تأمین حقوق بشر در افغانستان؛ یکی از بحث‌ها در نشست بروکسل

گفت‌وگوها درباره وضع حقوق بشر در افغانستان، یکی از مهم‌ترین بحث‌های‌است که در نشست بروکسل مطرح خواهد شد.

تأمین حقوق بشر در افغانستان؛ یکی از بحث‌ها در نشست بروکسل
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، گفت‌وگوها درباره وضع حقوق بشر در افغانستان، یکی از مهم‌ترین بحث‌های‌است که در نشست بروکسل مطرح خواهد شد. نهادهای دفاع از حقوق بشر در کشور از جامعه جهانی می‌خواهند که در کار تأمین حقوق بشر در افغانستان این کشور را باید حمایت کند.

در همین حال، نهاد‌های دفاع از حقوق بشر، حکومت را در تأمین حقوق بشر در افغانستان ناکام می‎دانند. این نهاد‌ها می‌گویند که حکومت در نشست بروکسل باید جرأت گزارش‌دهی درباره افزایش خشونت‌ها و نقض حقوق بشر را داشته باشد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی از افزایش نقض حقوق بشر در دوسال گذشته می‌گوید رهبران حکومت وحدت ملی به تعهدات‌شان در کاهش نقض حقوق بشر عمل نکرده‌اند.

این کمیسیون علت‌های این ناکامی حکومت را در تأمین حقوق بشر ناتوانی حکومت، حضور زورمندان در قدرت، نا امنی‌ها و ضعف حاکمیت قانون در کشور می‌داند.

موسی محمودی، رییس اجرایی کمیسیون مستقل حقوق بشر، می‌گوید: «در نشست بروکسل هم حکومت افغانستان و هم کمیسیون، این موضوعات را خواهند گفت و حمایت جامعۀ جهانی را برای مبارزه با آن به دست خواهند آورد؛ چیزی که حتا در نشست وارسا ما از جامعۀ جهانی خواسته بودیم.»

بلندترین امار تلفات غیر نظامیان، افزایش ناامنی‌ها، گروگان‌گیری‌ها، سربریده‌شدن‌ها و قتل‌های هدف‌مند، استخدام کودکان از سوی طالبان و بهره‌برداری جنسی از آنان، بی‌جاشدن غیر نظامیان از خانه‌های شان در نتیجۀ ناامنی‌ها و معافیت از مجازاتِ زورمندان، از موارد نقض حقوق بشر در دو سال گذشته گفته می‌شوند.

لعل‌گل لعل، رییس سازمان حقوق بشر افغانستان، می‌گوید: «حکومت افغانستان و هم جامعۀ جهانی می‌فهمند که حکومت وحدت ملی در تأمین حقوق بشر در افغانستان ناکام بوده‌است. به علت افزایش ناامنی‌ها نقض حقوق بشر افزایش داشته است؛ اما جامعۀ جهانی باید حمایت کند.»

از سویی هم، فعالان دفاع از حقوق بشر با اشاره به کشته‌شدن فرخنده در نتیجۀ لت‌وکوب باشنده‌گان پایتخت و سنگسار رخشانه، افزایش خشونت‌ها در برابر زنان را در دوسال گذشته بی‌پیشینه می‌دانند و می‌گویند که حکومت توان مبارزه با این پدیده را نداشته است.

صفیه صدیقی، فعال در عرصۀ حقوق زن، می‌گوید: «حکومت در دوسال گذشته دربارۀ مبارزه با خشونت در برابر زنان کاری نکرده‌است که بتواند به مردم یا در نشست بروکسل گزارش بدهد.»

رشد نوشت: نشست بروکسل تا یک هفتۀ دیگر در بلژیک برگذار خواهد شد و حکومت افغانستان می‌کوشد که کمک‌های جامعۀ جهانی را برای توسعۀ افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار