اردبیل؛

پیش‌بینی برداشت 1200 تن میوه به در کوثر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود از باغات شهرستان کوثر یک هزار و 200 تن میوه "به" برداشت شود که در این زمینه کشاورزان و باغداران نقش بسزایی در تولید این محصول دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ خیبرعلی جلیلی با اشاره به اینکه امسال متاسفانه باغات محصول "به" شهرستان کوثر دچار سرمازدگی و خشکسالی شد، تصریح کرد: علی‌رغم این خسارت باغداران منطقه توانستند مرغوبترین به کشور را از باغات خود برداشت کنند.

وی بیان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری مهمترین سیاست جهاد کشاورزی حمایت از باغداران و ارج نهادن به تولیدات داخلی است که در این زمینه تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و برنامه‌های بسیار خوبی برای توسعه کشت باغ "به" در منطقه داریم.

به راستی که سرسبزی درختان "به" و بوی مطبوع و زیبای این میوه حال و هوای خاصی به انسان می‌بخشد و وقتی با باغداران منطقه در کنار باغات "به" همنشین و هم صحبت می‌شویم با وجود اینکه درد دل‌های زیادی مطرح می‌شود ولی تبسم و رضایت به رضای خدا حرف نخست را در میان این قشر می‌زند.

تولید مرغوب ترین میوه "به" کشور در کوثر

کارشناس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مرغو‌ترین میوه "به" در شهرستان کوثر تولید می‌شود، اظهار داشت: باغداران شهرستان کوثر مهارت بسیار خوبی در تولید میوه "به" دارند و بهترین و مناسبترین میوه منطقه را تولید می‌کنند.

حبیب احمدی با اشاره به اینکه باغداران نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری دارند، افزود: باید کشاورزان و باغداران مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرند تا ما بتوانیم گام بزرگی در افزایش تولیدات داخلی به ویژه محصولات کشاورزی برداریم.

وی اظهار کرد: میوه "به" یکی از میوه‌های بکر و خاص در منطقه و به تبع کشور است که این میوه در شهرستان کوثر تولید می‌شود و این شهرستان به شهر "به" یا همان "هیوا" معروف است.

کارشناس جهاد کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم در سال تحقق اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل مسئولان حمایت همه‌جانبه را از کشاورزان و باغداران دریغ نکنند تا شاهد افزایش تولیدات داخلی و ایجاد انگیزه در بین کشاورزان و باغداران منطقه باشیم.

صادرات میوه "به" به استان‌های همجوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر با اشاره به اینکه میوه "به" شهرستان کوثر علاوه بر تامین نیاز داخل استان به استا‌های همجوار نیز صادر می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه میوه "به" کوثر مرغو‌ترین "به" در منطقه است این میوه طرفداران زیادی را در نقاط مختلف ایران دارد.

خیبر علی جلیلی تصریح کرد: با کشت درختان "به" علاوه بر اینکه گام بزرگی در تولیدات داخلی برداشته شده است٬ برای هزاران نفر از بیکاران منطقه نیز اشتغال ایجاد کرده که این امر نیز در نوع خود برای منطقه موثر و حائز اهمیت بوده است.

قباد صادقی، یکی از باغداران منطقه نیز با اشاره به اینکه اگر حمایت‌های اساسی از باغداران انجام شود ما می‌توانیم گام بزرگی در تولید میوه "به" و صادرات این محصول برداریم، افزود: متاسفانه تاکنون باغداران منطقه شاهد حمایتی همه‌جانبه از این قشر نبودند که این امر انگیزه آن‌ها را برای انجام این کار تنزل می‌دهد.

باغدار کوثری که به خاطر برداشت میوه خود خدای خود را شکرگزار است،گفت: از اینکه می‌توانم با این اقدام خود شرمنده خانواده نباشم بسیار خوشحال هستم که هم‌اکنون اصلی ترین دغدغه ما در این راستا نبود حمایت و از همه مهمتر بیمه باغات خود است.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های باغداران و کشاورزان منطقه در نوع خود شنیدنی است باغدارانی که از نبود بیمه و ایجاد برخی طر‌های نوین جهت جلوگیری از خسارت حرف می‌زنند و خواستار اقدامات عملی در این زمینه هستند.

جشنواره برداشت میوه "به" در کوثر برگزار می‌شود

فرماندار شهرستان کوثر گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده جشنواره برداشت میوه "به" برگزار می‌شود و در این زمینه تمهیدات لازم انجام شده است تا بتوانیم این محصول را در منطقه معرفی کنیم.

علیپور بیان کرد: میوه "به" شهرستان کوثر مرغوبیت بسیار خوبی دارد و این میوه دارای خواص درمانی و دارویی بوده که می‌تواند زینت‌بخش خانه‌ها و سفره‌های ایرانی شود چرا هم‌اکنون و از گذشته خریداران و خواستاران زیادی از اقصی نقاط دنیا داشته است.

وی اظهار کرد: در برداشت میوه "به" که از اوایل مهرماه امسال آغاز شده است و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد سوغاتی خوبی هم برای مردم کشور باشد که از جای جای نقاط ایران برای خرید این محصول به شهرستان کوثر می‌آیند.

خاصیت دارویی میوه "به"

بهمن محمدزاده کارشناس باغات با اشاره به اینکه میوه "به" خاصیت درمانی زیادی دارد، افزود: این میوه درمان بسیاری از امراض و بیماریهاست و بیماران می‌توانند با استفاده منظم و مرتب از این محصول در درمان امراض خود اقدامی اساسی و راهبردی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: ارقام مختلف میوه "به" در شهرستان کوثر تولید می‌شود که مهمترین این‌ها حاجی شیرین و ترشی است که این دو رقم نسبت به دیگر ارقام این محصول در منطقه طرفداران زیادی در منطقه دارند.

به راستی که باید به باغداران و کشاروزان شهرستان کوثر که توانسته‌اند مرغوبترین میوه "به" کشور را با وجود برخی محرومیتها تولید کنند٬ احسنت گفت و قدردان این کشاورزان و باغدارانی بود که شبانه‌روز برای ارتقای تولیدات داخلی و پیشبرد توسعه کشور گام برمی‌دارند.

مسئولان منطقه به ویژه سازمان جهاد کشاورزی نیز نباید این تلاشها و زحمات شبانه‌روزی باغداران منطقه را فراموش کنند و لازم است با حضور در کنار این باغداران علاوه بر ایجاد انگیزه از نزدیک در جریان مشکلات آنها نیز قرار بگیرند.

امیدواریم مسئولان برنامه‌های اساسی و هدفمند برای حمایت از باغداران شهرستان کوثر داشته باشند تا در سال اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل اقدامات عملی برای حمایت از باغداران و توسعه میوه "به" انجام شود.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، برداشت ، میوه ، به ، کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.