرای داخلی و خارجی بسیاری از استان کرکوک کشور عراق، کشور ترکیه و شهر باکو از کشور آذربایجان در این جشنواره شرکت دارند و سرکنسول شهر باکو در تبریز نیز در این جشنواره حضور دارد که نشان از اهمیت بالای این جشنواره است.

وی گفت: تمامی این جشنواره‌ها و مراسمات در راه اهل بیت(ع) و مطرح کردن بیش از پیش این نعمات الهی است و اساساً نمی‌توان از تمامی شرکت‌کنندگان تجلیل کرد و این جشنواره یازدهمین دوره است در استان آذربایجان غربی برپا شده و قدمت کل این جشنواره به 14 دوره می‌رسد.

کریمی تصریح کرد: از بخش‌های مهم جشنواره می‌توان به بخش بین‌المللی، آئینی، مدیحه و کلاسیک اشاره کرد که شرکت‌کنندگان علاقه بسیاری برای شرکت در این مراسم از خود نشان می‌دهند و امید است که سالیان بعد تمامی این بخش‌ها استمرار یابد.

وی بیان کرد: تا‌کنون در شأن و منزلت حضرت زینب (س) کنگره شعر مناسبی در سطح کشوری برگزار نشده‌ ولی استان آذربایجان غربی برای برگزاری کنگره‌ای در این زمینه تلاش‌هایی کرده ‌و کنگره ملی شعر حضرت زینب (س) به نام عقیله‌العرب در آینده‌ای نه چندان دور در شهر ارومیه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: 250 اثر به جشنواره این رسیده که از این میان سهم شرکت‌کنندگان داخلی 230 اثر و سهم شرکت‌کنندگان خارجی 20 اثر است که در جای خود تحسین برانگیز است.

جشنواره شعر رضوی احیاءکننده ادبیات عاشورایی و مکتبی است

رئیس انجمن شاعران آئینی ارومیه از دیگر سخنرانان این جشنواره نیز در مطالبی اظهار کرد: جشنواره شعر رضوی احیا کننده ادبیات عاشورایی و مکتبی است و اشاعه فرهنگ عاشورایی نیز مهم‌ترین هدف انجمن شاعران آئینی است که می‌توان به وسیله آن آثار تاریخی اسلامی و عاشورایی را در حوزه ادبیات حفظ کرد.

اکبر بیضایی اظهار داشت: سال‌هاست که تفکر ایجاد مجمعی در موضوع شعر مذهبی به وجود آمده تا شاعران جوان بتوانند شعرسرایی کنند و این تفکر با استقبال مسئولان نیز روبه‌رو شده است.

وی افزود: انجمن شاعران آئینی با اهداف خاصی به وجود آمده ‌که نخستین و مهم‌ترین هدف آن اشاعه فرهنگ عاشورایی اهل بیت (ع) است تا بتوان گامی موثر در حفظ ادبیات عاشورایی برداشت و زندگی ائمه و اهل بیت (ع) را به عنوان سرلوحه و الگوی زندگی افراد معرفی کرد.

بیضایی گفت: دومین هدف از تشکیل انجمن شاعران آئینی معرفی شاعران اهل بیت (ع) است چون شعرایی که تلاش می‌کنند سروده‌های خود را در قالب‌های آیینی ارائه دهند باید بتوانند در زمینه معرفی اهل بیت (س) آثار فاخر خود را به خوبی عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تربیت شعرای جوان سومین هدف از تشکیل این انجمن است تا جوانان به عنوان ادامه‌دهندگان راه شعرای گذشته و احیاکننده صحنه‌های ادبیات عاشورایی در طول مسیر حرکت جوامع مطرح باشند.

بیضایی بیان کرد: در راستای همه این اهداف سلسله جلساتی در سطح شهر ارومیه به صورت مداوم برگزار می‌شود تا هر کدام از شاعران و مداحان اهل بیت (س) خواهان آن باشند به صورت مستمر و یک جلسه در هفته میزبان می‌شوند.

رئیس انجمن شاعران آئینی ارومیه افزود: شاعران جوان تلاش کنند که در جلسات شعرسرایی و انجمن، اشعار خود را بیان کنند تا از این اشعار در جلسات مذهبی استفاده شود و این امر سبب پیشرفت به سزائی در ارتقا شعر مذهبی می‌شود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان بخشهای داخلی و خارجی و برگزیدگان بخش جنبی مدیحه سرایی، تجلیل بعمل آمد.

در این جشنواره شعرایی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و نخجوان حضور داشتند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
یاشاسن قلب آذربایجان