گزارش/

کلینتون یا ترامپ؛ دیوار بی‌اعتمادی بلندتر می‌شود

انتخابات آمریکا فارغ از اینکه چه کسی را روانه کاخ سفید کند، تأثیری بر روابط تهران و واشنگتن ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه انتخابات پنجاه و هشتم ایالات متحده، خبرگزاری دویچه‌وله در گزارش خود آورد: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فارغ از اینکه چه کسی را روانه کاخ سفید کند تأثیری بر روابط تهران و واشنگتن نخواهد داشت.

این خبرگزاری آلمانی افزود: ایران و گروه موسوم به 1+5 تیرماه سال گذشته به توافقی برای پایان دادن به یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران رسیدند. این توافق، موسوم به «برجام»، به دلیل برخی مانع‌تراشی‌های واشنگتن تاکنون نتوانسته موجب گشایش در اقتصاد ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای این کشور شود.  

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

رسانه آلمانی زبان، سپس به بررسی مواضع دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته است. ترامپ، توافق هسته‌ای با ایران را «یکی از بدترین» توافق‌هایی توصیف کرده که توسط هر کشوری در تاریخ انجام شده است. او گفته در صورتی که برنده این کارزار برای ورود به کاخ سفید باشد بار دیگر درباره برجام مذاکره خواهد کرد.

 در سوی مقابل، انتخاب هیلاری کلینتون هم با ایجاد تحول در روابط دو کشور همراه نخواهد بود. کلینتون در گذشته مواضع سختی علیه ایران اتخاذ کرده؛ ضمن آنکه نسبت به باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی، دیدگاه‌های همگراتری با اسرائیل دارد.

تغییر بنیادین حاصل نخواهد شد / شانس کلینتون بالاست

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

"امیر علی ابوالفتح" کارشناس مسایل آمریکا در مورد پیروز انتخابات ایالات متحده و امکان خلق معادلات جدید پیرامون مناسبات با ایران، در مصاحبه‎ای با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمی‎توان به قطعیت عنوان نمود، نتیجه انتخابات آمریکا تأثیری در روابط  با ایران  ندارد، چرا که ایالات متحده دارای یک اقتصاد مهم در جهان بوده از طرفی، این دولت در نقاط پیرامونی جمهوری اسلامی پایگاه‎های اقتصادی، نظامی دایر کرده است.

وی در رابطه با میزان اثرگذاری نتایج این انتخابات در ایران ابراز داشت: البته ذکر موضوعات فوق به این معنی نیست که، هر تغییر و تحولی در عرصه سیاسی آمریکا، روابط تهران – واشنگتن را به شکل بنیادین دگرگون سازد.

این کارشناس مسایل آمریکا با بیان اینکه برای اثر بخشی تحولات داخلی آمریکا با سایر کشورها از جمله ایران باید یک حد وسطی قایل شد، در ادامه می‎افزاید: از یک طرف، بعد از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت، جا به جایی رؤسای جمهور چه در آمریکا و خواه در ایران تحولات اساسی  در روابط دیپلماتیک  ایجاد نخواهد کرد.

ابوالفتح لازمه عادی سازی در مناسبات طرفین را وقوع رخدادهایی فراتر از انتخابات دانست و تأکید کرد: مهمترین حلقه مفقوده در روابط خارجه دو کشور، اصلاح رفتار کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی است، که تاکنون چنین چیزی تحقق نیافته است.

راه یافتگان به کاخ سیاه و چالشی بنام برجام!

وی در خصوص برنده احتمالی انتخابات امروز ایالات متحده خاطر نشان کرد: چنانچه کلینتون نامزد جمهوری خواهان  فرد پیروز انتخابات باشد، ادامه دهنده استراتژی همتای خود باراک اوباما خواهد بود.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که ریاست جمهوری کلینتون چه تاثیری در فرآیند اجرای برجام می‎گذارد عنوان داشت: نظر به پیروی کلینتون از اوباما در حوزه سیاست خارجی، گمان می‎رود؛ فرصتی برای پیش‎برد توافق هسته‎ای بین ایران با گروه 1+5 حادث شود.

وی با اشاره بر سابقه تاریک اجماع‎سازی دموکراتها علیه جمهوری اسلامی پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‎ای اظهار نمود: در دوره صدارت احزاب دموکرات در آمریکا تحریم‎های گسترده بر ضد مردم ایران وضع شد. از این جهت پیش‎بینی می‎شود با فرض ریاست کلینتون در کاخ سفید، سیاستهای خصمانه واشنگتن مبتنی بر تحریم ایران در حوزه‎های موشکی و حقوق بشری و نیز مسایل خاورمیانه تنظیم شود.

کارشناس آمریکا با طرح موضوع احتمال بدست گرفتن کرسی ریاست جمهوری  توسط دونالد ترامپ گفت: نامزد افراطی حزب جمهوری خواه به دفعات از توافق برجام بعنوان یک معاهده بد یاد کرده و حتی گفته آن را پاره خواهد کرد، از این رو بنظر می‎رسد با انتخاب وی، ادامه روند اجرایی شدن برجام، با مشکل جدی مواجه شود.

ابوالفتح با نگاهی بر دیگر زوایای حضور ترامپ در کاخ سفید می‎‌گوید: ترامپ همواره در شعارهای انتخاباتی خود، علیه متحدان منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای آمریکا نظیر عربستان و ائتلاف ناتو مواضع تند و انتقادآمیزی داشته، بنابراین تصور می‎شود، وی به اندازه کلینتون از توان اجماع‎سازی علیه جمهوری اسلامی بر خوردار نباشد.

کارشناس سیاست خارجی آمریکا در ارزیابی خود در اینکه نهایتا کدامیک از دو نامزد تاثیر بیشتری بر آینده سیاسی خاورمیانه و توافق حاصله ایران با دول اروپایی خواهد گذاشت تصریح کرد: به قدرت رسیدن هر یک از این دو نامزد می تواند مولود فرصتها و تهدیدهایی در منطقه برای ایران باشد.

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه کسی مستاجر جدید کاخ سفید لقب می‎گیرد، گفت: در هفته‎های اخیر شانس پیروزی کلینتون حتی تا 90 درصد هم برآورد می‎شد، لیکن پس از افشاگری اف‎بی‎آی پیرامون ایمیل‎های خانم کلینتون بخت پیروزی وی به 60 درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: چنانچه آرای مردمی در انتخابات ملاک قرار گیرد، دو نامزد فاصله بسیار تنگاتنگی با هم دارند. اما طبق قوانین آمریکا آرای الکترال تعیین کننده اصلی رییس جمهور است.

ابوالفتح در توضیح وضعیت دو رقیب در غالب آرای الکترال یادآور شد: علی رغم اینکه کلینتون در آرای مردمی با فاصله 2 درصدی از ترامپ پیشتاز است، ولی در رأی الکترال در حدود 60 رأی از ترامپ پیشی گرفته است. لذا بر این مبنا از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

در روابط با ایران اتفاق مثبتی حادث نمی‎شود

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

از سویی دیگر "حسن هانی‎زاده" کارشناس سیاست خارجی  پیرامون آینده سیاسی تهران - واشنگتن پس از پایان شوی انتخاباتی آمریکا در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت:  هر کدام از دو نامزد که به قدرت برسند، قطعا در تغییر نگرش نسبت به ایران اقدام مثبتی روی نخواهند داد.

این کارشناس سیاست خارجی درباره خط مشی سیاسی کلینتون، کاندیدای حزب دموکرات گفت: وی وابستگی شدیدی به لابی صهیونیستی داشته و برآیند گزارشها نشان می‎دهد، رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مبالغ هنگفتی پول از دولتهای عربستان و قطر دریافت کرده و خود را وام‎دار اعراب مرتجع منطقه می‎داند.

هانی‎زاده با اشاره بر مواضع تند و خصمانه دونالد ترامپ نسبت به ایران یادآور شد: شیوه و رفتار سیاسی نامزد جمهوری خواه، بسیار با استراتژی ایران هراسانه جرج بوش پسر رییس جمهور پیشین ایالات متحده شباهت دارد.

وی در ادامه، سیاست خارجی آمریکا را تابعی از معادلات داخلی و شاخصه‎های خارجی آمریکا دانست و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مسایل، منافع ملی آمریکا است که با رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای نفت خیزمنطقه مانند عربستان،کویت و قطر پیوند بشدت پیوند خورده است.

کارشناس مسایل سیاسی در تشریح سایر متغییرهای سیاست خارجی آمریکا می‎افزاید: لابی صهیونیستی آیپک، کارتل‎ها و مافیای اسلحه سازی در شکل گیری روند انتخابات و غالب بندی سیاست خارجه واشنگتن در سطح کلان، نقش بارزی ایفا می‎کنند.

وی مواضع کلینتون و باراک اوباما رییس جمهور فعلی آمریکا را در مواجه با ایران همسو دانست، لیکن از طرفی  ابراز داشت: نامزد دموکراتها برای اجاره نشینی کاخ سفید رویکرد تندتر و مداخله جویانه‎تری نسبت به ایران اتخاذ خواهد کرد.

هانی‎زاده ضمن اشاره بر استراتژی خشونت‎آمیز و افراطی رقیب جمهوری خواه کلینتون در مورد ایران اظهار نمود: بطور کلی نتایج ریاست جمهوری آمریکا در دکترین خارجی و سیاست داخلی ایران به ویژه توافق هسته‎ای موسوم به برجام،  تأثیر چندانی  نخواهد داشت. 

وی پیش‎بینی کرد: کلینتون به محض بدست گرفتن کلید کاخ سفید، شرایط سخت‎تری را پیرامون اجرایی شدن برجام وضع می‎کند. در مقابل ترامپ هم بطور کلی موضوع توافق برجام را نادیده گرفته و در مسیر نقض برجام قدم بر می‎دارد.

هانی‎زاده در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت توافق ایران و آمریکا در رابطه برجام، با روی کارآمدن رییس جمهور جدید آمریکا  می‎گوید: با توجه به تحولات چند ماهه اخیر در اجرایی شدن برجام، همچنان جاده برجام ناهموار و یکطرفه توصیف می‎شود، مضاف به بر اینکه با وجود ترامپ و کلینتون، چشم انداز روشنی در آینده برجام وجود ندارد.

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

وی با بیان اینکه چنانچه، هر کدام از این  دو حزب سر کار آیند، روابط تهران – واشنگتن پیچیده‎تر خواهد شد تصریح کرد: حتی در مقایسه با دوره هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما، با ورود هر یک از  نامزدها به کاخ سفید، مشکلات بیشتری بین ایران و آمریکا ایجاد خواهد شد.

هانی‎زاده در پاسخ به این سوال که در نهایت چه کسی را پیروز انتخابات روز سه شنبه آمریکا می‎داند گفت: بنظر می‎رسد با توجه به اینکه جامعه سفید پوستان که اکثریت آمریکا را تشکیل می‎دهند، گرایش شدیدی بر هژمونی آمریکا در دنیا دارند، لذا آنها بر شخصیتی رأی خواهند داد که در پی تثبیت هژمونی نظامی دولت آمریکا برآید. از این رو بنده تصور می‎کنم، پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 آمریکا دور از دست‎ رس نیست.

هیچ فردی در آمریکا نمی‎تواند تفاهمات برجام را نادیده بگیرد

راه یافتگان به کاخ سیاه و چالشی بنام برجام!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا  گفت: انتخابات در هر کجا باشد پدیده خوبی است و ما خوشحال می‌شویم حتی در آمریکا. 

"بهرام قاسمی" افزود: اینکه چه کسی پیروز می‌شود به مردم آمریکا بستگی دارد و ما یاد گرفته‌ایم در مسایل داخلی دیگران صحبت نکنیم و به کسانی هم که متوجه اهمیت این موضوع نیستند، نیز موضوع عدم دخالت را گوشزد می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: منتظر رأی مردم امریکا هستیم و انتخاب آن‌ها مورد قبول همه می‌تواند باشد اما در مورد ایران اتفاق جدیدی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در مورد برجام نگران نیستیم و آمریکا باید به تعهدات دولت پیشین متعهد بماند و هیچ فردی نمی‌تواند تفاهمات ما را نادیده بگیرد. در هر صورت، ما تعامل و دیالوگی با آمریکا نخواهیم داشت.

 ایالات متحده؛ مقصر اصلی اجرا نکردن دقیق برجام

وی افزود: ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم که طرف غربی به تعهدات عمل کند. هنوز برخی مشکلات باقی مانده و البته دریچه‌هایی نیز در برخی حوزه‌ها گشوده شده و ما مقصر این عدم انجام دقیق تعهدات را آمریکا می‌دانیم و می‌خواهیم به جای صحبت و حرف زدن زیاد، کمک کنند تا بانک‌های اروپایی بدون ترس همکاری خود را با ایران انجام دهند.

راه یافتگان به کاخ سیاه و چالشی بنام برجام!

 با بدعهدی آمریکا، دیوار بی‌اعتمادی بین این کشور و ایران بلندتر می‌شود

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا و موضوع مبادلات دلاری نیز گفت: این قبیل دستورالعمل‌ها یکی از اهرم‌هایی است که آمریکا برای فشار از آن استفاده می‌کرد تا کشورهای دیگر نتواند کار خود با ایران را به پیش ببرند اما این موضوع، چیز مهمی نیست و باید صبر کرد و بیشتر برای اجرای حسن‌نیت در عمل تلاش کرد.

وی خاطر نشان کرد: این قبیل اقدامات از سوی آمریکا به بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا منتهی می‌شود و دولت آمریکا باید در این زمینه پاسخگو باشد.

مستندی درام، از کثیف‎ترین انتخابات آمریکا

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

هفته‎نامه اشپیگل، در آخرین شماره خود با اشاره بر وقایع  رخ داده در شوی انتخاباتی آمریکا در طول یک سال گذشته نوشت: دموکراسی آمریکایی شبیه به یک سیرک درآمده است؛ سیرکی که عجیب و غریب‌ترین‌ها بیش از دیگران تشویق می‌شوند. البته این اتفاق بدون پیامد نخواهد بود. ایالات متحده باید تا سال‌ها زخم ناشی از این رقابت کثیف را بر پیکره خود تحمل کند. اشتباه نکنید: زمانی که پیشرفت تمدن در کار نباشد، ترک‌های آن در کوتاه‌مدت به سادگی قابل ترمیم نیست.

اشپیگل می‎افزاید: زمانی که جایی برای استدلال نیست و دروغ‌ها به جای حقایق خود را جلوه می‌دهند؛ زمانی که سیاست‌مداران تمام هم و غم خود را صرف شایعه‌پراکنی می‌کنند، دیگر جایی برای دموکراسی به مفهوم متداول آن وجود ندارد.

این نشریه در ادامه می‎آورد: کلینتون و ترامپ باعث شده‌اند تا سیاست ایالات متحده  که پیشتر به مشکل برخورده بود، رسما به لجن کشیده شود. این دو به کمک رسانه‌های هیجان طلب کاری کرده‌اند تا رقابتشان به یک شوی تلویزیونی صرف بدل شود. این بار اما واقعیت حتی از تخیل ما نیز پیشی گرفته است.

...و امروز؛ شیر یا خطر با سکه نتایج انتخابات آمریکا را تعیین می‎کند

شیر یا خط در کاخ سفید و چالشی بنام برجام!

سالهاست که رسانه‎های وابسته به غرب، بویژه شبکه‎های ضد انقلاب آمریکایی از انتخابات ریاست جمهوری ایران به عنوان آنچه که آنها انتخاب میان بد و بدتر خطاب می‎کنند، سخن به میان می‎آورند!

دموکراسی حاکم بر کشور ایالات متحده که در 50 سال اخیر گوش فلک را کر نموده است، همواره برگزاری انتخابات در سایر نقاط جهان را زیر سوال برده به نوعی در مشروعیت آن بذر تردید می‎کارد.

اینکه ساز و کار انتخاباتی در یک کشور نیازمند باز تولید قوانین و اصلاح ساختار در فرآیند برگزاری آن باشد، امری است تردیدناپذیر؛ لیکن در شرایط کنونی دولتی که هر آینه بر طبل دموکراسی و مردم سالاری کوفته، اکنون در دوراهی  گزینش عناصر نامطلوب خود برای راه یابی به کاخ سفید وامانده است.

نامزدهایی که با رفتاری غیر دیپلماتیک و دون از شئون انسانیت، بام کاخ سفید را سیاه کرده‎اند. حال که انتخاب یکی از دو تن برای شهروندان آمریکایی بس دشوار آمده، شاید بهتر باشد دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را گزینه‎های یکی از یکی بدتر قلمداد کرد.

تا ساعاتی دیگر نتایج بحث برانگیزترین کارزار انتخاباتی ایالات متحده مشخص  می‎شود. انتخاباتی که احتمالا نتیجه آن پیشتر با پرتاب سکه سرویسهای اطلاعاتی- جاسوسی واشنگتن رقم خورده است.
مصاحبه و گزارش : محمدرضا شجاعیان
انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار