شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در کمتر از یک دقیقه

گمرک ایران از روشی برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه سخن گفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گمرک ایران از روشی برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق در فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه سخن گفت.

این امكان به كمك سامانه‌های الكترونیكی گمرك فراهم گردیده و با توجه به اینكه در سامانه كلیه اطلاعات پته‌های عبوری براساس اطلاعات تأیید شده ذخیره می‌گردد، براساس قابلیت‌های جدید برای شناسایی كالای قاچاق از غیر قاچاق و جهت استعلام سریع و دقیق اسناد گمركی، سیستم پیام كوتاه قرار داده شد. 
 
بنابر این گزارش؛ بدین صورت كه نیروی انتظامی براساس دسترسی‌های مشخص می‌تواند با استفاده از سامانه پیام كوتاه اقدام به ارسال شماره پته یا شماره خودرو نماید. بر این اساس به صورت آنی پاسخ استعلام مربوطه داده می‌شود و در صورت صحت، اصالت اطلاعات مربوطه به تفكیك نوع خودرو، نوع كالا و مشخصات كالا نمایش داده شده و در صورت عدم صحت پیغام هشدار به نیروی انتظامی ارسال می‌گردد. این قابلیت علاوه بر تلفن همراه با استفاده از شبكه‌های هوشمند و استفاده از رایانه نیز وجود دارد و جهت هر استعلام می‌توان با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند شماره پته یا شماره كوتاژ یا شماره خودرو جست‌وجو نمود. 
 
بنابراین گزارش، این سامانه درخصوص محموله‌های ترانزیتی نیز قابلیت‌های مشابهی دارد. زمانی كه خودروی دارای محموله ترانزیتی از مبدأ حركت می‌نماید، چند روز براساس فاصله بین گمركات فرصت دارد تا محموله خود را به گمرك مقصد تحویل نموده یا از مرز خروج نماید. در صورتی كه نیروی انتظامی به یك محموله ترانزیتی مشكوك شود موضوع را از طریق پیامك استعلام و سامانه جامع گمركی در صورت صحت محموله ترانزیتی اطلاعات كامل محموله یا گذر از مهلت قانونی را در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌دهد و در غیر این صورت پیام صادر می‌شود. 
 
راستی‌آزمایی عملكرد تجار براساس الگوریتم هوشمند دستاوردی دیگر از سامانه جامع گمركی 
 
گمرك ایران از راستی‌آزمایی عملكرد تجار براساس ویژگی‌های اطلاعاتی و الگوریتم هوشمند نیز خبر داد. براساس این گزارش، با توجه به بهره‌برداری نهایی از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمركی امكان دسترسی به داده‌های زنجیره تأمین و راه‌اندازی مركز داده كلان (big data) ممكن گردیده است. براساس قابلیت‌های جدیدی كه با بهره‌برداری از فاز اول سامانه هوشمند مدیریت ریسك در دسترس قرار گرفته است امكان راستی آزمایی عملكرد تجار براساس ویژگی‌های (features) اطلاعاتی و الگوریتم‌های هوشمند در كلیه مراحل فرایند ترخیص فراهم گردیده است. از آنجایی كه برخی از بنادر ورودی كشور به‌عنوان مناطق ویژه مشمول قوانین كنترلی گمركی نیستند جهت اطمینان از خروج كالا فقط از مبادی رسمی ورودی و خروجی تحت نظر گمرك، تفاهم‌نامه‌ای ما بین نیروی انتظامی و گمرك جمهوری اسلامی منعقد گردید تا برای شناسایی كالای قاچاق از غیرقاچاق و جهت استعلام سریع و دقیق اسناد گمركی، در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرك دسترسی لازم به مأموران نیروی انتظامی ایجاد گردد. در فاز اولیه این دسترسی، نیروی انتظامی براساس دسترسی‌های مشخص با استفاده از سامانه پیام كوتاه اقدام بررسی اطلاعات و اسناد پروانه‌های خروجی می‌نماید و به‌صورت آنی استعلام مربوطه در صورت صحت، اصالت اطلاعات مربوطه به تفكیك نوع خودرو، نوع كالا و مشخصات كالا پاسخ داده شده و در صورت عدم صحت پیغام هشدار به نیروی انتظامی ارسال می‌گردد. در فاز دوم امكان تعیین و اعلام وسایل حامل، كالاها و افراد پرریسك به نیروی انتظامی فراهم خواهد گردید. بنابراین گزارش، این سامانه درخصوص محموله‌های ترانزیتی نیز قابلیت‌های مشابهی دارد.  

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار