کرمان؛

هشدار دامپزشکی درباره بیماری تب برفکی

رئیس اداره بهداشت ومبارزه بابیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به دامداران در خصوص خساراتی که بیماری تب برفکی می تواند در سطح دامداریها برجای بگذارد هشدار داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر محمد مهدی یزدانپناه گفت : با توجه به آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در استان که از اول مهر ماه سالجاری آغاز شده است و در فاصله 45 روز کاری به اتمام می رسد از کلیه دامداران محترم درخواست نمود تا دامهای خود را واکسینه نمایند.

رئیس اداره بهداشت ومبارزه بابیماریهای دامی اعلام کرد : پیش بینی می شود در این مدت حدود80 هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی مورد واکسیناسیون قرار گیرند .

دکتر یزدانپناه گفت : ويروس مولد بيماري تب برفكي از جمله مقاوم ترين ويروسهاي شناخته شده در طبيعت مي باشد اين ويروس قادر است در محيط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت زا باقي بمانند. و هفته ها در خوراك دام و فراورده هاي دامي از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مكاني به مكان ديگر انتقال يابد.

وی افزود : خساراتی که بیماری تب برفکی بر جای میگذارد باعث کاهش توليد شير در گله هاي مبتلا، کاهش توليد گوشت، کاهش توليد پشم و در دامهای جوان نهایتا به مرگ ختم می شود و دامداران بایستی نکات بهداشتی و قرنطینه ای و همچنین واکسیناسیون را جدی بگیرند .

وی با اشاره به مواردی از جمله پراکندگی جغرافیایی و تنوع آب و هوایی استان، حجم قابل ملاحظه دامداری‌های سنتی و دام عشایر، تردد دام و احتمال ورود دام‌های جدید گفت: دائماً خطر افزایش موارد ابتلای بیماری وجود دارد به همین دلیل بیماری باید تحت مراقبت و رصد در نواحی مختلف استان قرار گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فاز دوم واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی توسط بخش دولتی در سطح دامداری‌هادر حال انجام است و از دامداران محترم درخواست می شود با اکیپهای واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند تا تمامی دامها مورد واکسیناسیون قرار گیرند .

یزدانپناه یادآور شد: واکسیناسیون تب برفکی در سطح دامداریهای صنعتی بصورت بها دار بوده و در سطح روستاهابصورت رایگان انجام می پذیرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.