سوال نمایندگان مجلس افغانستان از وزرای خارجه و امور مهاجرین

مجلس افغانستان امروز وزرای خارجه و امور مهاجرین را برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس عمومی فراخواند.

سوال نمایندگان مجلس افغانستان از وزرای خارجه و امور مهاجرین
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «سیدحسین عالمی بلخی» که روز چهارشنبه همراه با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان به مجلس احضار شده بود، گفت که مهاجران افغان در برخی کشورها به ویژه در پاکستان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که به نظر می رسد بیشتر این برخوردها به مراودات سیاسی این کشورها با افغانستان ارتباط دارد و وجود مشکلات میان افغانستان و پاکستان، مهاجران افغان را بیشتر آسیب پذیر کرده است.

وی گفت: روند بازگشت مهاجران افغان از پاکستان رو به افزایش است و هر روز از 4 هزارو 500 تا 5 هزار نفر به کشور بازمی گردند و دو هفته پیش در یک روز بازگشت مهاجران از پاکستان به مرز 7هزار نفر رسید.

وی افزود که اگر رقم بازگشت مهاجران افغان از خارج به بیش از یکهزارو 500 نفر برسد، این وزارتخانه با مشکلات مواجه خواهد شد زیرا ما ظرفیت پذیرایی و اسکان آنان را به صورت فوری نداریم.

بلخی گفت که کشور پاکستان به تعهدات خود در سفر اخیر وی و هیأت همراه به آن کشور عمل نکرده است و بر مهاجران افغان فشار وارد می کند تا آنان مجبور شوند به افغانستان بازگردند.
بلخی 2 روز پیش در مجلس سنای افغانستان به سئوالات نمایندگان پاسخ می داد، اعلام کرد که روزانه 8 هزار مهاجر به افغانستان باز می گردند و تاکنون این وزارت توانسته آنها را مدیریت کند و بدون مشکل به آنها رسیدگی کند.

وی گفته بود که پیش از عید قربان هر روز 5 هزار مهاجر افغانستان باز می گشتند و بیشترین تعداد آنها از کشور پاکستان عودت می کنند که سرعت روند بازگشت مهاجران افغان از پاکستان تحت تاثیر روابط سیاسی بیشتر شده و پاکستان اکثر آنها را بصورت اجباری اخراج می کند.
وزیر امور مهاجران افغان درباره نگرانی اعضای مجلس سنا مبنی بر اینکه احتمال ورود تروریست در جمع مهاجران وجود دارد ؛ گفت: وزارت کشور در همکاری با امنیت ملی بر روند بازگشت و تثبیت هویت بازگشت کنندگان نظارت می کنند.

بلخی گفت که 154 هزار مهاجر افغان در کشور آلمان درخواست پناهندگی کرده اند و پرونده آنان بررسی می شود و افغانستان خواستار برخورد آن کشور با مهاجران مطابق قوانین بین المللی است و دولت هیچ توافقی برای بازگشت افغان ها از آلمان نداشته است.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز در نشست علنی امروز نمایندگان مجلس گفت که تلاش دارد تا مشکلات مهاجران افغان در کشورهای همسایه و اروپایی را حل کند، اما وضعیت در اروپا به ویژه در آلمان به گونه ای است که حزب مخالف مهاجران در آلمان در یکی از شهرهای بزرگ آن کشور که مهاجران زیادی در آن اقامت دارند به قدرت رسیده و وضعیت را برای مهاجران مشکل خواهد ساخت.

به گفته ربانی، امضای هرگونه توافق نامه با کشورهای خارجی برای بازگشت مهاجران افغان، بدون مشورت با مجلس نخواهد بود و پیش از انعقاد، آن را با نمایندگان مجلس در میان خواهد گذاشت.

روند بازگشت مهاجران افغان از کشورهای خارج بویژه پاکستان رو به افزایش است. شماری از اگاهان افزایش ناامنی و بی کاری در استان های مختلف افغانستان را عامل عمده خروج شهروندان افغان از کشور می دانند.

با ادامه درگیری ها در مناطق مختلف افغانستان شماری زیادی از شهروندان افغان بی خانمان شده و با مشکلات بی خانمانی دست و پنجه نرم می کنند.

همزمان با افزایش بازگشت مهاجران افغان از خارج، روزانه شماری زیادی از افغان ها به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و سیاسی کشور خود را ترک کرده و به کشورهای ایران، پاکستان و اروپا پناه می برند.

براساس گزاش ها افغانستان بیش از 7 میلیون مهاجر در کشورهای مختلف جهان دارد که نزدیک به 6 میلیون نفر از آنان در کشورهای ایران و پاکستان زندگی می کنند.

ایران و پاکستان گفته اند که نیمی از مهاجران افغان در این کشورها بدون مجوز قانونی اقامت دارند و از دولت افغانستان خواسته اند که مانع از ورود غیرقانونی مهاجران به خاک این دو کشور شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار