چرا روز سه‌شنبه برای شرکت مردم در انتخابات آمریکا تعیین شده است؟

انتخاب ماه نوامبر و روز سه‌شنبه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارای یک ریشه تاریخی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت ووکس، سه‌شنبه هفته بعد، هشتم نوامبر (18 آبان)، ده‌ها میلیون آمریکایی به پیروی از یک سنت قدیمی برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود به پای صندوق‌های رای می‌روند؛ اما چرا این انتخابات در ماه نوامبر و در روز سه شنبه برگزار می‌شود؟

همانگونه که در آئین‌نامه «کمیسیون فدرال انتخابات» آمریکا به آن اشاره شده است، انتخاب نوامبر به عنوان ماه برگزاری انتخابات یک ریشه تاریخی دارد. مردم آمریکا در قرن 19 میلادی یعنی زمانیکه آیین‌نامه انتخابات در این کشور تدوین شد، عمدتاً کشاورز بودند و به همین دلیل، اعضای کنگره هنگام تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ماه نوامبر را مناسب‌ترین ماه سال برای کشاورزان و کارگران مزارع  تشخیص دادند؛ چراکه در این ماه، برداشت پاییزه کشاورزان و در کل، فصل جمع‌آوری محصول به پایان می‌رسد و در عین حال، در تمامی مناطق آمریکا هوا به اندازه‌ای سرد نیست که برای رفتن مردم به پای صندوق‌های رای مشکل‌ساز شود. 

اما چرا روز سه‌شنبه برای شرکت مردم در انتخابات تعیین شد؟

از آنجاکه بیشتر ساکنان مناطق روستایی آمریکا باید مسافت زیادی را برای آمدن به شهر و شرکت در انتخابات طی می‌کردند و در برخی مناطق، رسیدن به محل رأی‌گیری، گاهی یک روز کامل وقت می‌گرفت، دوشنبه به عنوان اولین روز  کاری هفته برای برگزاری انتخابات مناسب نبود؛ چراکه در این صورت، مردم این مناطق باید مسافرت خود را از روز یکشنبه که یک روز تعطیل و زمانی برای رفتن به کلیسا و انجام آئین‌های مذهبی بود،‌ آغاز می‌کردند. بنابراین، بجای دوشنبه که روز اول هفته است، روز سه‌شنبه برای برگزاری انتخابات تعیین شد.

اما چرا قانونگذاران آمریکایی اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه نوامبر را برای برگزاری انتخابات در نظر گرفتند؟

اعضای کنگره به دو دلیل نمی‌خواستند روز انتخابات با روز اول نوامبر تلاقی داشته باشد. نخست اینکه اول نوامبر روز "عید مقدسان" است که برای مسیحیان کاتولیک یک روز مقدس به شمار می‌رود و دوم اینکه اغلب بازرگانان در آن زمان عادت داشتند در روز اول هر ماه، به صورت‌حسابهای مالی ماه قبل خود رسیدگی کنند. نگرانی کنگره از این بابت بود که مبادا سود یا زیان اقتصادی بازرگانان در طول ماه قبل به طور ناخواسته نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد. 
بنابراین، کنگره برای تعیین زمان برگزاری انتخابات، ملاحظات زیادی را در نظر گرفت و با وجود تمام تغییراتی که آمریکا در این سالها به خود دیده است، همچنان این سنت قدیمی را حفظ کرده است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار