بجنورد؛

کاهش شش میلیون متر مکعبیِ میانگین ذخیره سدها

بیشترین حجم کاهش ذخایر مربوط به سد اسفراین به مقدار هشت میلیون متر مکعب است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مجموع حجم ذخایر آب قابل کاهش شش میلیون متر مکعبیِ میانگین ذخیره سدها استفاده در مخزن سدهای این استان در اواخر تیرماه را 84 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: متوسط این رقم در دوره دراز مدت 10 ساله، 90 میلیون متر مکعب بود.

سید ابراهیم علوی افزود: بیشترین حجم کاهش ذخایر در مقایسه با متوسط دوره 10 ساله، مربوط به سد اسفراین به مقدار هشت میلیون متر مکعب و پس از آن، سد شیرین دره به مقدار هفت میلیون متر مکعب است؛ در حالی که حجم آب مخزن سد شیروان بیش از شش میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی گفت: متوسط ذخایر سدهای استان در حالی کاهش یافت که متوسط بارش در سال آبی یعنی مهر94 تا مهر95، در مقایسه با دوره درازمدت 10 ساله، 19 درصد افزایش یافت.

علوی، علت کاهش ذخایر را با وجود افزایش بارندگی، کاهش 50 درصدی رواناب رودخانه های استان در پنج سال اخیر عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب این شرکت، رواناب رودخانه ها در خراسان شمالی در پنج سال اخیر به علت پراکنش و توزیع نامناسب بارندگی و افزایش میزان برداشت از منابع آب های سطحی در بالادست، کاهش یافت.

استان خراسان شمالی شش سد با مجموع توان ذخیره 250 میلیون متر مکعب آب در دست بهره برداری دارد.

توان تنظیم آب این سدها 165 میلیون متر در سال است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.