اعضای هیأت علمی با اصول اولیه فناوری آشنا نیستند

قائم مقام معاون فناوری وزارت بهداشت گفت: آشنایی اعضای هیأت علمی با اصول اولیه فناوری از نکاتی است که به ترغیب دانشجو، دانشگاه و نگاه فناور می‌انجامد که خیلی از اساتید هیأت علمی با اصول اولیه آن آشنایی ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون فناوری وزارت بهداشت در دومین رویداد اینوتک سلامت که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، اظهار داشت: ‌سیر آموزش عالی ایران نشان می‌دهند که ما در ابتدا بیمارستان و مراکز درمانی را داشته‌ایم و ضرورت پیدایش دانشگا‌ه‌ها نگاه فراتر از بالین بوده است که هنوز هم به آن نرسیده‌ایم.

وی در ادامه گفت: بحث پژوهش در کشور ما صحیح آغاز نشده و دانشگاه‌ها در فاز سنتی باقی مانده‌اند که باید این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم امیدواریم با تشکیل دبیرخانه این کمیته، گفتمان سازی و رفع موانع فناوران بتوان از این رکود خارج شد و فضای فناورانه را در دانشگا‌ه‌ها حاکم کرد.

آخوندزاده بیان کرد: دانشگاه‌ها در آموزش سنتی باقی مانده‌اند و در بخش پژوهش در دهه 80 و 90 میلادی دانشجویان PHD را به خارج از کشور فرستادیم که اصول را یاد گرفتند اما فضای فناوری نداشتند و خودمان به خودمان گرنت و  مقاله دادیم.

وی گفت: دانشجوی امروز باید برای بخش صنعت و با حمایت صنعت کارآفرینی را آغاز کند و در بخش پژوهش باید کارهای ابتدایی را رها کنیم و تنها در دانشگاه‌ها نمانیم.

محدودیت اساتید شرکت‌های دانش بنیان را برطرف کنیم
قائم مقام معاون فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اینکه دانشگاه‌های فناورانه را تقویت کنیم باید اساتید با فضای فناورانه با دانش فناورانه آگاهی پیدا کند و از آنجایی که اساتید شرکت‌های دانش بنیان ناچیز هستند و تعداد کمی دارند نباید برای آنها محدودیت ایجاد کرد.

وی گفت: برخی می‌گویند اساتید با حضور شرکت‌های دانش بنیان پژوهش را قربانی آموزش می‌کنند اما این یک موج منفی است زیرا تعداد این اساتید فعال محدود است.

قائم مقام معاون فناوری وزارت بهداشت افزود: تعداد شرکت‌های دانش بنیان نباید ما را غافل کند و همانند تعداد مقالات از کیفیت آنها غافل شویم بلکه با تشکیل دبیرخانه دائمی رویداد ملی اینوتک سلامت و با حمایت وزارت بهداشت و سایر دانشگا‌ه‌ها باید شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی اظهار کرد: در 10 سال پیش بیماران بسیاری از حوزه خلیج فارس برای انجام جراحی به ایران می‌آمدند اما طی چند سال گذشته وضعیت بد و برعکس شده است و بسیاری از بیماران ما برای کاشت مو به کلینیک‌های و حوزه خلیج فارس می‌روند که این قضییه نبود فضای کافی و جذب فناوری را نشان می‌دهد.

فرصت مطالعاتی اساتید به دانشگاه‌های نسل سوم را جدی بگیریم
آخوندزاده بیان کرد: برای اینکه در حوزه فناوری سلامت شاهد نتایج خوبی باشیم باید فرصت مطالعاتی اساتید و بورس هیأت علمی را برای آموزش هیأت علمی جدی بگیریم و در قوانین ارتقا و بحث مشوق‌ها برای هیأت علمی‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را داشته باشیم و سامانه آموزش مجازی که توسط دکتر وطن پور در وزارت بهداشت ایجاد شده است در گام‌های ابتدایی آموزش فرصت خوبی است که باید به دنبال توسعه این آموزش‌ها بود.

گفتنی است دومین همایش ملی اینوتک سلامت 2 به منظور توسعه اکوسیستم کارآفرینی حوزه سلامت از 19 تا 21 آبان ماه و با مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مرکز رشد ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سایر نهادهای مرتبط در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار