پکن، توکیو را به متشنج کردن اوضاع در دریای جنوبی چین متهم کرد

تنش‌های میان توکیو و پکن پس از تصمیم ژاپن برای انجام گشت‌های مشترک با آمریکا در دریای جنوبی چین، افزایش یافت.

پکن توکیو را به متشنج کردن اوضاع در دریای جنوبی چین متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، تصمیم اخیر ژاپن برای راه‌اندازی گشت‌های آموزشی مشترک با آمریکا در دریای جنوبی چین، اعتراض پکن را به دنبال داشت. چین می‌گوید هدف ژاپن از این‌گونه اقدامات متشنج کردن اوضاع در این دریای مورد مناقشه است. 

در ادامه گزارش آمده است: اختلافات چین و ژاپن بر سر مالکیت دریاهای جنوبی و شرقی چین و همچنین جنگ‌هایی که در گذشته بین این دو کشور روی داده است، همواره بر روابط میان دو اقتصاد بزرگ آسیا سایه افکنده است. چین همواره به دخالت آمریکا و اتحاد این کشور با ژاپن در دریای جنوبی چین معترض بوده است.    

پکن در دریای جنوبی چین با ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان مرزهای مشترک دارد. این دریا به دلیل موقعیت خاص خود از جهت بازرگانی، عاملی برای قدرت رو به افزایش چین و رقابت استراتژیک آن با آمریکا به شمار می رود و پکن همواره بر حق حاکمیت خود بر تقریباً کل این آبهای راهبردی تأکید می کند. این در حالی است که 5 کشور دیگر نیز حاضر نیستند از ادعاهای خود درخصوص حق حاکمیت این دریا دست بکشند.    

از سوی دیگر، دریای چین شرقی در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو وکیوشوی ژاپن در شرق واقع شده است. این دریا از طریق تنگه تایوان به دریای چین جنوبی می‌پیوندد و مشترکاً با آن دریای چین را تشکیل می‌دهد. این دریا همچنین از طریق تنگه کره به دریای ژاپن راه دارد و در شمال نیز به «دریای زرد» می‌پیوندد. دریای چین شرقی از نظر ذخایر ماهی برای ماهیگیری بسیار غنی است. همچنین در نیمه شرقی آن منابع نفت و گاز یافت می‌شود که همین موضوع سبب بروز مناقشه میان چین و ژاپن بر سر کنترل منطقه‌ نیمه شرقی این دریا شده است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار