وزارت علوم متهم به تبعیض آموزشی شد/ وقتی وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر سر جذب دانشجو چانه می زنند

بعد از پایان جنجال بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم بر سر مجوز دار بودن کدرشته محلها، این بار جنجالی دیگر برپا شد.

وزارت علوم متهم به تبعیض آموزشی شد/ وقتی وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر سر جذب دانشجو چانه می زنندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدرسه، درس، کنکور، اعلام نتیجه و نهایتا دانشجو شدن؛ هرچند به زبان آوردن این واژگان کار ساده ای است اما بدون شک تن هر نوجوان و جوانی را می لرزاند چرا که هر کدام در وقت خود کلی انرژی و استرس را به جان آنها می اندازد.

اما از این واژگان و استرس هایش که بگذریم به حاشیه هایی می رسیم که دانشگاهیان را درگیر خود کرده و گویی استرس دانشجویان بعد از دانشجو شدن هم تمامی ندارد.

البته مشکلات و حاشیه ها تنها به درون دانشگاهها ختم نمی شود و چندی است ماجراهای فراتر را شاهد هستیم تا جایی که وزارت علوم و دانشگاه باهم مجادله دارند، این موضوع درظاهر ختم به خیر و در باطن برای خود آتش زیرخاکستری است و به راحتی از حرف و سخنهایی که به یکباره به میان می آیند می توان به آتش تند آن پی برد.

اما مشکل کجاست؟ مشکل از آنجا شروع شد که روز به روز تعداد دانشجویان کمتر و صندلی خالی دانشگاهها بیشتر شد و از گفته رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی مبنی بر خالی بودن میانگین 50 تا 60 درصد ظرفیت دانشگاهها می توان این موضوع را دریافت.

درواقع این مسئله مسبب اصلی رقابت و دعوا بین دانشگاهها و حتی وزارت علوم شده، موضوعی که بارها و بارها از سوی روسای دانشگاههای غیردولتی مثل دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی مطرح و از مسئولان طلب چاره اندیشی شده است.

دانشجویان گلچین می شوند
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: سختگیری های وزارت علوم در جلب دانشجو و استانداردسازی سطح کیفی دانشگاهها باید برای تمام واحدها و موسسات باشد نه تنها دانشگاه آزاد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های غیر انتفاعی بدون هیچ امکانات و استادی اقدام به جذب دانشجوی بدون کنکور در این موقع از سال می‌کنند و وزارت علوم هیچ سختگیری در این زمینه صورت نمی‌دهد، افزود: برخی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی بدون امکانات تعداد زیادی دانشجوی ارشد می‌گیرد و این در حالی است که ما از بین 114 هزار متقاضی دوره دکترا تنها 8 هزار نفر را قبول کرده و ترم اول تحصیلشان از بهمن ماه است.

میرزاده گفت: طبق سند آمایش وزارت علوم، بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی برای جذب دانشجو در یک دهه گذشته حدود 10 تا 28 درصد رشد داشته‌اند، این در حالی است که با جلوگیری از رشد دانشگاه ما، میزان رشد دانشجو طی این مدت، به 3.9 درصد کاهش یافته است.

پیشنهاداتی که روی زمین مانده اند
طبق گفته های مطرح شده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزادی ها نسبت به تصمیمات جلسات گلایه کردند تا حدی که با ارائه مکتوب درخواست خود قصد اصلاح و رفع آن را دارند.

منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین باره اظهار داشت: علاوه بر پیشنهاد داشتن سند آمایش آموزش عالی جداگانه، آنها نسبت به مصوبه ما مبنی بر اینکه 25 درصد از مجموعه دانشجویان این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی و از این تعداد حدود 2.5 درصد دانشجوی دکتری باشند، گله کردند که باید این میزان به 30 و سهم 3.5 درصدی افزایش پیدا کند.
 
هرچند که بحث و گلایه تنها بر سر یک درصد سهم بیشتر برای جذب دانشجویان دکتری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای این دانشگاه است اما تاکنون طبق صلاح شورای عالی انقلاب فرهنگی نبوده و آنها معتقدند دانشگاه آزاد باید روی مقاطع کاردانی و کارشناسی تمرکز بیشتری داشته باشد.

البته این موضوع کاملا قابل درک است چرا که طبق گفته وزیر علوم و معاونانش در سالهای اخیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص در مقطع دکتری رشد چشمگیر داشته و متاسفانه در کشور بسترهای لازم برای اشتغال این همه دانشجوی دکتری وجود ندارد.

از وزارت علوم انکار و از دانشگاه آزاد اصرار
این شرایط زمانی به اوج خود رسید که اطلاعیه ای از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو آن هم بدون آزمون و مطابق قوانین سازمان سنجش صادر و به تمامی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی و پیام نور اجازه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده شد، اما بحث اینجا است که دانشگاهیان و مسئولان دانشگاه آزاد از این اطلاعیه برداشت نادرست داشته و طبق اطلاعیه بعدی برای رفع ابهام و سوء برداشتها، وزارت علوم مطرح کرد: با توجه به موارد مذكور جای تعجب است كه ریيس دانشگاه آزاد اسلامی روالی را زير سوال می برد و ادعای غير قانونی بودن آن را می كند كه خود، درحال پذيرش دانشجو بر اساس همان روال است.

طبق اطلاعیه وزارت علوم، بخشنامه ابلاغ شده به موسسات غير انتفاعی به این شرح است؛ پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری صرفا از طريق سازمان سنجش آموزش كشور صورت می پذيرد و امكان جذب دانشجو از طريق سوابق تحصيلی (بدون آزمون) در مقاطع مذكور امكان پذير نيست.

لذا بحث در خصوص پذيرش بدون آزمون در مقطع كارشناسی ارشد منطبق بر واقعيات عينی نيست.
دانشگاه آزاد بعد از ابلاغ این بخشنامه همچنان به سخنان خود پایبند است چرا که اطلاعیه های برخی از دانشگاههای غیرانتفاعی برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بدون آزمون هر از گاهی به چشم می خورد.

کشمکش ها تا کی؟
بنابراین با وجود اینکه این موضوع از سوی وزارت علوم خاتمه یافته اما آتش کشمکش ها برسر جذب دانشجویان همچنان روشن است و هرباربه گونه ای خودنمایی می کند این رقابت هرچند بعنوان یک امر مسلم برای دانشگاههایی که با سرمایه خود توانمند هستند، مطرح می شود اما آیا بهتر نیست مسئولان دانشگاهی و وزارتی با تبیین روشن قوانین و حل مسائل مربوط بصورت درونی به مشکلات پایان دهند تا ضمن جلوگیری از تشویش اذهان، دانشجویان بدون دغدغه و حاشیه های تحصیلی دانشگاه خود، فقط درس بخوانند؟

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.