نیویورک تایمز: مذاکرات سران اروپایی برای ایجاد همکاری‌های نظامی نزدیک‌تر

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی پیشنهاد سران کشورهای اروپایی به نزدیک‌تر کردن همکاری‌های نظامی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، با اینکه بسیاری از شهروندان اروپایی خواستار کاهش قدرت اتحادیه اروپا و در عوض، افزایش نفوذ دولت‌های عضو این اتحادیه هستند؛ روز جمعه، سران 27 کشور اروپایی درباره پیشنهادی برای ایجاد یک مقر نظامی مرکزی در قاره سبز مذاکره کردند.

بررسی این پیشنهادها -- که همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارند -- در دستور کار نشست اخیر سران اتحادیه اروپا بوده است. ترزا می – نخست وزیر انگلیس – نیز در این نشست دعوت نشد.

مشخص نیست پیشنهادها برای همکاری نظامی گسترده‌تر تا چه اندازه عملی شود؛ زیرا احتمال دارد با ایجاد یک نهاد نظامی در اتحادیه اروپا، رابطه ناتو با کشورهای عضو این اتحادیه با مشکل روبرو شود. فرانسه که از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از قدرت نظامی بیشتری برخوردار است، از این طرح حمایت می‌کند و آن را نیرویی می‌داند که ساختار اتحادیه اروپا را یکپارچه‌تر خواهد کرد.

با این حال، این پیشنهاد نگرانی‌هایی را در ایرلند برانگیخته است. برخی از مقامات کشورهای حوزه دریای بالتیک نیز از کاهش قدرت ناتو اظهار نگرانی می‌کنند.

روز جمعه، فرانسوا اولاند – رئیس جمهور فرانسه – در جمع خبرنگاران گفت: "آیا نمی‌خواهیم در آینده نقشی پرنفوذ داشته باشیم؟ اگر ما نتوانیم از ارزش‌ها و منافع خود دفاع کنیم، اتحادیه اروپایی نیز در میان نخواهد بود. فرانسه نقش چشمگیری در دفاع از اتحادیه اروپا دارد. اما ما به تنهایی نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم این اقدام را انجام دهیم."

در یک نشست مطبوعاتی مشترک، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل – صدر اعظم آلمان – بر لزوم افزایش همکاری‌های نظامی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کردند. مرکل گفت باید اقدامات بسیار زیادی در زمینه‌های دفاعی انجام گیرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد در ماه‌های آتی پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه حاصل خواهد شد.

تنش‌های موجود درباره این پیشنهاد از مشکل بزرگتری نشئت می‌گیرد. پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا – برکسیت – احساسات ضداروپایی، ناسیونالیسم و پوپولیسم در این قاره افزایش یافته است. این مسئله برای سران کشورهای اروپایی دردسرساز شده است.

"نیک ویتنی" – یکی از اعضای ارشد سیاست خارجی در اتحادیه اروپا – در این‌باره گفت: "این مذاکرات نظامی به سران کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد نشان دهند اتحادیه اروپا پس از برکسیت از بین نرفته است و همچنان یکپارچه باقی مانده است."

وی گفت: "در گذشته ممکن بود مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره افزایش همکاری‌های تجاری مذاکراتی انجام دهند، اما در شرایط حاضر که کشورها به دنبال حمایت از تولیدات داخلی هستند، چنین اهدافی به نتیجه نخواهند رسید."

همچنین، برخی از سران کشورهای اروپایی عقیده دارند همکاری نزدیک در بخش نظامی میان اعضای این اتحادیه، پاسخی به بحران پناهجویان و تروریسم است که به تازگی دامن‌گیر این منطقه شده است. "دونالد توسک" – رئیس شورای اروپا – در مصاحبه‌ای گفت عده ای قابل توجهی از سران کشورهای اروپایی خواستار استقرار سریع نیروهای نظامی در مرزهای بلغارستان، به منظور جلوگیری از ورود مهاجران از طریق ترکیه شده اند.

ویتنی ابراز اطمینان کرد از آنجا که انگلیس حق وتو تصمیمات اتحادیه اروپا را ندارد، یک ستاد عملیاتی در مقر اتحادیه اروپا تشکیل خواهد شد. وی افزود: "اینکه تا چه حد این عملیات پیش رود به مقامات کشورهای اروپایی بستگی دارد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار