متصدی خبر داد

موفقیت ایران در حذف مواد مخرب لایه اوزون/ تا سال 2050 حفره لایه اوزون به طور کامل ترمیم می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران در حذف بسیاری از مواد مخرب لایه اوزون در بین جوامع جهانی سر بلند بوده است، گفت: طبق پیش بینی ‌های انجام شده تا سال 2050 حفره ایجاد شده در لایه اوزون به طور کامل ترمیم می شود.

موفقیت ایران در حذف مواد مخرب لایه اوزون/ تا سال 2050 حفره لایه اوزون به طور کامل ترمیم می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بیست و نهمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزون که امروز (یکشنبه) در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: ایران موفق شده است که بر اساس برنامه پروتکل مونترال و با توجه به زمان بندی در نظر گرفته شده بسیاری از مواد مخرب لایه اوزون را حذف کند.
 
وی ادامه داد: این موفقیت نشان دهنده سر بلندی ایران در حفاظت از لایه اوزون و همگام بودن آن با جامع جهانی برای یکی از موضوعات مهم جهانی است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: تا سال 2010 موفق به حذف کامل هلون‌ها و فریون‌ها شده‌ایم.
 
متصدی افزود: تا سال 2015  نیز مواد دفع آفات نباتی حذف شده و تا همین سال نیز 10 درصد از اس اف سی‌ها نسبت به سال 2000 هزار حذف شده‌اند که پیش بینی می‌شود تا سال 2017 این میزان به 20 درصد برسد.
 
متصدی تصریح کرد: در مرحله دوم حذف تدریجی مواد مخرب لایه اوزون در نظر گرفته شده که تا سال 2030 ده درصد دیگر از اس افی سی‌ها حذف شود.

* ترمیم لایه اوزون با 135 میلیارد تن کاهش انتشار گاز گلخانه ای در دنیا

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییرات اقلیم با لایه اوزون  مرتبط است، گفت: یکی از نگرانی های حال حاضر جایگزینی موادی است که روی سیستم اتمسفر اثری منفی می‌گذارند، در ترمیم لایه اوزون به این نتیجه رسیدیم اگر بخواهیم برخی مواد را جایگزین مواد مخرب کنیم ممکن است اثراتی منفی بر روی تغییرات اقلیم داشته باشد.

متصدی تاکید کرد: بعد از چندین سال به این نتیجه رسیدیم که هیچ محصولی نباید روی سایر اجزای اتمسفر تاثیر بگذارد، به همین دلیل در بیست و نهمین سالگرد روز جهانی حفاظت از لایه اوزون اتحادیه جهانی حفاظت از لایه اوزون موضوع تغییرات اقلیمی، در دستور کار قرار داده است.

وی بیان داشت: طبق آخرین آمار و گزارش های ارائه شده، ترمیم لایه اوزون با 135 میلیارد تن کاهش انتشار گاز گلخانه ای در دنیا همراه بوده که این اتفاق بسیار خوشایند و مثبت است.

*حذف مواد مخرب لایه اوزون از چرخه مصرفی  صنعت کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین هدف گذاری های کنونی در کشور، جلوگیری از ایجاد صنایع مصرف کننده مواد مخرب لایه اوزون است، بیان داشت: در سال 1378 صنعت کشور موفق به حذف مواد مخرب لایه اوزون از چرخه مصرفی خود شده‌ است.

متصدی در خصوص جلوگیری از ورود مواد مصرفی صنایع کشور، تصریح کرد:  ‌محیط زیست با  کمرگ‌‌ در جهت جلوگیری از ورود مواد مخرب لایه اوزون همکاری‌هایی دارد و مشکل ما تنها در حال حاضر آن دسته از صنایعی است که به دلیل قدمت خود از این مواد استفاده می‌کند. 

* ترمیم 5 میلیون کیلومتر مربع از حفره لایه اوزون

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پروتکل مونترال یکی از موفق ترین پروتکل های محیط زیستی دنیا است، تصریح کرد: ترمیم 5 میلیون کیلومتر مربع از حفره ایجاد شده در لایه اوزون در سال 2015 نسبت به سال 2000 نشان دهنده همین موفقیت است.

متصدی ادامه داد: این اتفاق بیانگر میزان مشارکت، مسئولیت پذیری و اعتقاد به فعالیت زیست محیطی در جهان است، چرا که هیچ فعالیتی قطعا بدون تلاش همگانی محقق نمی‌شود.

وی تاکید کرد: فعالیت‌ کشورها نه تنها سبب ترمیم لایه اوزون شده بلکه منجر به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می شود.

*توسعه پایدار با تعهد به حفظ محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه و نیازمند توسعه است، تصریح کرد:  این توسعه نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن تعهدات و مسائل مربوط به حفظ محیط زیست  محقق شود، چرا که در غیر این صورت شاهد توسعه‌ای ناپایدار خواهیم بود. 

متصدی  با اشاره به تعهد ایران در توافق پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، بیان داشت: ایران متعهد شده که به صورت مشروط و غیر مشروط انتشار گازهای گلخانه ای خود را به میزان 12 درصد کاهش دهد و این موضوع بدون رعایت ملاحظات محیط زیستی در تمام بخش‌ها ممکن نخواهد شد.

وی تاکید کرد: بهره گیری از ابزارهای نوین محیط زیستی دنیا برای حفاظت از محیط زیست، ضرورت دارد.

متصدی تاکید کرد:  کلیه صنایع و سیستم های اقتصادی کشور ملزم به اجرای برنامه‌های اقتصاد کم کربن مصوب شده در دولت هستند، زیرا این موضوع  می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای رسیدن به تعهد 12 درصدی مشروط و غیر مشروط ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای تلقی شوند.

وی درباره شعار بیست و نهمین سالگرد حفاظت لایه اوزون تصریح کرد: شعار «اتحاد جهانی برای بازسازی لایه اوزون و تغییرات اقلیمی» برای روز جهانی حفاظت از لایه اوزون که امسال انتخاب شده، بیانگر پیوند عمیق حفاظت از اوزون و تغییرات اقلیمی است. 

*کاهش غلظت آاینده ها پس از نیم قرن

متصدی بیان داشت: یکی از مهم ترین موضوعات برای دستیابی همزمان به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، افزایش و جلب مشارکت، همراهی و همکاری همگانی است، بر همین اساس امروز می توانیم اعلام کنیم که  پس از نیم قرن، در نتیجه اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا، موفق به کاهش غلظت آلاینده ها شده ایم.
 
وی افزود: تا پیش از این در بهترین حالت، موفق به تثبیت آلودگی هوا شده بودیم، ولی امروز می توانیم اعلام کنیم که در مسیر کاهش غلظت آلاینده های هوا و کاهش آلودگی هوا گام برداشته ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سال 83 موفق به حذف سرب در کشور شده و تعداد روزهای سالم امسال نسبت به سال گذشته، به بیش از یک ماه افزایش یافته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ضرورت اصلاح الگوی مصرف گفت: کاهش میزان مصرف و نگهداری درست از محصولات تولیدی از جمله راهکارهای مهم حفظ محیط زیست است.

وی تاکیدکرد: جلب و افزایش مشارکت همگانی و همگام کردن مشارکت ملی با مشارکت بین المللی برای حفظ محیط زیست 2مسئله مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد.  
 
متصدی با اشاره به اینکه در بحث مصرف، کنترل موجود پاسخگوی نیازها نیست ،گفت: کنترل یعنی با آلودگی دست و پنجه نرم کردن و این خود غلط است ،چرا که باید در این صورت آلودگی را بپذیریم در حالیکه  ما باید به سمتی برویم که آلودگی‌تولید نکنیم.

وی بیان داشت:در جهت حفاظت از لایه اوزون ،هالون را از صنایع تبریدی حذف و جایگزین کرده ایم ؛چرا ما باید به این همه صنایع تبریدی نیاز داشته باشیم و این همان  مسئله ای است که به الگوی مصرف نادرست ما مربوط می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: یکی از مواردی که به آن توجه نمی‌کنیم مسئله سرویس، نگهداری و خدمات مناسب محصولات است. 

متصدی ادامه داد: در کشور خدماتی که برای محصولات صنعتی ارائه می‌شود کم است و ما دقت لازم را برای چگونگی استفاده از یک وسیله نداریم.

وی افزود: باید از محصولات طوری استفاده کنیم که کمترین ضرر را برای خود و بیشترین طول عمر مصرف را برای محصول داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر بخواهیم حرکت درستی به سمت کاهش تخریب زیست محیطی داشته باشیم، باید مصرف خود را کم کرده و در نگهداری از محصول دقت کنیم .

متصدی تصریح کرد: همچنین صنایع نیز باید خدمات بهتری به محصول ارائه دهند تا اصطحلاک آن کم و طول عمر مصرف محصول افزایش یابد تا به تبع این اتفاق تخریب زیست محیطی کاهش یابد.

وی در پایان گفت: باید در الگوی مصرفی خود دقت کنیم تا تولید آلودگی کاهش یافته و مجبور به کنترل نشویم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اوزون ، محیط زیست ، متصدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار