در نشست خبری مطرح شد؛

جزیره دارا، پارک ملی می‌شود

معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: جزیره دارا در استان خوزستان به عنوان پارک ملی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرام فداکار معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ،امروز(یکشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: از حدود 55 جزیره موجود 30 تا 33 جزیره مسکونی و 5 یا 6 جزیره تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که برخی از ارزش زیستگاهی بالایی برخوردار هستند.

وی گفت: جزیره دارا در استان خوزستان در تالاب خورموسی به عنوان پارک ملی معرفی شده و نیاز است نظر سایر دستگاه‌ها اخذ شود تا این جزیره به عنوان پارک ملی شناخته شود.

معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه توسعه دریا محور و مسکونی کردن جزایر خلیج فارس جزو سیاست‌های کلی نظام است، افزود: در حال حاضر 2.10 درصد جزایر مسکونی هستند که  نواحی کم عمق آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فداکار ادامه داد: وجود آب‌سنگ‌های مرجانی، محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و زیستگاه پرندگان از موارد ارزشمند این جزایر محسوب می‌شوند.

معاون دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: نواحی کم عمق سواحل در امر توسعه نیز اهمیت بسیاری دارند اما باید توسعه به شکلی صورت گیرد که کمترین آسیب را به این مناطق وارد کنند.

*تغییر اقلیم و سفید شدن آب سنگ های مرجانی در شهریورماه

همچنین در ادامه این نشست خبری، داوود میرشکار مدیرکل زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: مجموعه‌ای از تهدیدات تنوع زیستی مربوط به تغییرات اقلیم و افزایش گرمایش زمین است و در اواسط شهریور ماه  با پدیده سفیدشدگی آب‌سنگ‌های مرجانی  مواجه خواهیم بود که قبل و بعد از وقوع حادثه مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی گفت: 50 گونه از آب‌سنگ‌های مرجانی، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌های زینتی، ماهی‌های استخوانی و غضروفی در معرض انقراض هستند و انچه اهمیت دارد لزوم و توانایی ما در حفظ کامل زیستگاها است تا گونه‌ها فرصت بازسازی ذخایر خود را داشته باشند.

مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه پایش لاک‌پشت‌های دریایی از اسفند تا مردادماه صورت می‌گیرد، گفت: معمولا پایش‌ها در شب که نور کم و سروصدای کمتری وجود دارد، انجام می‌گیرد چرا که  در این مقطع لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری بیرون می‌آیند و پایش آنها میسر می‌شود.

میرشکار با بیان اینکه در حال حاضر پایش لاک‌پشت‌ها به اتمام رسیده است، گفت: 100 لاک پشت منقار عقابی تگ‌گذاری شده و 10 هزار تخم نیز مورد شمارش قرار گرفته و همچنین 70 درصد از لاک‌پشت‌ها از تخم بیرون آمدند.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 یک پایش علمی صورت گرفت که در روند آن بخشی از تخم‌ها در زیر سایه و بخشی در سایت گذاشته شد، افزود: نمونه‌های ژنتیکی لاک‌پشت‌ها گرفته شد و به این نتیجه رسیدیم که با افزایش درجه حرارت ماده‌زایی لاک‌پشت‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین افزایش دما روی تغییر جنسیت لاک‌پشت‌ها مانند سایر خزندگان و دوزیستان اثرگذار است.

مدیرکل زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه تاثیر عمده افزایش دما روی آب‌سنگ‌های مرجانی است، گفت: یکی از زیستگاه‌های عمده و مهم آب‌سنگ‌های مرجانی در خلیج فارس است که مشکلات گسترده‌ای، این گونه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار