جمهوری‌خواهان موفق شدند کنترل مجلس نمایندگان را بدست بگیرند

اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا موفق شدند در انتخابات، کنترل مجلس نمایندگان را حفظ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، شبکه های تلویزیونی بزرگ آمریکا گزارش دادند همان طور که انتظار می رفت جمهوری خواهان آمریکا موفق شدند در انتخابات روز سه شنبه کنترل مجلس نمایندگان را حفظ کنند.

شبکه های تلویزیونی بزرگ آمریکا گزارش دادند همان طور که انتظار می رفت جمهوری خواهان آمریکا موفق شدند در انتخابات روز سه شنبه کنترل مجلس نمایندگان را حفظ کنند.

پیش‌بینی می شود در سنای آمریکا نیز جمهوری خواهان بتوانند اکثریت خود را حفظ کنند. پیشتازی دموکراتها در نظرسنجی ها در انتخابات کنگره درست همانند نظرسنجی هایی که درباره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده بود، درست از آب درنیامده است و طبق نتایج اولیه در انتخابات ریاست جمهوری نیز دونالد ترامپ جمهوری خواه همچنان از رقیب خود هیلاری کلینتون پیش است.

نزدیک به 226 میلیون شهروند آمریکایی واجد شرایط رای دهی روز سه شنبه به پای صندوقهای رای فراخوانده شدند تا تکلیف 435 کرسی مجلس نمایندگان و 34 کرسی سنا را که 100 عضو دارد تعیین کنند.

نتایج مربوط به 28 کرسی از 34 کرسی سنا حاکی از آن است که دموکراتها فقط یک کرسی جدید به دست آورده اند: تامی داکوورث از حزب دموکرات در ایالت ایلینویز در رقابت با مارک کرک جمهوری خواه که برای حفظ کرسی خود در مجلس سنا نامزد شده بود به پیروزی رسید. هنوز نتایج مربوط به دیگر کرسیهای مجلس سنا قطعی نشده است.

شبکه های خبری آمریکا پیش بینی کرده اند در ایالت ایندیانا، ایوان بایه سناتور دموکرات در رقابت با تاد یونگ جمهوری خواه شکست بخورد.

در ایالت فلوریدا تد کروز سناتور جمهوری خواه فعلی بار دیگر پیروز شد و کرسی خود را حفظ کرد. تد کروز در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا از سال 2011 و سنای آمریکا از دو سال پیش در کنترل جمهوری خواهان است. نتایج بیشتر بررسیها و نظرسنجی هایی که پیش از برگزاری انتخابات در آمریکا منتشر شد، حاکی از آن بود که دموکراتها برای به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان هیچ شانسی ندارند.

دموکراتها برای گرفتن دوباره کنترل سنای آمریکا، می بایست پنج کرسی جدید به دست آوردند. جمهوری خواهان پیش از انتخابات روز سه شنبه 54 کرسی و  دموکراتها 44 کرسی در سنا در اختیار داشتند و دو کرسی نیز متعلق به سناتورهای مستقل بود که با مواضع حزب دموکرات همسو هستند. عملا هر حزب برای  تصویب طرحها و برنامه های خود در مجلس سنای آمریکا عملا باید اکثریت 60 کرسی را در اختیار داشته باشد.

اگر حزب رئیس جمهور آینده آمریکا کنترل هیچ یک از این دو مجلس را در دست نداشته باشد، اجرای برنامه های سیاسی و اصلاحات مدنظر او تقریبا غیرممکن خواهد بود. در بخشی از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما  کنترل کنگره آمریکا به دست رقبای جمهوری خواه وی افتاد و همین مسئله موجب شد که رئیس جمهور آمریکا در اجرای تصمیمات و برنامه های خود بیش از پیش با مخالفت و مانع تراشی جمهوری خواهان موجه شود و در نتیجه بیشتر از حق وتو خود در مقابله با رقبا استفاده کند. 

با حفظ کنترل جمهوری خواهان بر کنگره آمریکا و تحقق پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این احتمال وجود دارد که اصلاحاتی که باراک اوباما در برخی زمینه ها از جمله بهداشت و درمان به اجرا گذاشته است، متوقف گردد. اما اگر بر عکس هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اکثریت جمهوری خواهان در کنگره می تواند بار دیگر همانند دوره باراک اوباما، میدان عمل رئیس جمهور دموکرات جدید را در امور تقنینی کشور محدود سازد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار