گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از وقایع امروز انتخابات آمریکا:

امتناع فرماندار جمهوری‌خواه اوهایو از رای دادن به ترامپ / انتقاد جان کری از رفتار نامزدها / اولین سبقت ترامپ از کلینتون در نظرسنجی‌ها

امروز فرماندار اوهایو در انتخابات زودهنگام، بجای ترامپ به نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات 2008 رای داد!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا تعیین مستاجر جدید کاخ سفید تنها 7 روز دیگر باقیست. دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه که این روزها با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده، با امیدواری بیشتری به انتخابات هشتم نوامبر (18 آبان) نگاه می‌کند، در این روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی برروی ایالت‌هایی متمرکز شده است که آرای آنها در دوره‌های اخیر بیشتر به نفع نامزدهای دموکرات به صندوق ریخته شده است. بر همین اساس، او پس از آنکه روزهای ابتدایی هفته را در کلرادو و نیومکزیکو گذراند، امروز به ایالت میشیگان رفته بود تا شاید در انتخابات هفته آینده بتواند یکی از پایگاه‌های انتخاباتی مطمئن دموکرات‌ها را فتح کند.

ترامپ در سخنرانی امروز خود در میشیگان با افتخار اعلام کرد سال‌هاست حتی یک سنت هم به دولت مالیات پرداخت نکرده و با استفاده از راه‌هایی که قانون پیش روی ثروتمندان قرار داده، به راحتی و به طور قانونی از پرداخت مالیات طفره رفته است. او سپس گفت چرا هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات که مدام او را به فرار مالیاتی متهم می‌کند، در طول سالهایی که در کنگره بود برای تغییر قوانین مالیاتی کشور تلاش نکرد تا او نتواند از آن‌ها به نفع خودش بهره‌برداری کند؟

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی انتخاباتی‌اش در میشیگان از رقیب دموکرات خود به عنوان یک تهدید جدی برای آمریکا نام برد و گفت اگر کلینتون رئیس جمهور شود مانند سایر روسای جمهور دموکرات هیچ کاری برای این ایالت انجام نمی‌دهد و مردم این ایالت باز هم شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و از دست رفتن فرصت‌های شغلی خود خواهند بود.

وی با اشاره به پرونده رسوایی ایمیلی کلینتون که دوباره از سوی اف‌بی‌آی به جریان افتاده است نیز گفت: کلینتون هر تلاشی می‌کند تا برروی اعمال مجرمانه‌اش سرپوش بگذارد. او در زمان حضور در وزارت خارجه از یک آدرس ایمیل شخصی برای انجام مکاتبات دولتی و ارسال اسناد طبقه‌بندی‌شده استفاده کرده اما نفوذ او اجازه نمی‌دهد عدالت در مورد او اجرا شود. ترامپ همچنین مدعی شد کلینتون برای اینکه «لوریتا لینچ» دادستان کل آمریکا پرونده او را پیگیری نکند به او وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات، او را در مقام خود ابقا کند.

پس از آنکه ترامپ بارها به هواداران خود در مورد امکان تقلب در انتخابات امسال هشدار داد و به آنها گفت در روز انتخابات مراقب رای‌دهندگان رنگین‌پوست اجیرشده‌ای که ممکن است بیش از یکبار به کلینتون رای دهند، باشند، امروز خبر رسید مقامات حزب دموکرات در دادگاه‌های فدرال 4 ایالت تعیین‌کننده پنسیلوانیا، نوادا، آریزونا و اوهایو علیه طرح ستاد انتخاباتی او برای نظارت بر صندوق‌های رای دست به شکایت زده‌اند. دموکرات‌ها در دادخواست خود عنوان کرده‌اند ترامپ به بهانه نظارت بر فرآیند انتخابات به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان رای‌دهندگان رنگین‌پوست است تا آنها را از رای دادن به کلینتون منصرف کند.

در حال حاضر، در بسیاری از ایالت‌ها احزاب سیاسی با رعایت پاره‌ای محدودیت‌ها و دریافت مجوزهای لازم از مقامات محلی می‌توانند بر صندوق‌های رای نظارت کنند؛ اما با شکایت اخیر مقامات حزب دموکرات، شاید در این دوره از رقابت‌ها محدودیت‌های بیشتری برای فعالیت‌های نظارتی ستاد انتخاباتی ترامپ در نظر گرفته شود.

اما مهمترین حاشیه انتخاباتی امروز، خبر رای دادن رقیب سابق ترامپ به فردی غیر از او بود. در حالیکه امروز «پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و منتقد سرسخت ترامپ در حزب جمهوری خواه در انتخابات زودهنگام به او رای داد تا داستان حمایت کژدار و مریز او از ترامپ پایان خوشی برای میلیاردر آمریکایی داشته باشد، «جان کیسیک» فرماندار اوهایو و رقیب سابق ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه امروز با شرکت در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا، به وعده خود عمل کرد و به ترامپ رای نداد. او البته برخلاف جمهوری‌خواهان دیگری که گفته‌اند در انتخابات امسال به کلینتون رای خواهند داد، به نامزد دموکرات‌ها هم رای نداد؛ بلکه به جای ترامپ، نام «جان مک‌کین» سناتور آریزونا و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2008 را برروی برگ رای خود نوشت.

کیسیک در ماه مه در حالیکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند او تنها نامزد جمهوری‌خواهی است که در یک رقابت تن به تن می‌تواند هیلاری کلینتون را در انتخابات شکست دهد، با ایراد یک سخنرانی احساسی در اوهایو از رقابت با ترامپ و سایر نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه کنار کشید و بر خلاف مرامنامه‌ای که آن را امضا کرده بود گفت در صورت معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، در انتخابات به او رای نخواهد داد. وی حتی با وجود آنکه گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه برای معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی انتخابات در ایالتی که او فرماندارش بود برگزار شد، از شرکت در این مراسم امتناع کرد.

کیسیک در اوهایو از مقبولیت خوبی در میان رای‌دهندگان برخوردار است و اکنون با انتشار خبر رای ندادن او به ترامپ، موقعیت نامزد جمهوری‌خواهان در این ایالت ممکن است بیش از پیش به خطر بیفتد. از زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن در سال 1860، هیچ نامزد جمهوری‌خواهی بدون پیروزی در اوهایو نتوانسته است در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

امروز بازار نظرسنجی‌ها هم در فضای انتخاباتی آمریکا کماکان داغِ داغ بود. براساس آخرین نظرسنجی‌های ملی، با وجود ازسرگیری تحقیقات اف‌بی‌آی درمورد پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون، فاصله او با ترامپ نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نکرده است. شبکه خبری ان‌بی‌سی امروز در جدیدترین نظرسنجی هفتگی خود اختلاف کلینتون و ترامپ را در فاصله 7 روز مانده تا برگزاری انتخابات، 6 درصد اعلام کرد. 

جیمز کومی – رئیس اف‌بی‌آی – روز جمعه اعلام کرد ماموران این سازمان ایمیل‌های جدیدی را برروی رایانه شخصی «انتونی وینر» نماینده سابق کنگره و همسر «هما عابدین» دوست و مشاور نزدیک کلینتون کشف کرده‌اند که ممکن است با پرونده ایمیل‌های شخصی نامزد دموکرات‌ها در زمان تصدی وزارت امور خارجه آمریکا مرتبط باشد؛ اما طبق نظرسنجی ان‌بی‌سی، او همچنان 47 درصد به 41 درصد جلوتر از نامزد جمهوری‌خواهان است.

علاوه بر این، در جدیدترین نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه افکارسنجی ایپسوس نیز که نتایج آن امروز منتشر شد، آرای کلینتون پس از آغاز مجدد تحقیقات اف‌بی‌آی نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نکرده است. در این نظرسنجی، 44 درصد رای‌دهندگان احتمالی عنوان کردند در انتخابات هفته آینده به کلینتون رای خواهند داد؛ در صورتیکه این رقم درمورد ترامپ 39 درصد است.

در حالیکه در این دو نظرسنجی کلینتون تقریباً توانسته است برتری هفته گذشته خود را نسبت به ترامپ حفظ کند، موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» که نتایج نظرسنجی‌های ملی انجام‌شده را با یکدیگر مقایسه می‌کند، امروز اعلام کرد میانگین حمایت از کلینتون طی هفته گذشته 2.1 درصد کاهش یافته و برتری وی نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود از 4.6 درصد در روز جمعه که رئیس اف‌بی‌آی از آغاز مجدد تحقیقات درمورد او خبر داد، به 2.5 درصد در روز دوشنبه (دیروز) کاهش یافته است.

اما در آخرین نظرسنجی انتخاباتی امروز، واشینگتن پست نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک خود با ای‌بی‌سی نیوز را منتشر کرد که برای اولین بار حاکی از برتری یک درصدی ترامپ نسبت به کلینتون است. در این نظرسنجی، ترامپ 46 درصد آرا را از آن خود کرده است؛ در حالیکه سهم کلینتون 45 درصد است. مابقی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز به نامزدهای دیگر رأی داده‎اند.

در حالیکه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، حجم رسوایی‌ها و رفتار انتخاباتی ناشایست کلینتون و ترامپ امروز صدای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را هم در آورد. وی که به لندن سفر کرده است، در نشستی با دانش‌آموزان انگلیسی که به همت صادق خان شهردار لندن ترتیب داده شده بود، در پاسخ به پرسش یکی از دانش‌آموزان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: انتخابات امسال لحظاتی داشت که مایه شرمساری آمریکا در جهان شد. 

او در این نشست از کلینتون و ترامپ به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت کمپین انتخاباتی این دو  آبروی آمریکا را در جهان برد و رقابت‌های انتخاباتی این دوره، چهره آمریکا را در جهان مخدوش کرد.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سگ زرد برادر شغال است.
Germany
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۱ آبان ۱۳۹۵
اینها همه اش جنگ و دعوای زرگریست
آخرین اخبار