شیراز؛

شناسایی 30درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور

30 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: براساس آمار ها 31 هزار و 950 نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند که  این میزان یک سوم کل افرادی است که در کشور به این عفونت مبتلا شده اند و تا پنج سال آینده سایر افراد شناسایی و تحت درمان قرار گیرند.
گویا افزود: تشدید فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی خصوصا برای افراد مبتلا، بیمار یابی فعال، افزایش انجام آزمایشات و درمان مبتلایان در دستور کار مراکز و پایگاه های مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار دارد.
رییس اداره پیشگیری و کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: بیماری ایدز به دلیل ویژگی ها و دوره طولانی بدون علامت، بیماری خاموش نام گرفته است.
افسرکازرونی افزود: امروزه به علت دسترسی به امکانات درمان موقت یا افزایش دهنده عمر، تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان و ایران در حال کاهش است.
وی ادامه داد: این مراکز با مشاوره های محرمانه و انجام تست رایگان اچ آی وی (HIV) از مراجعان، نقش مهمی در شناسایی و کنترل این بیماری در جامعه دارد.
کازرونی تصریح کرد: آنچه در درمان این بیماری مهم قلمداد می شود بالا بردن آگاهی عمومی جامعه خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است و برای کنترل هرچه بیشتر این عفونت به یاری تمامی سازمان ها و ادارات نیازمندیم.
وی با بیان اینکه عفونت اچ آی وی(HIV)  حدود پنج هزار نفر را در فارس درگیر کرده است افزود: فارس در زمینه کنترل و مقابله با این بیماری جزء استان های پیشرو به شمار می رود و خدمات مشاوره ای و درمان هم طراز استاندارد های جهانی به گروه های هدف ارائه می شود.
باید یادآور شد: بیماری ایدز بیماری ویروسی است که دستگاه ایمنی بدن را مختل می کند و از طریق رفتارهای پرخطر، استفاده از سرنگ آلوده، تماس جنسی، تماس با خون و ترشحات و انتقال از مادر به کودک منتقل می شود.
این ویروس پس از ورود به بدن در غدد لنفاوی پخش شده و در داخل سلول های دفاعی بدن شروع به تکثیر می کند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.