گزارش/

معضلی به نام دوپینگ پایان نامه/ مسئولان به هوش و به کوش باشند

با وجود سرمای این روزهای اقتصاد کشور، بازار فروش پایان‌نامه‌ها به گرمی به کار خود مشغول است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معضل فروش پایان‌نامه که از آن به عنوان «حراج علم» در کشور یاد می‌شود، اوایل به صورت پنهانی انجام می‌شد اما این روزها برای نگارش و خرید پایان‌نامه کافی‌ است سری به میدان انقلاب، خیابان های منتهی به دانشگاه‌ها و یا سایت‌های اینترنتی بزنید، با آگهی‌های تبلیغاتی رنگارنگی مواجه می‌شوید که در یک تماس با هر کدام از نویسندگان این پایان‌نامه‌ها می‌توانید کاری که به ماه‌ها وقت و تلاش نیاز دارد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

آنچه که در نظام آموزشی ایران با نام «علم» یاد می‌شود، در مکان‌های شهری به محلی برای فروش آن تبدیل شده که با پرداخت پول، آن‌هم نه زیاد به پایان‌نامه مورد نظر خود که نویسنده آن ماه‌ها برای تهیه‌اش تلاش کرده، دسترسی پیدا کنید؛ با جستجو در ابعاد کم‌وکیف این ماجرا می‌توان به سرنخ های جالبی دست یافت.

معضل فروش پایان‌نامه‌های دانشجویی در سال‌های اخیر به حدی جدی شده که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بارها پیرامون این موضوع بحث وبررسی صورت گرفته است.

پایان‌نامه‌های  3 تا 17 میلیونی تومانی! 
ضمن تماس با برخی از مراکز فروش پایان نامه به خوبی واضح است که بعد اخذ یکسری اطلاعات تحصیلی و موضوع مدنظر تنها با صرف هزینه ای میلیونی (برای هر رشته تحصیلی قیمت متفاوتی مطرح می شود ) می توان به راحتی دست روی دست گذاشت و سپس مقاله آماده را تحویل گرفت.

آنها معتقدند هر نوع کار علمی از پایان نامه و مقاله و ... را در اسرع وقت برایتان انجام می‌دهند!
یکی از فروشندگان پایان نامه با صراحت عنوان کرد: در صورت فقدان پایان نامه در ارتباط با موضوع مورد نیاز و در خواستی امکان تهیه آن ظرف مدت زمان کوتاهی وجود دارد.

یکی از نویسندگان اینترنتی پایان‌نامه درباره این اقدام خود می‌گوید: اوایل وجدان کاری داشتم اما دیگر آن وجدان‌درد سابق را ندارم. چراکه به هرحال ما نیز برای کاری که انجام می‌دهیم زحمت می‌کشیم و مراجعه‌کنندگان با رضایت مزد ما را پرداخت می‌کنند. 

استعدادهایی که با علم فروشی به باد می‌رود
مهمترین قسمت مغفول مانده این ماجرا که به آن پرداخته نشده، این است که چرا شخصی با توانایی بالا و داشتن تحصیلات عالی و معتبر دانشگاهی راضی به این کار می شود؟ چون طبق گفته برخی از این مراکز، کسانی که در آنجا فعالیت می کنند و پایان نامه ای را در ازای دریافت هزینه به دانشجو تحویل می دهند درواقع همین افراد تحصیل کرده و معتبر دانشگاههای کشور هستند.

یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه تهران که چنین کاری را انجام می دهد، می گوید: مسلما در ابتدا هیچ کس راضی به این کار نیست و بیشتر حسی شبیه به خودفروشی به انسان دست می دهد، اما من سالها از زندگی خود را صرف تحصیل تا مقطع دکتری در رشته ای کرده ام که بازار کاری مناسبی در شرایط فعلی برای آن وجود ندارد و با وجود نیاز مالی شدید و چشم انداز درآمدی هر چند محدود  در این کار  ناچارا به آن رو آورده‌‌ام.

علی دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت دانشگاه شریف می‌گوید: بعضی از اساتید هم خودشان راضی به انجام این کار راضی بوده و با وجود اطلاع از پایان‌نامه‌های کپی شده دانشجویان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرده و آنها را از دانشجویان دریافت می‌کنند.

با مشاهده این شرایط اولین موضوعی که به ذهن می رسد عدم توجه به استعدادها و توانایی‌هایی است که  جز در جهت نوشتن پایان‌نامه هیچ مسئول و نهادی به آن توجه ندارد.

اساتید چه نقشی در رواج علم فروشی دارند؟
یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمینه می‌گوید: نکته قابل تأمل در این پدیده احتمال همکاری برخی اساتید اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با این گونه مؤسسات است. هر چند احتمالا این اساتید در پوشش مشاوره فعالیت می کنند ولی با توجه به ارقامی که برای تدوین پایان نامه‌ها یا رساله‌ها پیشنهاد می‌شود به‌نظر می‌رسد که به گونه‌ای نقش آنها بسیار بیشتر از یک مشاوره که انتظار داریم باشد. 

این دانشجو گفت:متاسفانه هیچ گونه نظارتی تا به حال صورت نگرفته و هم‌چنان برخی افراد بدون زحمت پایان نامه خریداری می کنند.

چرا دانشجویان به خرید پایان‌نامه روی آورده‌اند؟
متاسفانه برخی از دانشجویان به علت عدم آگاهی کافی نسبت به موضوع انتخابی پایان نامه خود به جای مطالعه و تحقیق به سایت های نامعتبر اینترنتی مراجعه کرده و از طریق آنها منابع و اطلاعات مربوط به پایان نامه را کسب می‌کنند. این قبیل دانشجویان که معمولا بدون هدف به تحصیل خود ادامه می‌دهند، علاقه‌ای به کاوشگری علمی نداشته و تنها هدفشان این است که در کمترین زمان ممکن مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند، اما اگر هدف از تحصیل به طرز صحیحی برای دانشجویان جامعه تعریف و نهادینه شود کمتر با چنین مشکلاتی روبرو خواهیم شد.

شواهد گویای این است که بیشتر افرادی که به ادامه تحصیل مشغولند بیشتر از اینکه بخواهند از نظر علمی دانش خود را ارتقاء دهند به دنبال مدرک هستند البته روشن است که در هر جامعه ای داشتن مدرک علمی و دانشگاهی یک نیاز محسوب می‌شود اما کسب علم و مهارت هم در هر زمینه تخصصی نیز جزء واجباتی است که نباید نادیده گرفته شود.

دست روی دست گذاشتن مسئولین و نهادهای ذیربط
بعد دیگر این ماجرا نهاد های دولتی‌ هستند که پس از رسوا شدن بازار پایان‌نامه فروشی توسط رسانه‌ها و واکنش مراجع تقلید به این موضوع، هر ازگاهی به خودشان می آیند و موضع گیری هایی می کنند که جدی ترین آن مربوط به بهمن سال گذشته است، زمانی ‌که وزارت علوم به عنوان متولی اصلی آموزش و پژوهش در سطح آکادمیک وارد ماجرا شد و از مشاور عالی وزیر گرفته تا معاون حقوقی و پِژوهشی از ریشه یابی، تشکیل کمیته اخلاق پژوشی، برخورد قانونی تا ارائه لاحیه قانونی به مجلس برای جبران خلاءهای قانونی در حل این مسئله ایجاد شده بود، صحبت کردند.

متاسفانه با تمام این موضع‌گیری‌های نهادها و مسئولین، شواهد گواه بر این موضوع است که برخلاف این اظهار نظرها، مسئولان این موضوع را جدی نگرفته اند چرا که هر روزه شاهد گسترش ابعاد این بازار هستیم.

لایحه برخورد با پایان‌نامه فروشی در دست تصویب
عامل دیگر در معضل فروش پایان‌نامه‌ها را باید عدم برخورد جدی با چنین تجارتی جستجو کرد، بدون شک در صورت تشدید مجازات ها و افزایش ریسک پرداخت پول به چنین افرادی، تا حدودی از بروز چنین ناهنجاری جلوگیری می شود.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به پایان نامه فروشی بعنوان یک آفت بزرگ اظهار داشت: در دوجنبه پیگیری حقوقی و پیشگیری و فرهنگسازی مذاکراتی را با معاونان پژوهشی آغاز کرده‌ایم. تخلف در مقاله و پایان نامه نویسی با قانون مصوب مجلس برای تشکیل حوزه انتظامی و قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درمجموعه دانشجویی کمیته های انضباطی تاحدی این مشکل ساختاری را برطرف کرد.

احمدی یادآور شد: همچنین در سال 94 طرحی را برای رسیدگی با این معضل به مجلس تقدیم کردیم.

همچنان که طبق صحبت های کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم قرار است طرح ساماندهی آموزشی کشور به منظور حل معضل پایان نامه فروشی و جلوگیری از آسیب به بدنه علمی کشور همانطور که در صحن مجلس مطرح شده، با جدیت دنبال شود.

لزوم تشدید نظارت اماکن در خیابان انقلاب اگرچه لایحه برخورد باپایان نامه فروشی به مجلس ارائه شده اما بررسی و تصویب قطعی لایحه مذکور را می‌طلبد تا نظارت‌های میدانی در این حوزه بیش از پیش اعمال شود، نظارت هایی که به یقین با اعمال قاطعانه آن شاهد فروش علنی پایان نامه آن هم در روز روشن نخواهیم بود.

شکایت‌نامه دانشگاهیان به رئیس‌جمهور و نتایج آن
بعد از اینکه جمعی از دانشگاهیان نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای حل این معظل نوشتند و خواهان برخورد جدی با این مسأله و دفاتر فروش پایان‌نامه شدند، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دستور و مصوبات جلسات برگزار شده اظهار داشت: بحث جلسه درباره فروش پایان‌نامه‌ها و نوشتن مقالاتی مانند (آی اس آی) برای افرادی که به دنبال تهیه و تدوین پایان‌نامه‌ها و مقالات خود و طی مراحل بعدی تحصیلات تکمیلی خود هستند، بعنوان یک آسیب بود که البته این آسیب متوجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور نیز شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این موضوع که گروهی در داخل و خارج در تلاش برای مخدوش کردن پیشرفت علمی کشور هستند، درباره تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه گفت: تصمیماتی برای برخورد شدید با این مسئله گرفته شد و وزارت کشور مسئولیتی را با همکاری قوه قضائیه برای  برنامه‌ریزی‌های لازم و برخوردهای متناسب با افراد متخلف به عهده گرفت و از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پالایش جریان علمی کشور دنبال خواهد کرد.

رشد علمی کشور در خطر است
آنچه که مسلم است با افزایش فروش پایان‌نامه‌ها که به نوعی سرقت علمی محسوب می‌شود، روز به روز از نیاز‌های اصلی جامعه فاصله گرفته به و سراغ موضوعات تکراری می رویم و این معضل، تهدید بزرگی برای نظام آموزش عالی کشور  است، چراکه تهیه پایان نامه‌های کپی شده توسط دانشجویان، بدون آنکه برای این کار وقت و زحمتی به خرج دهند، از جدیت آنها برای تلاش در جهت کمک به پیشرفت همه جانبه کشور می‌کاهد و با ادامه این روند آینده علمی کشور در وضعیت مبهمی قرار خواهد گرفت‌. 

بنابراین بهتر است که حال که این موضوع به نقطه اوج خود رسیده مسئولان با توجهی بیشتر درصدد رفع آن برآیند و اگر قرار به اخذ تصمیم و پی گرفتن شیوه ای تازه است هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد چرا که بدون شک ادامه پایان نامه فروشی بر رشد تولید علم (که دنیا برسر آن درحال رقابت است) اثرگذار خواهد بود.

گزارش از رضا زارع

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار