رئیس‌جمهور فیلیپین: طرفدار آمریکا و سیاست‌هایش نیستم

رودریگو دوترته گفته‌ است که طرفدار آمریکا و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، رودریگو دوتِرته، رئیس‌جمهور فیلیپین وعده داده است که در مورد مناقشۀ ارضی با چین، روشی «ملایم» و مستقل در پیش بگیرد. وی گفته‌ است که طرفدار امریکا و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور نیست.

دوتِرته، شنبه گفت: «من طرفدار امریکایی‌ها نیستم. فیلیپینی‌ها باید اول باشند، قبل از هر کس دیگری.»

دوتِرته این اظهارات را در گفتگو با خبرنگاران در بدو ورود به شهر داوائو و در پایان سفرش به لائوس برای شرکت در بیست‌و‌نهمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیۀ جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) بیان کرد. 

رئیس‌جمهور فیلیپین افزود: «در روابطمان با جهان، فیلیپین سیاست خارجیِ مستقلی را دنبال خواهد کرد. تکرار می‌کنم: فیلیپین سیاست خارجیِ مستقلی را دنبال خواهد کرد.»

فیلیپین با چین در دریای جنوبی چین مناقشه ارضی دارد.

دیوان دائمی داوری در شهر لاهۀ هلند در ماه جولای در پی دادخواهی فیلیپین، حکم داد ادعاهای ارضی چین درباره مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین و یا منابع طبیعی آن «هیچ مبنای حقوقی ندارد.»

این دیوان همچنین پکن را به نقض حقوق اقتصادی و حاکمیتی فیلیپین متهم کرد. با این حال، چین ضمن رد این حکم اعلام کرد دیوان دائمی داوری صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارد.

اظهارات اخیر دوترته بیشتر ماهیّتی عمل‌گرایانه داشته است تا آشتی‌جویانه؛ به طوری که او موضعِ ملایم خود را درباره اختلاف با چین با برجسته‌سازی قدرت نظامیِ ضعیف کشورش توجیه کرده است.

رئیس‌جمهور فیلیپین ظاهراً با اشاره به اطمینان خاطری که در اجلاس سران آ.سه. آن داده بود، گفت: «به همه اطمینان دادم که تنها دو گزینه وجود دارد: بجنگیم، که به هیچ وجه توانش را نداریم یا مذاکره کنیم.»

رئیس‌جمهور فیلیپین در این اظهاراتش از موضع خصمانه‌تر امریکا در قبال چین فاصله گرفته است. واشینگتن به طور معمول در اختلافات منطقه‌ای، طرف رقبای پکن را می‌گیرد.

دولت امریکا می‌گوید به دنبال اطمینان از «آزادی کشتیرانی» در آب‌های جنوب شرق آسیا است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا در اجلاس لائوس ضمن حمایت از حکم دیوان دائمی داوری علیه چین اعلام کرد این حکم «الزام‌آور است».

رئیس‌جمهور فیلیپین در اولین روز از اجلاس آ.سه. آن به صراحت گفته بود که «دست‌نشاندۀ امریکا نیست».

وی افزود: «من رئيس‌جمهورِ کشوری مستقل هستم و به هیچ کسی جز مردم فیلیپین پاسخگو نیستم.»

سفر دوترته به لائوس تحت‌الشعاع سخنرانی شدیداللحن وی علیه رئیس‌جمهور امریکا قرار گرفت.

رئیس‌جمهور فیلیپین همتای امریکایی خود را «حرام‌زاده» خوانده و گفته بود اگر رئيس جمهور امریکا مسئلۀ بحث‌برانگیز مبارزه با قاچاق مواد مخدر در فیلیپین را در جلسۀ برنامه‌ریزی شده بین رهبران دو کشور مطرح کند، به اوباما ناسزا خواهد گفت.

توهین رئیس‌جمهور فیلیپین به اوباما، باعث لغو نشست اولیۀ آنان شد، اما پس از ابراز تأسف دوترته، دو طرف در برنامه‌ریزی دیگری ملاقاتی کوتاه داشتند.

آمریکا که تا سال 1946 حاکمیت استعمارگونۀ فیلیپین را برعهده داشت، در حال حاضر متحد نظامیِ اصلی این کشور در جنوب آسیا محسوب می‌شود.

اقدام دوترته در مقابلۀ شدید و خشونت‌آمیز با جرم و جنایت به ویژه مجرمان مواد مخدر مورد انتقاد امریکا قرار گرفته است.

از ماه جولای که دوترته به قدرت رسید، حدود 3 هزار نفر در اقدامات سرکوبگرانه وی علیه جنایت به ویژه قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند.

رئیس‌جمهور فیلیپین در سفری یک شبه به اندونزی و دیدار با جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود، جمعه اعلام کرد چین وعده داده است برای ساخت مراکز توانبخشی معتادان به مادۀ محرک و بسیار اعتیاد آور کریستال، به مانیل کمک کند. 

دوترته در جاکارتا گفت: «فقط چین پیشنهاد کرده‌است که به ما کمک کند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار