هشدار چین به آمریکا: از دخالت در مناقشه دریای جنوبی چین پرهیز کن

نخست‌وزیر چین پس از مذاکره با سران کشورهای همسایه گفت قصد دارد با آن‌ها برای ممانعت از دخالت دیگران در مناقشه دریای جنوبی چین همکاری کند.

هشدار چین به آمریکا: از دخالت در مناقشه دریای جنوبی چین پرهیز کن
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، چین در هشداری غیرمستقیم از آمریکا خواست از دخالت در مناقشه دریای جنوبی چین خودداری کند. پکن این هشدار را پس از آن فرستاد که آمریکا بار دیگر چین را به احداث ساختمان‌های دائم در جزایر این منطقه متهم کرد.

«لی که چیانگ،» نخست‌وزیر چین، پس از آن که با مقامات کشورهای رقیب که ادعای مالکیت بر جزایر این دریا را دارند، در اجلاس لائوس مذاکره کرد گفت: چین قصد دارد با کشورهای دیگر همکاری کند تا «مانع دخالت» در خصوص منطقه دریایی مورد مناقشه شوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در پاسخ به این اقدام اعلام کرد پکن  باید از حکم دادگاه بین‌المللی مبنی بر پایه و اساس نداشتن ادعاهایش در خصوص مالکیت این دریا تبعیت کند.

اوباما امروز در میان سران آسیا در اجلاس لائوس گفت: حکم صادر شده در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 11 مرداد) که الزام‌اور است به شفافیت حقوق کشورهای مدعی دریای جنوبی چین کمک کرد. 

وی در ادامه گفت: درک می‌کنم که این حکم می‌تواند باعث افزایش تنش شود. اما در عین حال چشم به آینده دارم تا درباره این مسئله که چطور می‌توانیم در یک همکاری سازنده با یکدیگر تنش‌ها را کاهش دهیم و باعث افزایش ثبات شویم، مذاکره کنیم.

چین اعتقاد دارد مالک بیشتر بخش‌های دریای چین جنوبی است. هر ساله مبادلات تجاری به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد دلار از طریق این دریا انجام می‌شود.  ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان نیز ادعاهایی در همین خصوص دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! اینک دنبالۀ خبر..... وگرنه میگیم قایق های تندروی ایران بیان اینجاها!!!
آخرین اخبار