رشت؛

کاهش آتش زدن کاه و کلش برنج

آتش زدن کاه و کلش برنج در گیلان30 درصد کم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد : پارسال200 نفر از کشاورزان گیلانی به جرم آتش زدن کاه و کلش به دستگاه قضایی معرفی شدند که امسال به 12 نفر کاهش یافت.

احسان الله شکری افزود : آتش زدن کاه و کلش و ایجاد آلودگی هوا جرم است و متخلفان به جریمه نقدی یا 6 ماه زندان محکوم خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه با برداشت برنج و آتش زدن کاه و کلش در استان استاندارد‌ها در آلودگی هوای گیلان از حد مجاز خارج می‌شود گفت : امسال هیچگونه آلودگی در هوای رشت مشاهده نشده است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان دلیل آتش زدن کاه و کلش را هزینه بر بودن جمع آوری و همچنین نبود خریدار عنوان کرد و افزود : در آستارا، تالش، ماسال، سیاهکل و املش به دلیل رونق دامداری و بودن مشتری کاه و کلش سوزانده نمی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم گفت : پیش بینی می شود امسال 1 میلیون 200 هزار تن کاه و کلش در گیلان تولید شود.

علیرضا شعبان نژاد با اشاره به اهمیت جلوگیری از آتش زدن کاه وکلش وایجاد درآمد برای شالیکاران گفت : تعاونی دامداران گیلان وظیفه خرید ، ذخیره‌ سازی و توزیع کاه و کلش را بین دامداران برعهده دارد.

بررسی ها نشان می دهد از کاه و کلش برنج می توان در تولید کاه غنی شده – مواد حاصل خیزکننده خاک – کمپوست – خمیرکاغذ و مقوا– نئوپان و تخته فیبر - تولید الکتریسیته در نیروگاه های کوچک تولید برق و بیوگاز استفاده کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.