حاجی زاده:

10هزار و 846 تن مواد مخرب از لایه اوزون حذف شد

مدیر ملی حفاظت از لایه اوزون گفت: طبق پیش بینی‌های در نظر گرفته شده، برنامه زمان بندی پورتکل مونترال تا سال 2030 بایدصد در صد این مواد را از چرخه صنعت، خدمات و کشاورزی خارج کنیم.

10هزار و 846 تن مواد مخرب از لایه اوزون حذف شدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم حاجی زاده مدیر ملی حفاظت از لایه اوزون در مراسم بیست و نهمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزون که امروز (یکشنبه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: از سال گذشته 10هزار و 846 تن از مواد مخرب لایه اوزون را در کشورمان حذف کرده‌ایم و طبق پیش بینی‌های در نظر گرفته شده برنامه زمان بندی پورتکل مونترال تا سال 2030 باید صد در صد این مواد مخرب را از چرخه صنعت، خدمات و کشاورزی خارج کنیم که در مجلس شورای اسلامی این موضوع تصویب شده است.
 
وی گفت: فاز یک حذف تدریجی مواد مخرب لایه اوزون به اتمام رسیده و در فاز  2برای حذف حدود هزار و 600 تن از این مواد برنامه ریزی کرده ایم.
 
مدیر ملی حفاظت از لایه اوزون، گفت: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد تغییرات اقلیم را مرتبط با سلامت لایه اوزون دانسته و اقدامات حفاظتی در این زمینه را تشریح کرده است.
 
حاجی زاده در خصوص عوامل مخرب لایه اوزون گفت: عامل انسانی و عامل طبیعی به عنوان عوامل مخرب لایه اوزون شناسایی شده‌اند که در پروژه حفاظتی کشور ما برای کمک بهبود لایه اوزون کم رنگ کردن عوامل انسانی مد نظر قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: در عوامل انسانی هر چه لایه نازک تر شود به دلیل تعضیف ایمنی بدن بیماری‌ها از جمله بیماری‌های چشم و سرطان بیشتر می‌شود.
 
وی افزود: با اجرای برنامه طرح ملی حفاظت لایه اوزون طرح پورتکل مونترال، در سال حداقل از ابتلا به سرطان پوست دو میلیون نفر جلوگیری شده و برای حفظ سلامت خود، هموطنان و کل بشریت این پروژه را دنبال خواهیم کرد.
 
مدیر ملی حفاظت از لایه اوزون تصریح کرد: به غیر از  تعهدات بین المللی، وجود اصل 50 قانون اساسی ما را ملزم به اجرای پروژه حفاظتی از لایه اوزون کرده است.

*تعهد ایران به حفاظت از لایه اوزن و منع تجارت مواد مخرب

 مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزن در خصوص تاریخچه حفاظت لایه اوزن گفت: ایران در سال 1368 به کنوانسیون وین با هدف حفاظت از لایه اوزون ملحق شده که در این کنوانسیون کشورهای عضو به انجام فعالیت هایی از جمله تضمین جلوگیری از وارد آمدن زیان به محیط زیست کشور ،پژوهش و مبادله اطلاعات منظم در جهت فهم بهتر ،ارزیابی اثرات فعالیت های انسان بر لایه اوزن ،اثرات تغییراتن لایه اوزن بر سلامت انسان و محیط زیست ؛متعهد شده اند.

حاجی زاده درباره پروتکل مونترال بیان داشت: پروتکل مونترال نیز با هدف تهیه فهرست مواد مخرب لایه اوزن، حذف تدریجی آنها و تدوین اقدامات کنترلی آنها تصویب شده که کشور ما در همان سال 1386 عضو متعهد این پروتکل شده است.

وی ادامه داد: کنترل تجارت مواد مخرب لایه اوزن و ایجاد سیستم مجوز صادرات و واردات این مواد؛ از اهم تعهدات کشورهای عضو پروتکل مونترال هستند.

مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزن درباره فهرست مواد مخرب لایه اوزن؛ گفت: پروتکل مونترال فهرستی از مواد مخرب لایه اوزن را منتشر کرده که کلروفلورو کربن ها، متیل کلروفرم، تتراکلریدکربن و متیل بروماید از جمله این مواد هستند.

حاجی زاده در خصوص اقدامات حذف مواد مخرب لایه اوزون بیان داشت: حذف فریون ها؛ در بخش های یخچال سازی، مونتاژ یخچال، حذف فریون 12 در بخش های تعمیرگاه های یخچال و کولر خودرو، حذف فریون 11 در بخش اسفنج سازی، حذف حلال های فریونی، حذف متیل بروماید در بخش ضد عفونی آفات غیر قرنطینه ای محصولات کشاورز (بخش انبارداری و خاک) حذف بخشی از حلال های (تترا کلرید کربن و متیل کلروفرم) ، پروژه حذف افشانه های تنفسی مبتنی بر سی اف سی، برنامه مدیریت هالون ها در دو بخش بانک فیزیکی و بانک تبادل اطلاعات و اجرای برنامه مدیریت حذف هیدروکلرو فلورو کربن ها از پروژه های مصوب انجام شده برای حذف مواد مخرب لایه اوزون است.
 
* کاهش صد در صدی مواد مخرب لایه اوزون تا سال 2030
 
 مدیر ملی طرح حفاظت از لایه اوزن، گفت: حذف ده درصد از مصرف و واردات هیدرو کلرو کربن ها معادل 494.57 تن تاریخ 1ژانویه 2015 میلیارد طبق برنامه زمانبدی پروتکل مونترال کاهش یافته و میزان واردات این مواد از 4 هزار و 945 تن در سال در سال 2013 میلیاردی به 4 هزار و 443 تن و با 15 درصد کاهش تا تاریخ 1 ژانویه 2016 به 4 هزار و 203 تن با اعمال قوانین و مقررات کنترلی و اجرای برنامه های مرتبط در چارچوب پروژه های مصوب کاهش یافته است.  
 
حاجی زاده با بیان اینکه در سال 2013 به تثبیت مواد مخرب لایه اوزون در حد میانگین پایه دست یافته ایم، گفت: طبق برنامه زمان بندی پروتکل مونترال مقرر شده که تا سال 2015 استفاده از این مواد به 10 درصد و  در سال 2020 این میزان به 35 درصد ، در سال 2025 به 67.5 درصد و  در سال 2030 به صد در صد کاهش دست یابیم.
 
وی تصریح کرد: فاز یک پروژه به اتمام رسیده و فاز دو نیز از سال آینده میلادی و با هدف گذاری تا سال 2026 آغاز می شود.

مدیر طرح ملی حفاظت لایه اوزن با تاکید بر اجرای کامل تعهدات کشور در قبال ماده ۴ پروتکل مونترال و اصلاحیه مونترال و تداوم اجرای صدور مجوز واردات به برنامه های اطلاع رسانی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی طرح نیز  اشاره کرد و عمل به کلیه تعهدات کشور، انتخاب فناوری‌های سازگار با لایه اوزن، بومی‌سازی فناوری‌های جایگزین سازگار با لایه اوزن، تشکیل و تقویت شبکه امور اوزن، همکاری و تعامل سازنده با سایر نهادها و استفاده از سیستم برخط و همکاری با گمرکات و بهره برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرز را ضروری دانست.

حاجی زاده افزود: تکمیل بانک فیزیکی هالون ها، جمع آوری هالون های موجود برای بازیافت و استفاده مجدد آنها، تقویت همکاری های منطقه ای، همکاری با کشورهای همسایه در راستای کنترل تجارب غیرقانونی مواد مخرب لایه اوزن و کالاهای حاوی این مواد و تدارک زمینه های لازم برای تدوین پروژه مدیریت و امحای پسماندهای مواد مخرب لایه اوزن و محصولات حاوی آنها از جمله برنامه های آتی در این زمینه است.
وی در پایان گفت: در راستای اجرای فعالیت های حذف مواد مخرب لایه اوزن در کشور نکات کلیدی باید رعایت شود که بومی سازی فناوری های جایگزین، سازگار با لایه اوزن، استفاده از سیستم های آن لاین تحت برنامه iPIC برای تبادل اطلاعات بین کشورهای واردکننده و صادرکننده و همکاری با گمرک ها و بهره برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی برای ثبت مجوزهای صادره برای مواد و کالاهای مبتنی بر آن برخی از این نکات است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار