مشهد؛

قدمت 400 ساله موقوفات تنظیف و تعطیر حرم مطهر رضوی

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی گفت: موقوفات تنظیف و تعطیر در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیش از 400 سال قدمت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا دانشور ثانی گفت: تنظیف و تعطیر چهارمین سرفصل از سرفصل‌های مصارف عواید موقوفات آستان قدس رضوی به شمار می‌‌آید که اموری نظیر نظافت و خوشبو کردن اماکن زیر مجموعه حرم مطهر رضوی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: تعدادی از واقفان آستان مقدس رضوی در طول سالیان دراز موقوفات خویش را به امور تنظیف و تعطیر حرم امام رضا(ع) اختصاص داده‌اند.

حجت الاسلام دانشور ثانی ادامه داد: با نگاهی به این موقوفات درمی‌یابیم که مرحوم «گنجعلی‌خان زیک» یکی از قدیمی‌ترین واقفان سرفصل چهارم به شمار می‌آید که در سال 1008 هجری قمری تمامی قنات گنج‌آباد، 6 دانگ باغ بعلیاباد مشهور به باغ عباس‌آباد، تمامی منابع و مجاری 139 سهم مشاع از سهم قنات بعلیاباد و نیز تمامی کاروان‌سرای گنجعلی‌خان واقع در بازار محمودی کرمان را وقف آستان قدس رضوی کرده است.

وی بیان کرد: در وقف‌نامه «گنجعلی خان زیک» معین شده تا از موارد موقوفه ایشان هرساله مبلغی را به جارو‌کشی حرم مطهر امام هشتم(ع) اختصاص دهند.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: جدیدترین موقوفه در این فصل به مرحوم «فتح‌الله میرزا قهرمانی» در سال 1351 هجری قمری اختصاص یافته که طبق آن دو سهم و هفده ساعت و 10 دقیقه از مدار 16 سهم مزرعه محمدآباد شادمهر را تقدیم آستان قدس رضوی کرده است.

وی عنوان کرد: با بررسی درآمد موقوفاتی این واقف درمی‌یابیم که مرحوم قهرمانی درآمد موقوفه خویش را پس از کسر هزینه حق‌التولیه، صرف روشنایی و تنظیف حرم مطهر رضوی کرده است.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار