کرمان؛

اعتیاد مانند سرطان کشنده است

یک تسهیل گر حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد گفت: اعتیاد می تواند در کنار سرطان قرار گیرد یعنی تا این حد کشنده است اما به اندازه سرطان خطرناک جلوه نمی کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، احمد احمدی نژاد در کارگاه آموزشی ورزش، سلامت اجتماعی و جامعه ای عاری از اعتیاد که در محل سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان برگزار شد گفت: متاسفانه مقوله پیشگیری در جامعه ما خیلی مهم تلقی نمی شود و به همین دلیل هم اغلب راهکارها نسنجیده است.

وی سپس با اشاره به اینکه مقوله تفننی مصرف مواد هم جز اعتیاد محسوب می شود افزود: هرچند مصرف کنندگان تفننی در بخش های پایین تر اعتیاد قرار دارد و هنوز در این افراد اراده قوی تری وجود دارد اما در صورت ادامه روند مصرف اراده آنها نیز ضعیف تر شده و می توانند به معتاد واقعی تبدیل شوند.

این مدرس بیان کرد: در اعتیاد مزمن هم فرد به مصرف مواد عادت کرده و تلاش های پی در پی اما بیهوده ای برای ترک انجام می دهد، ضمن اینکه اعتیاد می تواند حتی در کنار سرطان قرار گیرند یعنی تا این حد کشنده است اما به اندازه سرطان خطرناک جلوه نمی کند.

احمدی نژاد گفت: علائم هشدار دهنده اعتیاد عبارتند از؛ علائم جسمی، رفتاری و روانی و علائم موثر در بروز اعتیاد نیز شامل؛ فشار دوستان، قومیت، روابط خانوادگی، آسیب روحی، مسائل روانی، ضعف مهارت های اجتماعی، جنسیت، محیط اجتماعی و ژنتیک است.

مدیرعامل انجمن دانش ورزان جوان استان کرمان به ویژگی های اعتیاد هم اشاره و یادآوری کرد: اعتیاد یک بیماری مزمن، مستقل، پیش رونده و کشنده است که وسوسه، ناسلامتی عقل و افکار و زندگی غیرقابل اداره را به دنبال می آورد.

وی در ادامه انواع موادمخدر را برشمرد و گفت: مواد سستی زا که طبیعی آن اغلب از گیاهان به دست می آید مانند خشخاش، مواد صنعتی مانند متادون و قرص ها، مواد توهم زا که افراد مصرف کننده را دچار توهم و اوهام حسی و بصری می کند و همچنین مواد توان افزا مانند شیشه که بر روی سلسله اعصاب تاثیر گذاشته و فعالیت فکری و بدنی مصرف کننده بیشتر باعث هیجان می شود.

احمدی نژاد در این کارگاه به نقش پر رنگ پیشگیری نیز اشاره و تاکید کرد: متولیان ورزشی از ارکان اصلی پیشگیری از اعتیاد محسوب می شوند، به علاوه آموختن مهارت های زندگی نیز از مقوله های اساسی در زمینه پیشگیری است.

وی مهارت های زندگی را شامل ارتباط موثر، خودآگاهی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و روابط بین فردی دانست و ورزش را از رفتارهای پیشگیری کننده بسیار موثر بیان کرد.

این تسهیل گر حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد با تاکید بر اینکه نباید گرفتار شعارها شویم تصریح کرد: توسعه ورزش همگانی نکته حائز اهمیتی است و می تواند ورزش و اعتیاد را در مقابل یکدیگر قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راه درگیر و سهیم کردن ورزشکاران در امر پیشگیری از اعتیاد و همچنین توسعه سلامت اجتماعی در جامعه است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: اعتیاد ، سرطان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار