تاکید اولاند برلزوم همگرایی اروپا پس از خروج انگلیس

رئیس جمهور فرانسه بر لزوم همگرایی بیست و هفت کشور باقیمانده اتحادیه اروپا در تامین امنیت و مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ای پی تی ان، فرانسوا اولاند --رئیس جمهور فرانسه  -- بر لزوم همگرایی بیست و هفت کشور باقیمانده اتحادیه اروپا در تامین امنیت و مبارزه با تروریسم تاکید کرد. 

بر این اساس، فرانسوا اولاند در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت:« وقتی مردم انگلستان تصمیم به ترک اتحادیه اروپا می گیرند، بیست و هفت کشور عضو باقیمانده در اتحادیه، باید چشم اندازی جدید، روشن و دقیق از آینده این اتحادیه ارائه دهند.»

اولاند که برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا به براتیسلاوا پایتخت اسلواکی رفته است، تصریح کرد:« سوال این است که ما چه کاری را می خواهیم با هم انجام دهیم؟ چگونه می توانیم به انتظارات ملت هایمان پاسخ دهیم؟ مسولیت تاریخی ما در این برهه از زمان، در قبال آن چه که می خواهیم برای اروپا انجام دهیم چیست؟ و این که چه کاری را باید امروز برای اروپا انجام دهیم؟» 

وی ادامه داد:« به همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ما به دنبال برگزاری نشستی مشترک در براتیسلاوا بودیم و همانگونه که خانم مرکل به آن اشاره کرد ما با یکدیگر در تدارک نشستی بسیار مهم و حیاتی بودیم؛ چرا که این نخستین نشست پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. تعداد اعضای اتحادیه بیست و هفت کشور است و ما باید به دنبال ترسیم خط مشی و دستور کار برای ماههای آتی این اتحادیه باشیم؛ ما برای موفقیت آمیز بودن این نشست، هر آن چه لازم باشد انجام می دهیم.» 

اولاند گفت:« با این آمادگی ما قادر خواهیم بود اولویت هایمان را مشخص کنیم و برنامه کاری اصولی ارائه دهیم. پیشنهادات فرانسه، آلمان و دیگر کشورها باید بر مبنای طرح هایی همچون طرح یونکر(تبدیل اتحادیه اروپا به یک ابردولت) صورت گیرد. هدف از نشست براتیسلاوا، دستیابی به یک اراده مشترک است تا اروپا بتواند بر اساس اولویت های مشخص شده پیشرفت نماید و این اولویت ها باید منطبق بر خواسته مردم اروپا و آینده جوانان باشد.» 

وی تاکید کرد:« برمبنای این اولویت ها برنامه کاری، روش ها و دستور کار آن تعیین شده است و اکنون نوبت نهادهای اروپایی نظیر شورای اروپا، کمیسیون اروپا و پارلمان اروپاست تا آنها راعملیاتی کنند. ما دارای تقویم کاری هستیم که از براتیسلاوا آغاز می شود و ماه اکتبر از طریق شورای اروپا دنبال می گردد و تا ماه دسامبر ادامه خواهد داشت. نشستی غیر رسمی ماه فوریه برگزار خواهد شد و سپس در ماه مارس در شصتمین سالگرد پیمان رم ما می توانیم نتایج به دست آمده را ارائه دهیم.» 
وی خاطر نشان کرد:« نخستین اولویت ما امنیت و کنترل مرزها، ضمن احترام به حق پناهندگی به اروپا و در همان حال مقابله با مهاجرت غیرقانونی است که در این ما دارای مسولیت های مشترکی هستیم، همچنین در مبارزه با تروریسم باید به تجهیزاتی مجهز شویم که بیش از پیش امنیت را برای شهروندان مان به ارمغان آورد. در زمینه مسایل دفاعی اروپا نیز دارای مسولیت هایی مشترکی هستیم و در این خصوص وزرای دفاع دو کشور آلمان و فرانسه پیشنهاداتی ارائه کرده اند که تمامی اعضاء در آن مشارکت داشته باشند. دومین اولویت ما، رشد سرمایه گذاری و کار از طریق تکنولوژی آینده نظیر انتقال انرژی و زیرساخت ها است؛ بر این اساس طرح یونکر تقویت شده و قادر خواهد بود جایگاه خود را به دست آورد. سومین اولویت جوانان، ارزش های اروپایی، میراث فرهنگی و نوآوری است.» اولاند که کشورش پس ازخروج انگلیس(برگزیت)، بزرگترین قدرت نظامی این اتحادیه خواهد بود، گفت:« فرانسه در امور دفاعی اروپا نمی تواند تنها باشد.» پس از تصمیم انگلیس برای خروج از این اتحادیه و تشدید بحران در این اتحادیه، اختلافات بیست و هفت کشور باقیمانده در اتحادیه اروپا بر سر موضوعاتی همچون مهاجرت، امنیت و جهانی سازی نیز عمیق تر شده و قرار است در این نشست در خصوص ترسیم مسیر برای خروج اتحادیه اروپا از وضعیت بحرانی کنونی بحث و گفتگو شود. فرانسه و آلمان دو قدرت بزرگ اتحادیه اروپا هستند، که به منظور اتخاذ سیاست دفاعی فعال تر و بازگرداندن اعتماد متزلزل شده ناشی از حملات تروریستی، بحران پناهجویان و جهانی سازی، طرح هایی را آماده کرده اند. مداخله روسیه در اوکراین، بحران پناهجویان و حملات مرگبار تروریستی گروه داعش در فرانسه و بلژیک، سبب شده است اعتماد به توانایی اتحادیه اروپا در تامین امنیت شهروندانش از بین برود. از زمان بروز بحران مالی جهانی در سال دو هزار و هشت و اجرای سیاست های ریاضتی که منجر به بیکار شدن میلیون ها تن شد، این ادعای اتحادیه اروپا که به تنهایی قادر به تضمین آینده بهتر اقتصادی می باشد را تضعیف کرد. اتحادیه اروپا دارای جمعیتی بالغ بر پانصد میلیون نفر است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار