دانش آموزان مناطق محروم چشم انتظار خیرین/ دانش آموزان سیستانی با واژه امکانات غریبند

محرومیت دانش آموزان سیستان و بلوچستان از فضاهای آموزشی استاندارد تاکنون پای بسیاری از خیرین را به استان باز کرده که از این افراد تنها رد پایی از تعهد بر جای مانده است.

هر چه از مدارس استاندارد پایتخت به سمت استان های جنوبی فاصله می گیریم، کمبود فضاهای آموزشی،نیروی انسانی و عدم وجود کلاس هاو امکانات استاندارد بیشتر می درخشد علاوه بر آن بچه های این مناطق با واژه هایی همچون بابای مدرسه، وسایل سرمایشی، آبخوری، سرویس بهداشتی، وسایل سمعی و بصری، سالن ورزشی و حتی پنجره ای برای پیوند نگاهشان با خورشید،غریبند.

در یکی از روزهای شهریوری سال توسط مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، خیرین مدرسه ساز و تیم خبرنگاران راهی سیستان و بلوچستان،استان پهناور جنوب شرق ایران شدیم تا وضعیت آموزشی مدارس مختلف را در مناطق بازدید کنیم.

دانش آموزان مناطق محروم چشم انتظار خیرین/دانش آموزان سیستانی با واژه امکانات غریبند

سیستان و بلوچستان، شهری است که مردمانش در عین سادگی، میهمان نواز و بی ریا هستند، مردمانی که در بیابان های خشک، درس استواری آموخته اند همچنین معلمان این حیطه با شرایط سخت فعالیت می کنند چرا که تربیت نیرئی انسانی سالم را در الویت های اخلاقی خود قرار دادند.

این بار ما به شهرستان های حاشیه ای استان سیستان و بلوچستان رفتیم تا از نزدیک با مردمان این شهرستان و فضای آموزشی آن ها آشنا شویم البته که طی بازدیدهای سالانه مختلف، امسال روند تحول و رو به بهبودی نسبت به روزگاران با محرومیت آموزشی، مدارس کپری و فرسوده در کشور بود این موضوع به استناد شواهدی گفته می شود که مسئولان آموزش و پرورشی به ازای هر مدرسه کپری سریعه به ساخت و ساز مدرسه ای جدید اقدامات لارم را انجام می دهند که این امر معمولا کمک خیرین را می طلبد.

مدارس سیستان و بلوچستان و واژه غریب "امکانات"
پس از ورود به حاشیه استان به همراه اعضا به منظور بررسی وضعیت آموزشی مناطق محروم از مدارس مختلف بازدید کردیم که در این حین متوجه شدیم که بسیاری از دانش آموزان این استان سهمشان از این دنیای رنگارنگ و کلاس‌های هوشمند پایتخت تنها تک لباسی کهنه با دمپایی پلاستکی است که کیلومترها راه را برای آموزش می پیمایند.

دانش آموزان سیستانی سالهاست که با آموزش در کلاس هایی دست و پنجه نرم می کنند که نه تنها مقاومتی ندارد بلکه امنیت هم ندارد چرا که در گفت و گویی با صاحب جان صفت گل مدیر مدرسه دخترانه سمیه در مقطع متوسطه اول متوجه شدیم که محیط آموزشی به عنوان فضایی برای رفع نیاز معتادان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت:بافت اطراف مدرسه طوری است که راه رفت و آمد معتادان را باز کرده همانطوری که سه سال پیش در زمان زنگ تفریح معتادان از دیوارها به حیاط می آمدند؛ حضور معتادان در پشت محوطه مدسه فضایی نا امن را ایجاد کرده که مدیریت دانش آموزان با این شرایط بسی دشوار است.

آوار مدرسه بر سر کودک منطقه محروم ریخت/محرومیت، دلیل خداحافظی کودک برای همیشه
وارد کلاس درس دانش آموزان که شدیم تمام آنها با قامت های کوتاه و لباس های رنگارنگ ایستاده و گفتند ˈدسته گل محمدی به کلاس ما خوش آمدیˈ و در این لحظه بر روی صورت کوچکشان که رنگ پریده بود لبخند زیبایی نقش بسته بود که نشان از دل مهربان و صبوری آنها بود. 

مدیر یکی از مدارس مقطع متوسطه اول در چابهار بیان کرد:مدارس این مناطق از لحاظ وضعیت زیر ساختی مطلوب نیست همانطوری که چندی پیش شاهد فوت فریبای پنج ساله بودیم؛ این دختر بازیگوش حین بازی با در با همسالان خود شاهد فروریختن دیوار بر سرش شد که این ماجرا آینده فریبا را برای همیشه خاموش کرد همچنین نبود فضای بازی و ورزش برای افراد در مدارس حسرت پرش و جنب و جوش های کودکانه را می گیرد.

وی ادامه داد:بچه های این مدارس با واژه های نیمکت و آبخوری و سرویس بهداشتی، بیگانه و محرومند و مجبورند تمام روزهای تابستانی و زمستانی را در سرما و گرما بر روی زمین بگذرانند.

تخصیص 170 میلیارد تومانی اعتبار به سیستانی ها
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته در مجموع 560 کلاس خشت و گلی در این استان وجود داشت که با تامین اعتبار 100 کلاس خشت و گلی از چرخه تحصیل خارج شد و امیدواریم امسال با اعتبار خوبی که در نظر گرفته شده است و اختصاص 170 میلیارد تومان مازاد بر منابع عمرانی استانی و ملی سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جاری نیمی از مدارس خشت و گلی حذف شود و در سال آینده تمام مدارس خشت و گلی این استان از چرخه تحصیل خارج شود.
 
رئیسی با بیان اینکه کمترین سرانه آموزشی در استان سیستان و بلوچستانو آذربایجان غربی است، ادامه داد: این موضوع به دلیل رشد جمعیت دانش‌آموزی است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی به طور متوسط در کشور 5.1 مترمربع است، افزود: در استان سیستان و بلوچستان سرانه فضای آموزشی کمتر از 4 متر مربع است و دلیل آن رشد جمعیت دانش‌آموزی است چراکه شاهد سالانه رشد 8 درصدی جمعیت دانش‌آموزی در این استان هستیم در حالی که در رشد جمعیت دانش‌آموزی در کشور مثبت بوده ولی صفر است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر مدارس استان سیستان و بلوچستان نوساز است ولی در حاشیه شهرها با کمبود فضای آموزشی مواجهیم.

وزیر آموزش و پرورش مژده رفع مشکلات سیستانی ها را داد

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نهادهای مختلفی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد علوی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی وزارت آموزش و پرورش برای کاهش فاصله های سرانه آموزشی این چهار استان ورود پیدا کرده و اقداماتی را آغاز کرده اند. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: سیستان وبلوچستان یکی از نقاطی است که سرانه فضاهای آموزشی آن نسبت به میانگین کشوری خیلی پایین است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات سیستان وبلوچستان تامین نیروی انسانی است که بخشی از آن تامین شده است و بخش دیگر آن در حال اقدام و پیگیری است.

فانی اظهار امیدواری کرد با کمک خیران و همراهی و همگامی دولت بتوان بسیاری از مشکلات حوزه آموزش و پرورش و فضاهای آموزشی سیستان وبلوچستان را مرتفع کرد. 

بازسازی شش هزار و 227 کلاس درس در سیستان و بلوچستان
علیرضا راشکی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بالغ بر 18 هزار کلاس درس وجود دارد که شش هزار کلاس، تخریبی محسوب می‌شوند و مابقی آن همان داشته‌های حوزه جهاد سازندگی بوده و به جز آن، چهار هزار و 200 کلاس درس به منظور بازسازی و مقاوم‌سازی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به طور متوسط سالی 600 کلاس درس را می‌توان استاندارد‌سازی کرد که هم‌اکنون چهار هزار و 400 کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و شش هزار و 227 کلاس درس با وضعیت نامطلوب نیازمند بازسازی مجدد هستند.

تحصیل بیش از 3 هزار هنرآموز در سیستان و بلوچستان
 مصطفی آذ‌رکیش ای مدیر کل آموزش کار و دانش آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مهر ماه سال 95 بالغ بر 153 رشته مهارتی به تصویب رسید گفت: رشته‌های دریانوردی صنعتی پرورش میگو‌، تعمیر موتو‌رهای دریایی، کشاورزی و ‌شیلات و فرآوری آبزیان از دیگر رشته های اضافه شده به مناطق دریایی است که در کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی تاثیر بسیار خوبی داشته است.

مدیر کل آموزش کار و دانش آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر در سواحل مکر‌ان و مجموع شهرهای اطراف بالغ بر 2460 هنرجو در هنر‌ستانهای کارو دانش و 816 هنرجو در هنر‌ستانهای فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند که طرح و توسعه آموزش‌های مهارتی در این مناطق با افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف اجرایی می‌شود.

وی یادآور شد: خیر‌ین مدرسه ساز قول‌های مساعدی برای ایجاد سوله در این مناطق را به منظور توسعه آموزش‌های مهارتی و عدالت آموزشی دادند که امیدواریم با افزایش میزان اشتغال نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

با وجود مشکلات متعدد در جای جای کشور به خصوص این استان، مسئولان آموزش و پرورشی با کمک نهاد های مختلف با تدوین برنامه های متفاوت سعی در رفع مشکلات دارند تا این استان با وجود پتانسیل های بالا از آموزش بهره نماند چرا که سطح آموزش، اقتصاد و فرهنگ هر منطقه باید در سراسر کشور و متوازن ارتقا پیدا کند.

گزارش از صهبا دقیانوس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار