شیراز؛

برپایی دهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان در لامرد

دهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان با حضور گروه‌ های تعزیه از سراسر کشور در بیت ‌العباس لامرد برگزار می‌ شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد گفت: دبیرخانه دهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان از یک ماه پیش با رایزنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معاون هنری، بیت فرزانه، کارشناسان مربوطه و مجموعه خدوم ابوفاضل در بیت‌العباس تشکیل و با تهیه فرم‌های فراخوان و ارسال آن به 30 استان کشور کار دبیرخانه به‌ طور رسمی آغاز شد.
محمد قادری افزود: مهلت ارسال فرم فراخوان و ارسال لوح فشرده مجالس تعزیه به دبیرخانه تا 20 آبان‌ ماه بود و غیرقابل تمدید است و این سوگواره از 30 آبان‌ ماه همزمان با اربعین حسینی آغاز و تا پایان دهه سوم صفر ادامه دارد.
وی ادامه داد: برای آئین گشایش این بزم عاشورایی برنامه‌ هایی تدوین‌ شده که به‌ محض قطعی شدن به اطلاع دوستداران و محبان اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع) خواهیم رساند.
وی افزود: اگرچه تعزیه در معنای لغوی و متعارف خود نمایشی است که در آن واقعه جان‌سوز کربلا توسط نمایشگران و شبیه‌گران به تصویر کشیده می‌شود اما بدون شک ریشه عمیق این هنر در جای‌جای فرهنگ و تمدن غنی این مرزوبوم بسیار عمیق و تأثیرگذار است.
قادری ادامه داد: پیشرفت این هنر تا بدان جا بوده که امروز هنر تعزیه به‌عنوان سمبل هنرهای نمایشی ایرانی به جهانیان معرفی ‌شده و در این میان شهرستان لامرد با برخورداری از ظرفیت بسیار غنی و دارا بودن گروه‌های متعدد تعزیه و سوگواره ابا عبدالله‌الحسین (ع) همواره مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور بوده است.
این مسؤول فرهنگی عنوان کرد: برگزاری سوگواره تعزیه عاشوراییان در سال‌های متمادی و استقبال چشم‌گیر مردم ولایی این دیار از گروه‌های شبیه‌خوانی و تعزیه‌داری معرف حرکت درست و برنامه‌ریزی‌ شده این رویداد فرهنگی و مذهبی است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد با رصد دقیق سوگواره‌های تعزیه سال‌های گذشته و تحلیل درست از نقاط قوت و ضعف تصمیم بر این گرفته تا دهمین سوگواره را با نگاهی متفاوت و ساختاری قدرتمندتر و اثرگذارتر از سال‌های گذشته برگزار کند.
وی دهمین سوگواره تعزیه کشوری عاشورائیان را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته دانست و افزود: دعوت وسیع و گسترده از تمام گروه‌های فعال تعزیه در کشور، استفاده از پیشکسوتان و پژوهشگران این شهرستان و استان، در اختیار گرفتن ظرفیت‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی این شهرستان و همچنین پخش از رسانه ملی، انعکاس تصویری این رویداد بزرگ و بسیاری تمهیدات دیگر تنها گوشه‌ای از برنامه‌ریزی مجموعه دستگاه‌های اجرایی شهرستان لامرد با محوریت فرمانداری و همراهی مجدانه امام‌ جمعه و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی است.
قادری گفت: بدون شک سرمایه اصلی و پایان‌ناپذیر این‌گونه حرکت‌های مذهبی و فرهنگی مردم فهیم و عاشقان دل‌سوخته اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند که بر این مبنا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد با تشکیل کمیته‌های مردمی این مهم را نیز به انجام رسانید.
این مسؤول در ادامه گفت: موسسه موقوفه حسینیه بیت‌العباس شهرستان لامرد که همواره بازوی توانمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی بوده است با همتی بلند امسال نیز تمام امکانات خود را در راه خدمت به اهل‌بیت عصمت و طهارت قرار داده تا سوگواره عاشورائیان امسال برگ زرین دیگری باشد در تاریخ درخشان شهرستانی که با دارا بودن بیش از 22 گروه تعزیه همواره دلباختگی خود را به سید و سالار شهیدان به اثبات رسانده است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار