مشهد؛

کاهش 15 درصدی سطح زیر کشت و تولید وش پنبه در خراسان رضوی

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت پنبه اصلاح شده و تولید آن در این استان بیش از 15 درصد کاهش یافت.

کاهش 15 درصدی سطح زیر کشت و تولید وش پنبه در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علیرضا نیکپور افزود: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی گذشته 20 هزار و 600 هکتار بود که از این سطح 45 هزار تن وش برداشت شد.
وی گفت: این روند کاهشی از سال 90 شروع شده و تا امروز سطح زیر کشت افت محسوسی در استان داشته است چنانکه از 40 هزار هکتار در سال 1390 هم اکنون به 17 هزار و 500 هکتار رسیده است.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: مهمترین عامل کاهش سطح زیر کشت و تولید این محصول سودآوری کمتر نسبت به محصولات رقیب است ضمن انکه تا چند سال قبل کاهش قیمت جهانی هم عامل تشدید کننده این وضعیت بود.
علیرضا نیکپور گفت: در سال های اخیر قیمت جهانی پنبه وضعیت ثابتی داشته و در این شرایط برای حمایت از کشاورزان پنبه کار قیمت خرید تضمینی وش هم رشد قابل توجهی یافته است.
وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی وش پنبه امسال نسبت به سال 1392 رشد بیش از دوبرابری داشته است، گفت: متوسط قیمت تضمینی هر کیلوگرم وش در سال 92 معادل 14 هزار ریال و امسال 29 هزار و 320 ریال تعیین شده است.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: توسعه برداشت مکانیزه این محصول از اقداماتی است که زمینه افزایش سطح زیر کشت این محصول را افزایش می دهد.
نیکپور با بیان اینکه برداشت پنبه در استان به صورت دستی و با هزینه های کارگری زیاد انجام می شود، گفت : سال 1393 برای کاهش هزینه ها با تخصیص کمک بلاعوض دولتی چهار دستگاه کمباین برداشت پنبه توسط کشاورزی خریداری و برداشت مکانیزه در استان آغاز شد که با رفع موانع ومشکلات برداشت، در آینده ای نزدیک شاهد توسعه کشت مکانیزه پنبه خواهیم بود.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: کاهش ، تولید ، پنبه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار