محمدحسن طالبیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آثار باستانی ماکو باید از تملک خارج شود/ بزودی بازسازی ابنیه تاریخی ماکو آغاز می‌شود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: بسیاری از آثار تاریخی ماکو، در تملک دستگاه‌هایی بوده که به خاطر عدم توجه، به حال خود رها شدند.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در پی برگزاری پنجمین نشست راهبردی محیط زیست مناطق آزاد کشور در شهرستان ماکو، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت آثار باستانی این شهرستان گفت: آذربایجان غربی به ویژه «ماکو» که منطقه‌ای آزاد و غنی است، به لحاظ تاریخی و فرهنگی در دهه‌های گذشته مورد بی مهری و مداخلات نامناسبی قرار گرفته است.

وی افزود: این خیلی مهم است که تابلوهای شهر و هویت تاریخی آن حفظ شود، زیرا در این شهر معماری مهمی از دوره قاجار و تعداد زیادی اثر در ترکیب با طبیعت وجود دارد. غار و قلعه‌ای در ماکو وجود دارد که حفظ ریشه‌های تاریخی آن می‌تواند بسیار  مهم باشد. به ویژه اینکه در حال حاضر توسعه تجاری و صنعتی در این شهر صورت می‌گیرد.

طالبیان درباره لزوم مرمت و بازسازی آثار باستانی ماکو اظهار داشت: خوشبختانه مسئولین ماکو متوجه اهمیت این امر شدند که باید در مرمت و احیای آثار تاریخی مشارکت نمایند. بر همین اساس، یک تفاهمنامه امضا شد که در پی آن بزودی کار بازسازی ابنیه تاریخی ماکو شروع می‌شود.

وی در ادامه افزود: در ماکو پایگاه‌هایی ایجاد می شود که نظارت دقیق‌تری به این آثار داشته باشند. بسیاری از آثار موجود در ماکو در تملک دستگاه‌هایی بود که در نتیجه عدم رسیدگی، به حال خود رها شدند و به اثر صدمه وارد شد. این آثار باید آزاد شوند و می‌توانند ظرف چند سال آینده وضعیت بسیار بهتری داشته باشند.

طالبیان در پایان گفت: مسئولان می‌توانند پرونده‌هایی را تحت عنوان وجوه فرهنگی و تاریخی در سطح جهانی به صورت مستقل و مشارکتی با کشورهای همسایه تعریف کنند. از کوه‌های آرارات تا تالاب‌ها و مناطق عشایری که در دوره های مختلف محل استقرار کوچ‌نشینان بود، همه و همه می‌توانند مورد مطالعه پژوهشی و باستان‌شناسی قرار گیرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار