مشهد؛

ثبت "مهارت ساخت عَلَم نیشابور" در فهرست میراث معنوی کشور

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: فن "عَلَم سازی نیشابور" در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رکنی افزود: در ادامه روند شناسایی و ثبت ملی آثار ناملموس و معنوی در کشور پرونده فن علم سازی نیشابور با موافقت در شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این فن یکی از هنرهای صنایع دستی و سنتی است که در شهرستان نیشابور بطور جدی در حال تولید است و در سطح کشور خریدار دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این فن در شاخه صنایع دستی به ثبت رسیده است. وی افزود: علم و مهارت علم سازی نیشابور با قدمت بیش از 300 سال در فرهنگ اسلامی ما جایگاه ویژه ای دارد که در ایام محرم در دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در جلسه کمیته ثبت آثار معنوی کشور بررسی و به ثبت رسید.

رکنی ادامه داد: ثبت 'علم نیشابور' به عنوان نماد مذهبی منحصر به فرد که در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان مورد استفاده قرار می گیرد توسط خاندان علمدار در نیشابور ساخته می شود و در میان دسته های مذهبی سراسر استان از اهمیت خاص برخوردار است.

وی گفت: نمونه مشابه علم نیشابور در هیچ کجای ایران ساخته نمی شود.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۵
فکر بسیار جالب و پسندیده است .
آخرین اخبار