کاخ تاریخی باغچه جوق تعیین حریم شد

مجموعه باغ و کاخ موزه باغچه جوق واقع در روستای باغچه جوق شهرستان ماکو مربوط به دوره قاجار تعیین حریم شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مدیرکل  دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعي با اعلام این خبر گفت: با این مصوبه حریم این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد 558 لغایت 569 کتاب قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی خواهد شد.
  
فرهاد نظری  با اشاره به ویژگی های ممتاز هنری و معماری این اثر گفت: این بنا در سال 1353 ش توسط دولت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن، از سال 1364ش برای بازدید عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه  مورد بهره برداری است. 

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی این کاخ در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان و در  در جوار روستای "باغچه جوق"  بر دامنه کوه مرتفعی  و در داخل باغ نسبتاً بزرگی قرار دارد.  ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور است. . قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار احداث شد.

اشیاء این مجموعه  که  روزانه مورد بازدید مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است هدایایی است که  به لحاظ موقعیت و نفوذ قابل توجه سردار در این خطه از کشور- به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه- از سوی حکام و دربار روسیه برای وی ارسال شده بود.

هدایای یاد شده  که در طبقات اول و دوم ساختمان مرکزی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است شامل انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده- ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه، آیینه های سنگی با قاب های طلایی و استیل مشکی منبت کاری شده، - پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته ،کاناپه های اطلسی، لوستر های برنزی ساخت فرانسه  و .... است.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف این مجموعه نیز  به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان  اختصاص یافته است.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار