مشهد؛

بی اطلاعی وسهل انگاری عامل گسترش بیماری های دامی در خراسان رضوی

گسترش بیماری های دامی در استان ناشی از بی اطلاعی وسهل انگاری مدیران گاوداریها ودامداری هاست.

یک کارشناس موفق امور دامی در استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: گسترش بیماری های دامی در استان ناشی از بی اطلاعی وسهل انگاری مدیران گاوداریها ودامداری ها از نحوی رسیدگی به بهداشت وتغذیه این حیوانات است.

هادی حسینی افزود:در شرایط کنونی جامعه که عوامل مختلفی دست به دست هم داده وسلامت مردم به خطر افتاده، دامداران متعهد و متدین استان باید با هوشیاری ودلسوزی ابتدا مراقب باشند که خودشان در عرصه اقتصادی اسیب نبینند، سپس سلامت مردم شهر واستان خود را همانند اعضای خانواده خود عزیز دارند،وعامل عمل به این نکته اخلاقی که هر انچه برای خود می پسندی برای دیگران هم به پسند باشند، تا از این رهگذر گامی موثر در جهت سلامت جامعه خود بردارند.

این کارشناس برجسته علوم دامی که سالها ست در یکی از موفق ترین دامداریهای استان فعالیت دارد،تصریح کرد: بیماری تب برفکی وسایر بیماری های شایع در بین دامداریهای استان به راحتی با تنظیم به موقع واکسن دام ونوع واکس قابل پیشگیری است.

حسینی خاطر نشان کرد: زمان دقیق تزریق واکس داماز خود واکس مهم تر است،همین طور مسلط بودن ماموران بهداشت دام که وظیفه سرکشی وتزریق به موقع واکس به این حیوانات را بر عهده دارند، از اهمیت ویژه برخورد داراست.

مهندس حسینی با اشاره به این نکته که واگذاری امور. واکسن به بخش خصوصی یک حرکت پسندیده است، گفت: از زمانیکه بخش خصوصی متولی امور واکسن دامهای استان را به عهده گرفته کیفیت این کار بالا رفته ، اما چون مستلزم پرداخت هزینه برای دامدار است، متاسفانه برخی از دامداران نسبت به پیگیری زمان ونوع واکس دام های خود سهل انگاری به خرج می دهند، که متاسفانه این بی توجه ی ابتدا سلامت دام وسپس سلامت انسان را که مصرف کننده محصولات دامی است را به خطر می اندازد.

حسینی ورود وخروج یک دام الوده بیماری را به مجموعه دامداری یکی از مهم ترین عوامل سرایت بیماری به دام های سالم عنوان کرد وافزود: مدیر دامداری که من اکنون در ان مشغول همکاری هستم، به دلیل دقت در مدل تغذیه دام وشیوی رعایت بهداشت در مجموعه دامداری که سابقه ان ۲۵ سال فعالیت رو به رشد را نشان میده ،بطوریکه اکنون ۳۴۳ راس گاو نژاد هلشتاین و مونت بیلیا رد در کمال صحت وسلامت نگهداری واز انواع محصولات لبنی ان جامعه غذایی را بهر مند ساخته، تنها به خاطر دغدغه مند بودن این مدیر اگاه و همکاری درست با کارشناسان امور مربوط به دام است ، با ا ین حرکت صحیح در حرفه خود موفق واز ضرر زدن به سلامت جامعه جلوکیری نموده است.

انتهای پیام//م.ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.