هافینگتن پست: پیروزی ترامپ در انتخابات، فاجعه‌ای برای اروپاست/ افزایش نگرانی‌ها از نزدیکی نامزد جمهوری‌خواه به کرملین

روزنامه هافینگتن پست از نگرانی مقامات اروپایی از احتمال پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه هافینگتن پست در گزارشی نوشت: رهبران اروپایی، پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک فاجعه و مصیبت تمام عیار برای خود می دانند.

در این گزارش آمده است: در حالی که فقط یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها و وزیر خارجه سابق آمریکا، از دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود، جلوتر است.

با اینکه کلینتون به اندازه باراک اوباما در سال 2008 و 2012  در سطح اروپا از حمایت برخوردار نیست، رهبران اروپایی بی تردید با انتخاب هیلاری کلینتون به ریاست جمهور آمریکا نفس راحت‌تری خواهند کشید.

این در حالی است که برخی نظرسنجی‌ها نشان می دهد دونالد ترامپ می تواند در انتخابات پیروز و چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا شود، نتیجه ای که یک فاجعه در سراسر اروپا قلمداد می شود.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفت ترامپ «کاری می کند که دچار حالت تهوع می شویم.» متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، از آنچه که آن را «سیاست هراس‌انگیز» ترامپ نامید، انتقاد و اعلام کرد از هیلاری کلینتون «به شدت» حمایت می‌کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، هشدار داد انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به «ابهامات بسیاری در روابط دو سوی اقیانوس آرام» منجر خواهد شد.

از نظر رهبران اروپایی، فکر کردن به نتیجه انتخابات آمریکا سبب یادآوری سه موضوع مهم می شود: آینده ناتو، روابط غرب با روسیه و  پیمان تجاری و سرمایه گذاری ترنس آتلانتیک.

-ناتو: رویکرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال ناتو نشان دهنده تفاوت های مهم در سیاست خارجی آنهاست.

در حالی که کلینتون، ناتو را «یکی از بهترین سرمایه گذاری های آمریکا» توصیف کرده است، ترامپ گفته است این اتحاد دیگر «منسوخ» شده است. همه روسای جمهور آمریکا از زمان ترومن ماده پنج معاهده ناتو -بند دفاع دو جانبه- را یک تعهد قانونی و اخلاقی برای آمریکا به منظور ارائه کمک به اعضاء ناتو در صورت مواجهه با یک حمله خارجی قلمداد کرده اند. 

-روسیه: هیچ نامزد دموکرات یا جمهوری خواه در تاریخ آمریکا همانند ترامپ از روسیه تمجید نکرده است. روسیه دست کم کشوری است که بیشتر کارشناسان آمریکایی و اروپایی همچنان آن را یک رقیب می دانند.

ترامپ از سبک رهبری و عملیات اطلاعاتی پوتین تمجید کرد و روسیه را به دخالت در جاسوسی سایبری علیه کلینتون ترغیب کرد و گفت او به عنوان رئیس جمهور رسما کریمه را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت خواهد شناخت. این در حالی است که در جدی و آشکارترین چالش امنیتی و سیاسی پیش روی اروپا پس از جنگ سرد، نیروهای نظامی روسیه با زور بخشی از خاک اوکراین را به «اشغال» خود در آوردند.

کلینتون اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، با روابطی پر مشاجره و تیره با روسیه کار خود را آغاز خواهد کرد. همان گونه که دیوید سنگِر، خبرنگار نیویورک‌تایمز، گزارش داد برخی از پرسابقه ترین مشاوران کلینتون به راه های اعمال فشار بر دولت روسیه و خود پوتین فکر می کنند. این فشارها شامل اعمال تحریم های اضافه، انزوای دیپلکاتیک و محکومیت ها در سطح بین المللی می شود.

در حالی که رهبران اروپایی به سختی از تشدید تنش ها در روابط آمریکا و روسیه استقبال می‌کنند، نزدیکی ترامپ به کرملین مایه نگرانی‌های بیشتری است.

- قراردادهای تجاری:
یکی از موضوعات اصلی مشاجره در انتخابات آمریکا، پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس آتلانتیک است که هدف از آن افزایش دسترسی به بازار، بهبود همکاری ها و وضع قوانین مشترک برای ارتقاء سرمایه گذاری و تجارت در دو سوی اقیانوس اطلس است. 

ترامپ مخالفت خود را با حضور آمریکا در این معاهده اعلام کرده است. وی همچنین با توافقنامه تجارت آزاد در آمریکای شمالی مخالفت کرده است. این در حالی است که کلینتون از این توافقنامه حمایت می کند؛ البته نه به اندازه اوباما. بعید به نظر می رسد کلینتون به عنوان رئیس جمهور این موضوع را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد.
 
رهبران اروپایی پیروزی ترامپ را در انتخابات روز هشتم ماه نوامبر امری خطرناک تلقی می کنند. در حالی که کلینتون نامی آشنا برای رهبران اروپایی است، اما آنها ترامپ را فردی غیر قابل پیش بینی و حتی بی ثبات می دانند. به دلایل بسیاری، رهبران اروپایی ترجیح می دهند در انتخابات هشتم نوامبر کلینتون به پیروزی برسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۵
بنده هم از ترامپ حمایت می کنم.حداقل مثل کلینتون مکار نیست *روراسته
آخرین اخبار