70 محصول لیزری شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی شدند

دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از وارداتی بودن اکثریت محصولات لیزی موجود در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد صادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختار‌های میکرونی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حاشیه چهارمین کنگره لیزر در جمع خبرنگاران گفت: بر خلاف برخی اخبار که از صفر شدن تجاری‌سازی در تکنولوژی لیزر خبر می‌دهند، میزان تجاری‌سازی این حوزه به صفر نرسیده اما مشکلاتی در زمینه لیزر در کشور وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر با بیان اینکه بالغ بر 70 محصول لیزری در شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی و عرضه شده‌اند، افزود: این شرکت‌ها مورد حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بوده و روند این حمایت‌ها همچنان ادامه‌دار است تا این تکنولوژی به طور وسیع در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی برای تجاری‌سازی ایده‌های دانشمندان کشور از سه سال پیش آغاز شده و به جد توسعه پیدا کرده است، بیان کرد: در نمایشگاه ساخت ایران نمونه‌های زیادی از لیزر که تجاری‌سازی شده‌اند به نمایش گذاشته شده بودند.

ذبیحی با بیان اینکه متأسفانه اکثریت محصولات لیزر موجود در بازار کشور وارداتی هستند، گفت: ما در زمینه شناساندن ظرفیت‌های کشور کمتر موفق بودیم با تلاشی که در ستاد توسعه فناوری لیزر در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود امیدواریم بتوانیم روز به روز درصد محصولات داخلی کشور را توسعه داده و مانع از ورود محصولات خارجی شویم.

دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر با اشاره به صندوق‌های حمایت از صنعتگران و محققان در معاونت علمی فناوری گفت: ستاد لیزر یک پژوهش را از زمان تحقیقات تا تجاری‌سازی محصول مورد حمایت قرار می‌دهد صندوق‌های مختلفی در معاونت به صنعت‌گران و محققانی که تصمیم‌دارند ایده‌های خود را بعد از مراحل تحقیقاتی به تجاری‌سازی برسانند در معاونت علمی وجود دارند.

ذبیحی افزود: تداوم حمایت‌ها در خصوص لیزر مثل هر فناوری دیگری توسعه آن را سرعت بخشیده و طبیعتاً به نتیجه رسیدن آن را به همراه دارد.

وی با اشاره به آخرین دستاورد‌های ستاد لیزر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: چون در مراحل اولیه تشکیل ستاد هستیم اکنون برای ایجاد سند اجرایی این ستاد تلاش می‌کنیم از طرفی اقداماتی را که از قبل برنامه‌ریزی شده بودن مانند پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را شروع کرده‌ایم.

ذبیحی یادآور شد: در ستاد لیزر معاونت علمی وب‌سایتی ایجاد شده و از پژوهشگرانی که مایل به حمایت هستند دعوت کردیم که ایده‌های خود را در اختیار ما قرار دهند امیدواریم با برنامه‌هایی که درزمینه ترویجی و حمایت از طرح‌ها و کاربرد‌های لیزر در نظر گرفته‌ایم بتوانیم قدم‌های بزرگی را برای رشد این تکنولوژی در کشور برداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار