مشهد؛

طرح «شبکه‌ مسائل عفاف و حجاب» برای نخستین بار ارائه شد

در جلسه فعالین فرهنگی عفاف و حجاب، طرح «شبکه‌ مسائل عفاف و حجاب» برای نخستین بار ارائه شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، گفت: طرح «شبکه ای عفاف و حجاب»، طرح نوینی است که  برای تولید علم و روش کار در موضوع عفاف و حجاب  بهترین شیوه است.
ایمان کاظمی مقدم، افزود: «شبکه مسائل عفاف و حجاب» طرحی نو برای شناسایی متغیرهای حوزه عفاف و حجاب و روشی نو برای مسائل و نیازها در این حوزه است.
وی با اشاره به ایده اصلی این روش گفت: اصل شبکه مسائل و نظریه مسائل در کتاب نظریه شبکه مسائل مطرح شده است.از تطبیق شبکه مسائل با مساله عفاف و حجاب؛ «شبکه مسائل عفاف و حجاب» تولید شد که مبانی این طرح در قالب یک کتاب به زودی عرضه خواهد شد.
کاظمی مقدم افزود: این روشی موجه برای مسئله‌پردازی گسترده پیرامون یک موضوع واحد است، نظریه شبکه مسائل روشی برای تولید یک نظریه را ارائه می‌دهد و نشان خواهد داد که چگونه می‌توان یک موضوع را به مسائل گسترده تبدیل کرد.
این پژوهشگر علوم دینی در ادامه افزود: ما باید در راستای پاسخ به مسائل و نیازهای زندگی از گزاره‌های دین (آیات و روایات) با روش اجتهادی استفاده کنیم.
کاظمی مقدم در رابطه با تعریف «شبکه مسائل عفاف و حجاب» خاطر نشان کرد : اگر کسی خواسته باشد در موضوع عفاف و حجاب به تولید علم دست پیدا کند می‌تواند از این روش به مقصود دست یابد.
وی با اشاره به چاپ کتاب طرح شبکه‌ای عفاف و حجاب،  گفت: این کتاب خاص پژوهشگرانی است که می خواهند با رویکرد دینی به سوالات پاسخ دهند و همچنین سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازانی که می خواهند برای عفاف و حجاب برنامه ریزی، مدل و طرحی را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه به حجاب دید جنسیتی نداریم و آن را مساوی با چادر نمی‌دانیم خاطر نشان کرد: حجاب عبارت است از پوشش عفیفانه و حیامند برای مدیریت آگاهانه احساسات، عواطف و زیبایی‌ها که هر انسانی باید آن را داشته باشد.
وی به دو دیگاه انتقادی و شبکه ای که نوع نگاه‌هایی متفاوت در حجاب دارند، پرداخت و گفت: دیدگاه انتقادی که جامعه شناسان معمولا آن را مطرح می‌کنند معتقد است حجاب در روابط اجتماعی افراد مسئله اصلی است و دیدگاه شبکه‌ای، حجاب واقعی را حجاب در شبکه عالم هستی و مبانی فکری می‌داند. 
وی در پایان گفت: ما باید بتوانیم از ابعاد مختلف به یک موضوع نگاه کنیم به خصوص در موضوع حجاب و عفاف این نوع نگاه چند وجهی بسیار ضروری و لازم است تا بتوانیم برنامه مناسبی را در اختیار مسئولان  فرهنگی کشور قرار دهیم.

انتهاي پيام//ف ف
برچسب ها: مشهد ، عفاف ، حجاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار