اهواز؛

فرسودگی 900 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز

1300 میلیارد برای تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز نیاز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: بیش از 900 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است و این مساله به عنوان یکی از چالش‌های اساسی این شرکت در بحث خدمات رسانی در حوزه فاضلاب مطرح می‌شود که با تامین اعتبار در این زمینه امیدوارم این چالش اساسی حل شود.

غلامرضا براتی اظهار کرد: طول شبکه فاضلاب شهرستان اهواز 1900 کیلومتر است که از این میزان 900 کیلومتر آن فرسوده است و این مساله با توجه به تراکمی که در برخی از نقاط شهرستان وجود دارد، خدمات‌رسانی را در بحث جمع‌آوری فاضلاب دچار چالش‌های اساسی می‌کند.

وی افزود: برای حل مشکلات فاضلاب اهواز سعی شده تا با بکارگیری ماشین‌آلات پیشرفته و تکنولوژی‌های روز دنیا به جمع آوری شبکه فاضلاب و حل مشکلات به وجود آمده در شبکه بپردازیم.

براتی با اشاره به اقدامات این شرکت در سه سال گذشته عنوان کرد: توسعه 180 کیلومتری شبکه آب اهواز و 190 کیلومتری شبکه فاضلاب این شهرستان از مهترین اقدامات این شرکت در سه سال گذشته تاکنون بوده است.

وی گفت: اصلاح 45 کیلومتر شبکه فرسوده آب و اصلاح 37 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب یکی دیگر از اقدامات شرکت آبفای اهواز در سه سال گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

براتی تصریح کرد: حجم کارهای انجام‌شده در این شرکت متناسب با منابعی بوده که در این سه سال در اختیار شرکت گذاشته شده است و شرکت در این مدت توانسته اقدامات موثری را در جهت حل مشکلات مردم اهواز در بحث شبکه‌های آب و فاضلاب انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از خدمات مهمی که شرکت آبفای اهواز در بحث فاضلاب ارائه می‌دهد، بحث رفع انسداد شبکه است که کار بسیار دشواری می‌باشد و علاوه بر نیروهای شرکت که به صورت زمینی اقدام به حل این مشکل می‌کنند، ماشین آلاتی نیز برای حل مشکلات ناشی از انسداد شبکه فاضلاب خریداری شده است.

براتی عنوان کرد: در دوره تحریم‌ها 5 دستگاه ماشین‌آلات پیشرفته به ارزش 9 میلیارد تومان که به صورت مستمر کار می‌کنند، برای شهرستان خریداری شده که خرید این ماشین‌آلات کمک و تاثیر بسیار زیادی در بخش خدمات رسانی در حوزه فاضلاب اهواز داشته است.

وی با اشاره به این نکته که گاز کلر به عنوان ضدعفونی کننده آب در تصفیه خانه‌ها نقشی اساسی دارد، گفت: گاز کلر علاوه بر اهمیتی بسیاری که در گندزدایی آب دارد، خطراتی نیز برای محل نگهداری که تصفیه‌خانه‌ها هستند، به دنبال دارد که خوشبختانه برای حل این مشکل نیز دستگاهی خریداری شده است که گاز کلر را از نمک صنعتی تهیه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبفای اهواز گفت: این اقدام در جهت حذف گاز کلر نگهداری‌شده به صورت خام در تصفیه‌خانه‌ها انجام شده است تا از خطرات احتمالی تجمع این گاز در تصفیه خانه‌ها جلوگیری شود.

براتی ادامه داد: در حال حاضر سه دستگاه به صورت آزمایشی در شهرهای حمیدیه، ویس و ملاثانی نصب شده است و خوشبختانه عملکرد مناسبی نیز داشته‌اند و قرار است با برگزاری مناقصه‌ای کلیه تصفیه خانه‌ها را به این سیستم مجهز کنیم.

وی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح، بسیار زیاد است اما امیدواریم تا 2 سال آینده این طرح را در تمام تصفیه‌خانه‌های اهواز اجرا کنیم تا از خطر تجمع گاز کلر در تصفیه‌خانه‌ها جلوگیری کنیم.

براتی با اشاره به این نکته که اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز نیازمند اعتبار است، گفت: حدود 40 درصد از این طرح اجرایی شده و مطالعات و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است اما باقی مانده این طرح نیاز به اعتبار حدود 1300 میلیارد تومانی دارد که با تامین این اعتبار مشکل فاضلاب اهواز حل خواهد شد.

وی در خصوص طرح جامع آبرسانی اهواز عنوان کرد: طرح جامع آبرسانی اهواز مبتنی بر طرح غدیر است و ظرفیت انتقال آب این طرح 24 متر مکعب بر ثانیه بوده و قرار است تا آب را از سر شاخه‌های دز انتقال دهد و 13 مترمکعب بر ثانیه از این ظرفیت به اهواز می‌رسد که دارای کیفیت بهتری نسبت به آب از سرشاخه کارون است.

براتی افزود: آب غدیر در سه نقطه تصفیه خانه کیان آباد، تصفیه خانه ملی راه و تصفیه خانه ملاشیه به اهواز می‌رسد و برای اینکه این طرح کامل شود، باید تصفیه خانه ساخته شود تا علاوه بر استفاده از آب طرح غدیر بتواند ظرفیتی را به عنوان پدافندی، از کارون برداشت کند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

وی عنوان کرد: در این زمینه ساخت سه تصفیه خانه هر یک با ظرفیت 360 هزار متر مکعب پیش بینی شده است که با ساخت این تصفیه خانه‌ها و اجرای کامل طرح جامع آبرسانی غدیر، مشکل آب اهواز نیز در تمام نقاط شهرستان حل می‌شود.

براتی ادامه داد: در بخش فاضلاب و طرح‌های آبرسانی 6 پکیج را آماده کرده‌ایم تا با دریافت اعتبار یا جذب اعتبار از طریق فاینانس مشکلات آب و فاضلاب اهواز را برای همیشه حل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با معرفی این شرکت خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب اهواز دارای  410 هزار اشتراک در بخش آب و 190 هزار اشتراک فاضلاب است. همچنین این شرکت 5 تصفیه خانه در شهر اهواز و 4 تصفیه خانه در شهرستان‌های اطراف اهواز دارد که آب مورد نیاز مردم را در این شهرستان‌ها تامین می‌کنند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.