٣٥ هزار نفر در ليست پيوند اعضا/ برای فرهنگسازی رسانه ها كفايت نمی كنند

رييس كميسون بهداشت و درمان مجلس از انتظار ٣٥ هزار نفر در ليست پيوند اعضا خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی نوبخت رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مراسم جشن نفس كه امشب در برج ميلاد برگزار شد، گفت: پيوند اعضا به عنوان يكي از پیشرفته ترين روش هاي درمانی شناخته شده است و ايران دستاوردهای عظيمی در حوزه بهداشت از اوايل انقلاب تاكنون همچون علم باروری به دست آورده، به طوری كه از ميان يكصد هزار نفر تنها ٢٥ زن باردار فوت می كنند كه اين آمار در جهان ٢٨ نفر به ازاي يكصد هزار نفر است.

وی ادامه داد: پيوند اعضا انجمن وابسته به مردم و غير دولتي است كه قبل از انقلاب نيز اين روش درماني انجام مي شد اما به علت ضعف در اين روش درماني تنها مقداری پيوند صورت می گرفت و مابقی را به انگليس ارجاع می دادند که با همت مسئولين وقت، پيوند اعضا راه افتاد كه ابتدا از پیوند كليه آغاز و سپس اعضاي ديگر بدن نيز مانند لوزالمعده و قلب را شامل شد.

نوبخت افزود: در دولت كنوني ضرورت تشكيل شوراي عالي پيوند با دستور وزير بهداشت تشكيل و مركز مديريت پيوند اعضا به كاظميني سپرده شد.

وي تصريح كرد: پيوند اعضا نوعي همدلي دل ها است و مردم نقش مهمي در آن دارند و از اواخر ٩٣ با كمك هيئت موسس انجمن اهداي عضو تاسيس شد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه به دليل تصادفات جاده ای ٢٥ هزار نفر در سال دچار سانحه مي شوند، اظهار کرد: از این تعداد ٥هزار نفر دچار مرگ مغزی مي شوند و حداكثر ٥٠ درصد آنها مي توانند اهداي عضو كنند.

وی افزود: در سال گذشته تنها ٨٠٠ مورد توانستيم از فرد مبتلا به مرگ مغزي اهدا كنيم كه متاسفانه آمار بسيار پاييني است كه برای افزایش اهدای عضو عوامل متعددي بايد به هم دست بدهند تا اين آمار به دو هزار و ٥٠٠پیوند برسد.

نوبخت تصریح کرد: هم اكنون ٣٥ هزار نفر در ليست انتظار پيوند عضو قرار دارند و براي آنكه بتوانيم موضوع را نهادينه كنيم نكات فني بايد تقويت شود.

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس ابراز داشت: مطالعات جهاني نشان مي دهد يك انجمن غير دولتي تشكيل شده كه بين آحاد جامعه به خصوص افراد موثر مانند ورزشكاران و هنرمندان ارتباط برقرار مي كنند تا جان عده اي نجات يابد.

وي يادآور شد: براي نهادينه كردن موضوع مرگ مغزي رسانه ها كفايت نمي كنند و به ابزار ديگري همچون اموزش نياز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار