آبادان ؛

افزایش 50درصدی تردد زوار حسینی از مرزشلمچه

تمهیدات لازم برای عبور زائران از مرز شلمچه اندیشیده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛حیاتی  فرماندار خرمشهر در نشست خبری که به مناسبت در پیش بودن مراسم اربعین حسینی برگزار شد، گفت: تمهیدات لازم برای کنگره بزرگ اربعین در خوزستان بنا به دستور استاندار خوزستان و پیگیری های معاون امنیتی ـ انتظامی و دبیر ستاد استانی اندیشیده شده است.

ولی الله حیاتی  افزود: آمارها نشان می دهد که از سال ۹۲ تا ۹۴ با ۵۰ درصد افزایش تردد در مرز زمینی روبه رو هستیم. سال ۹۳، ۵۰۳ هزار و ۷۰۲ نفر و سال گذشته ۷۴۷ هزار و ۴۳۵ نفر بود.

وی گفت: تنها در مرز شلمچه امکان استفاده از ظرفیت خط ریلی، دریایی و جاده ای هر سه با هم وجود دارد. در سال ۹۳ ، حدود ۳۶ هزار و ۲۴۰ نفر از حمل و نقل ریلی برای شلمچه استفاده کردند.

فرماندار خرمشهر افزود: سال گذشته با توصیه اکید معاون امنیتی استاندار خوزستان ناوگان حمل و نقل ریلی را افزایش دادیم و ۷۰ هزار نفر فقط از میدان مقاومت تا شلمچه جابجا شدند و ۱۰۰ هزار نفر از شلمچه به کل کشور بازگشتند.

حیاتی گفت: در سال جاری از ۱۵ آبان ریل باس جمهوری اسلامی در مرز شلمچه مستقر شده و کار انتقال زائران را از میدان مقاومت تا مرز شلمچه انجام می دهد و کنار هر پارکینگ تا چهار کیلومتری مرز و نزدیک مرز ایستگاه داریم. ۵ رام قطار هم از شلمچه به کشور و بالعکس را داریم.

وی افزود: در سال ۹۲ تعداد ۴۵ موکب، ۵۶ موکب سال ۹۳، سال گذشته ۱۲۵ موکب و امسال ۲۵۰ موکب استقرار یافتند. این موکب ها از میدان مقاومت تا مرز بین المللی شلمچه هستند و ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم در این موکب ها بین زائران توزیع می شود.

فرماندار خرمشهر گفت: برای تأمین سرویس های بهداشتی، در سال ۹۲ تعداد ۱۸۴، سال ۹۳ نیز ۱۹۰، سال گذشته ۳۰۰ چشمه داشتیم و امسال ۵۰۰ چشمه داریم. در خاک عراق نیز به کمک منطقه آزاد اروند که پیشتاز خدمات رسانی در بحث زیربنایی است تعداد ۲۵ گیت را مستقر کردیم و سرویس های بهداشتی آنها را نیز تعمیر و مرمت و به روزرسانی کردیم و در بحث آب، برق، راه مواصلاتی نیز اقدامات در خور شأنی را در مرز بین المللی شلمچه انجام داده است.

حیاتی افزود: در بحث اربعین طبق تأکید استاندار و معاون امنیتی تمام قد وارد شدند. در بحث پارکینگ نیز سال ۹۲ سه هکتار با یک هزار و ۵۰۰ ماشین، سال بعد ۵ هکتار برای ۲ هزار ماشین و سال گذشته ۲۵ هکتار برای ۱۲ هزار خودرو و امسال با ایجاد پارکینگ ۵۰ هکتار وسعت ظرفیت آن را به ۷۵ هکتار برای ۴۰ هزار خودرو افزایش دادیم.

فرماندار خرمشهر گفت: تدبیر ویژه ای در استان خوزستان اندیشیده شده و شهرستان های معینی نیز برای شلمچه انتخاب شدند. در ستاد کشور نیز استان های معین را برای شلمچه تعیین کردند.

حیاتی افزود:  تمهیدات لازم برای عبور زائران در مرز شلمچه اندیشیده شده و توصیه ای که به زائران داریم این است که ویزا را در مبادی حرکتی تهیه کرده و بدون اخذ ویزا به شلمچه مراجعه نکنند. صدور ویزا در شهرهای مرزی با ازدحام است و معطلی دارد و اگر با ویزا مراجعه کنند در بستری آرام و توأم با امنیت با مهمان نوازی مردم مهمان نواز استان و به ویژه خرمهشر راهی سفر عتبات می شوند.

فرماندار خرمشهر گفت: پایانه این مرز با هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا و ۳۲ گیت خروجی که قادر به خروج روزانه ۱۰۰ هزار زائر را دارد، افتتاح شده و از هفته قبل نیز به صورت آزمایشی از آن بهره برداری شد. زمین آن متعلق به مرزبانی، ارتش و سپاه بود و بعد از جلسات بسیار در حوزه امنیتی اقدام به جانمایی کردیم.

حیاتی افزود: بسترهای توسعه دیگر در مرز شلمچه نیز در دستور کار دولت قرار دارد. در برگشت زائران برنامه ریزی های لازم انجام شده و سال گذشته زائرانی که از شلمچه برگشتند ۲۰ درصد خوزستان، ۲۰ درصد اصفهان، ۱۵ درصد سایر استان ها و ۱۰ درصد فارس بودند و برای همین ناوگان عمومی خود این استان ها را فراخوان دادیم تا در مرز مستقر شوند و اقدام به جابجایی زائران استان خود کنند.

وی با اشاره به اینکه همه کارهای انجام شده ماندگار هستند، گفت: سال گذشته برای تقویت ایستگاه آب شلمچه و همچنین بهره مندی ۱۸ روستا با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر مبلغ هفت و نیم میلیارد تومان از منطقه آزاد اروند گرفتیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.